• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Krijgsmacht » Birmese leider Aung San Suu Kyi – ‘genocide Rohingya verzinsels westerse pers’

Birmese leider Aung San Suu Kyi – ‘genocide Rohingya verzinsels westerse pers’

10 februari 2021 door de redactie

Ooit werd Aung San Suu Kyi, Nobelprijswinnaar voor de vrede, een voorvechtster van de mensenrechten genoemd. Nu verdedigt zij voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag het gedrag van boeddhistische Birmese generaals waartegen zij jarenlang heeft gevochten, en die door onder andere de VN en internationale mensenrechtengroepen worden beschuldigd van genocide tegen Rohingya-moslims in Birma (Myanmar).

De wereld is door westerse media misleid over het verkrachten, doden en platbranden van dorpen in Rakhinestaat, het leef-en woongebied van de Rohingya, stellen Aung San Suu Kyi en ook boeddhistische monniken. In sommige landen is ze niet meer welkom als verdediger van mensenrechten, de toekenning van de Nobelprijs is omstreden en de Dalai Lama heeft haar opgeroepen de juiste weg te bewandelen en wreedheden niet goed te praten. Nog maar een paar jaar geleden bezocht zij als minister van Buitenlandse Zaken en feitelijk burgerleider van Birma, politici in West-Europa om de deugden van het geweldloze verzet tegen een militaire dictatuur te prediken. Nu staat zij zelf terecht voor het schenden van mensenrechten.

Gambia heeft de regering van Birma namens een aantal islamitische staten voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag gedaagd. Een Gambiaanse aanklager hield de rechters voor dat Birmese militairen in de dorpen mannen van de vrouwen hebben gescheiden, de mannen omgebracht, vrouwen verkracht, kinderen hebben gedood of levend in het vuur gegooid van brandende huizen. De aanklacht is de Rohingya als groep geheel of gedeeltelijk te willen vernietigen door middel van massamoord, verkrachting en andere vormen van seksueel geweld, alsook door de systematische vernietiging door middel van vuur van hun dorpen, vaak met bewoners die opgesloten zitten in brandende huizen.

Tijdens de drie dagen van openbare hoorzittingen in Den Haag, die gisteren zijn begonnen, zal niet worden ingegaan op de gegrondheid van de zaak, die door Gambia werd aangespannen namens de 57-nation Organization of Islamic Cooperation. In plaats daarvan zijn de gerechtelijke procedures gericht op de vraag of het hof dringende bevelen moet uitvaardigen om de half miljoen Rohingya die nog steeds in boeddhistisch Birma wonen te beschermen. Het Hof zou nu al voorlopige maatregelen kunnen uitvaardigen, lang voordat het internationale rechtssysteem zich uit over de beschuldiging van genocide, een proces dat jaren kan duren.

Voor velen buiten Birma is de evolutie van mevrouw Aung San Suu Kyi van gevangen oppositieleider naar verdediger van de ergste etnische pogroms van deze eeuw een waarschuwing over hoe macht corrumpeert. In Birma is zij populairder dan ooit.

De Rohingya worden door de meeste mensen in Birma als illegale immigranten beschouwd. De meesten zijn stateloos, hoewel hun huizen zich in Rakhinestaat bevinden. Aung San Suu Kyi is het daar mee eens en heeft zich nooit kritisch uitgelaten tegen de militairen die ervan worden beschuldigd verkracht, gemoord te hebben. Als zij haar morele welsprekendheid had gebruikt om vervolgde etnische minderheden te verdedigen, zou de virulente haat tegen de Rohingya in Birma niet zo acceptabel zou zijn geworden als nu het geval is. Meer dan 700.000 Rohingya vluchtten de afgelopen jaren naar Bangladesh waar ze onder slechte omstandigheden in kampen leven. Er zijn plannen om ze te repatriëren naar Birma maar dat stuit op verzet van de Rohingya die vrezen in onveilige situaties terecht te komen.

Dit artikel werd eerder, in 2019, in het BD geplaatst.

Bron BNN.

Categorie: Krijgsmacht, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: Aung San Suu Kyi, Banghladesh, Birma, Internationaal Gerechtshof, Myanmar, Rohingya, Rohingya moslims, VN

Lees ook:

  1. Birmese leider Aung San Suu Kyi – ‘genocide Rohingya verzinsels westerse pers’
  2. Obama kritiseert Birma inzake rechten moslims in dat land
  3. Britse minister – Aung San Suu Kyi blijft beste hoop op democratie in Birma
  4. Een miljoen Rohingya herdenken in kampen verdrijving, moord en verkrachting door boeddhistisch Birma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. François la Poutré zegt

    11 februari 2021 om 01:01

    Ik dacht even dat Aung nu persoonlijk mijn poging om een ander licht over haar handelen te laten schijnen (zie mijn reactie op Joop’s stukje “Vredesschande” van eergisteren) onderuit probeerde te schoffelen, maar wie helemaal doorleest ziet dat het artikel hierboven een herplaatsing is. Het gaat dus niet om nieuwe uitspraken, hetgeen wel de eerste gedachte is als je kop en inleiding op de voorpagina leest.

    Ik had gehoopt te laten zien dat je op moet passen met veroordelen als je de volledige situatie niet kent. Ilk moet denken aan Lammie Drenth, die vorige maand is overleden. Ze werkte in de oorlog op het NSB-kantoor in Stadskanaal. Ze werd bespuugd, bekogeld en uitgescholden als ze naar haar werk fietste. Haar baby was “natuurlijk” van een Duitser of NSB’er. Na de bevrijding kwamen de helden uit het dorp naar de boerderij waar ze woonde, om haar kaal te scheren, maar tot hun schaamte moesten ze constateren dat er 15 onderduikers zaten. Een ervan was de vader van de baby. Hij en Lammie zijn meer dan 50 jaar getrouwd geweest, tot hij overleed.

    Niet alles is wat het lijkt. Ik sluit niet uit dat Aung uit volle overtuiging haar verklaring aflegde, maar evenmin dat dit onder subtiele dwang gebeurde. De recente staatsgreep maakt die laatste optie zeker niet minder waarschijnlijk. Het leger is nooit weggeweest uit de macht.

    Wat zouden de Rohingya er daadwerkelijk mee opgeschoten zijn als Aung zich tegen het leger had gekeerd? Zou het leger gezegd hebben: “o ja, mevrouw, sorry, u heeft gelijk”? Of zou ze al weer eerder aan de kant gezet zijn? De wereldwijde veroordelingen van Aung hebben het voor de militairen makkelijker gemaakt haar weer op te pakken. Die veroordelingen zijn zonder volledige kennis van zaken gedaan, op basis van overigens zeer terechte verontwaardiging.

    Ik weet ook de waarheid niet. Daarom laat ik mijn scheermes in de la liggen. De herplaatsing van het artikel direct na mijn poging tot nuancering voelt als een misplaatsing. Maar ook dat is een mening die niet op volledige kennis van de gang van zaken gebaseerd is.

    • Joop Ha Hoek zegt

      11 februari 2021 om 10:40

      De herplaatsing stond al eerder gepland en onderaan het artikel staat dat het een herplaatsing is. Geen misplaatsing. Er zijn Rohingya vermoord en verkracht in Birma door het leger en boeddhistische bendes. Ruim 700.000 Rohingya vluchtten naar Bangladesh. De Birmezen zien de Rohingya, die al decennia in Birma leven, als statelozen. Nietswaardigen. De VN, de Dalai Lama, voormalig president Barack Obama en regeringsleiders veroordelen dat geweld, de VN spreekt van mogelijke genocide. De kwestie wordt voorgelegd aan het internationale strafhof in Den Haag. Staatsraad Aung noemt de beschuldiging van genocide een verzinsel van de westerse pers. Waarmee zij de moorden, verkrachtingen en het in brand steken van dorpen verdedigt, er is materiaal voorhanden die haar ongelijk bevestigen. Met haar houding steunt ze moordenaars. Wat het BD als krant doet is signaleren en Joop Hoek schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Hij vindt Aung geen Lammie Drenth.

      wg de uitgever

  2. François la Poutré zegt

    11 februari 2021 om 14:16

    Als uit mijn reacties ook maar enigszins gelezen kan worden dat ik de afschuwelijke misdaden tegen de Rohingya bagatelliseer, of de uitlatingen van Aung goedkeur, heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt en spijt me dat zeer. Er valt niets goed te praten aan de misdaden en evenmin aan Aung’s verklaringen hierover.

    Wat ik probeer duidelijk te maken is dat we vanuit onze positie slechts een deel van het verhaal achter Aung’s verklaringen zien. Ik had kunnen weten dat ik daarbij geen vergelijking met de 2e wereldoorlog had moeten maken, want vergelijkingen daarmee pakken altijd slecht uit. Ik wil wel benadrukken dat mijn vergelijking niet over de hoofdpersonen gaat, maar over de toeschouwers. Die zien een vrouw die slechte dingen doet en trekken de conclusie dat het een slechte vrouw is. In het oorlogsverhaal is achteraf duidelijk dat deze conclusie fout was, in het Myanmar-verhaal heeft Aung de schijn tegen zich, maar we weten niet alles. Aung is geen Lammie, vindt Joop, en dat ben ik helemaal met hem eens en heb ik gelukkig ook niet beweerd.

    Wat we niet weten is onder welke druk Aung gezet is om zich vooral niet negatief over de Rohingya-kwestie uit te laten. Dat de legerleiding (dreigen met) geweld niet schuwt weten we wel. Dat mensen onder dreiging uiteindelijk van alles verklaren, tot aan schuldbekentenissen voor dingen die ze niet gedaan hebben, dat weten we ook. Wat dat betreft had ik (besef ik nu) beter de Chinese arts als voorbeeld kunnen nemen, die gedwongen werd zich publiekelijk te verontschuldigen omdat hij onrust had gezaaid door te zeggen dat er een nieuw en onbekend virus in Wuhan was gevonden.

    Ik kan me het duivelse dilemma voorstellen dat Aung onder bedreiging de Rohingya moest laten vallen als ze niet wilde dat de militairen de macht weer zouden grijpen, of haar of haar familie zouden aanpakken.
    Ik denk dat het ook zou kunnen dat ze de bij de bevolking ingepompte afkeer van de Rohingya deelt.
    En ik acht het ook mogelijk dat het spreekwoordelijke “macht corrumpeert” op haar van toepassing is.

    Aung heeft zich verzet tegen de dictatuur en dat kostte haar onder meer jaren van haar vrijheid, en de nabijheid van haar man en kinderen. Ze heeft verkozen in het land te blijven in plaats van vrij te zijn in het buitenland. Dappere keuzes die veel mensen niet zouden durven maken. Nu zijn “we” teleurgesteld in haar en laten haar massaal vallen. Misschien terecht, omdat de laatste van de 3 hierboven genoemde opties van toepassing is. Maar misschien ook niet, omdat het toch de eerste optie is. Ik weet het niet. En buiten Aung zelf en een paar militairen weet waarschijnlijk niemand het. Dat zouden we moeten beseffen voordat we harde taal bezigen.

    P.s. Joop’s columns lees ik overigens altijd met veel genoegen.

    • G.J. Smeets zegt

      11 februari 2021 om 19:43

      “Wat ik probeer duidelijk te maken is dat we vanuit onze positie slechts een deel van het verhaal achter Aung’s verklaringen zien. “

      Nee hoor, het verhaal is kristalhelder: Aung is een telg van een aristocratische vader die het destijds niet lukte om met het nationale gezag een akkoord te sluiten. Aung is een aristocratische dochter die van haar aristocratische status en pretenties geen afstand wil/kan doen. Dat het pretenties zijn blijkt wel uit het feit dat ze de genocide op de Rohingya weigert te kwalificeren als genocide. Zij weet wel beter maar zit in dezelfde positie als haar aristocratische vader: dealtjes sluiten met de macht die uit je handen glipt. Zie ik iets over het hoofd?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.