• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Tibetaanse taalvoorvechter Tashi Wangchuk na vijf jaar gevangenis weer vrij

Tibetaanse taalvoorvechter Tashi Wangchuk na vijf jaar gevangenis weer vrij

29 januari 2021 door de redactie

De taalvoorvechter en politieke gevangene Tashi Wangchuk is eindelijk vrijgelaten na het voltooien van een gevangenisstraf van vijf jaar. Tashi Wangchuk werd gisteren, 28 januari 2021, vrijgelaten, vijf jaar en één dag nadat hij werd veroordeeld.

Zijn advocaat, Liang Xiao Jun, tweette het nieuws eerder vandaag en verklaarde dat hij had vernomen dat Tashi Wangchuk was teruggebracht naar het huis van zijn zus in Tridu County in Kham.

Tashi Wangchuk is een winkelier uit Kyegundo in de oostelijke Tibetaanse regio Kham. Hij kwam in november 2015 in de publieke belangstelling te staan nadat hij een interview had gegeven aan de New York Times, waarin hij sprak over zijn vreedzame taalpleitbezorging om de Tibetaanse taal te beschermen. Het interview resulteerde in een artikel en een korte video, waarin te zien was hoe Tashi Wangchuk naar Beijing reisde in een poging om een klacht in te dienen tegen zijn lokale overheid nadat deze Tibetaanse taallessen in zijn lokale gebied had gesloten. Door de sluiting van de Tibetaanse klassen konden zijn tienernichtjes geen Tibetaans meer leren, waardoor Tashi Wangchuk vreesde dat toekomstige generaties Tibetanen zouden kunnen opgroeien zonder hun moedertaal te spreken.

De Tibetaanse taal wordt steeds meer gemarginaliseerd door het zogenaamde “tweetalig onderwijs”-beleid van China, dat er in de praktijk toe heeft geleid dat het Mandarijn Chinees op scholen, in het bedrijfsleven en bij de plaatselijke overheid de plaats van de Tibetaanse taal inneemt. De bewuste voorbereiding door de Chinese communistische partij om het Mandarijn als onderwijstaal te laten domineren, begon al in 2000 in de lagere scholen van Centraal-Tibet. Tien jaar later werd het tweetalige onderwijsbeleid voor alle minderheidsgebieden in China afgekondigd.

Tashi Wangchuk benadrukte gedurende zijn hele pleidooi voor de taal dat zijn acties niet politiek waren en niets te maken hadden met de politieke status van Tibet; hij wilde alleen maar dat de Chinese autoriteiten zich zouden houden aan de grondwet van het land, waarin het recht van “minderheden” (een term die de Tibetanen, als een bezet volk, verwerpen) op onderwijs in hun eigen taal is vastgelegd. Ondanks het repressieve klimaat in Tibet drong hij erop aan dat zijn interview openbaar zou worden gemaakt en wees hij de mogelijkheid af om zijn opmerkingen anoniem te maken.

Vanaf het moment dat Tashi Wangchuk werd gearresteerd, heeft Free Tibet aangedrongen op zijn vrijlating met een reeks acties gericht tegen de Chinese autoriteiten, internationale regeringen, de Europese Unie en de Verenigde Naties. De internationale druk van Tibet-groepen, waaronder Free Tibet, trok veel aandacht voor zijn zaak, waarbij regeringen, mensenrechtenorganen van de Verenigde Naties en zelfs linguïsten en schrijvers druk uitoefenden op Peking om zijn vrijlating te bewerkstelligen.

Na twee jaar in detentie werd Tashi in 2018 achter gesloten deuren berecht. Hij werd schuldig bevonden aan “aanzetten tot separatisme”, een staatsveiligheidsmisdrijf, maar kreeg een relatief korte straf van vijf jaar gevangenisstraf en nog eens vijf jaar ontzegging van politieke rechten. De documentaire van de New York Times, waarin Tashi Wangchuk uitleg geeft over zijn werk ter bescherming van de Tibetaanse taal, werd tijdens het proces getoond als bewijs tegen hem.

Volgens de update van zijn advocaat verkeert Tashi Wangchuk in goede gezondheid, hoewel dit niet volledig kan worden bevestigd totdat Liang Xiao Jun hem kan bezoeken of contact kan opnemen met zijn zus.

Hoewel Tashi Wangchuk is vrijgelaten, moet hij nog vijf jaar politieke rechten ontberen als onderdeel van zijn straf van 2018. Tibet-campagnevoerders hebben toegezegd de zaak van Tashi Wangchuk te blijven volgen. De strijd om de Tibetaanse taal te beschermen gaat ook door. Het nieuws van Tashi Wangchuk’s vrijlating komt een jaar nadat het permanente comité van het Chinese Nationale Volkscongres een openbare aankondiging deed waarin het onderwijs van zogenaamde “minderheidstalen” als ongrondwettelijk werd verklaard. In twee decennia heeft de Tibetaanse taal, die een van de vijfenvijftig door de staat erkende “etnische minderheidstalen” is, een patroon van systematische onderdrukking ondergaan dat tot wijdverbreide bezorgdheid en steeds grotere vastberadenheid bij de Tibetanen heeft geleid om hun taal te beschermen.

Bron Free Tibet

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Nieuws, Onderwijs, Politiek, Rechtspraak Tags: celstraf, China, onderwijs, taalvechter, Tashi Wangchuk, Tibet

Lees ook:

  1. Tibetaanse studenten – waarom niet meer tweetalige leraren in Tibetaanse gebieden China
  2. Gemartelde Tibetaanse toeristengids overleden
  3. Indiase militairen leren Tibetaanse taal en cultuur om de banden in grensgebied met Tibet te verstevigen
  4. Tibetaanse dissident Dhi Lhaden veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    30 januari 2021 om 12:06

    Weer zoiets dat we zonder het BD niet geweten zouden hebben. Het Chinese regime biedt zeer weinig vrijheid.
    Het is zeer belangrijk dat zo’n bericht tot ons komt.

    • Joop Ha Hoek zegt

      30 januari 2021 om 12:11

      Wat is jouw inhoudelijke mening, Piet?

      • Piet Nusteleijn zegt

        30 januari 2021 om 13:01

        China kleedt Tibet uit. Tibet is ,á la de Krim door de Russen, ingenomen door China. Veel is hierover geschreven en zelfs verfilmd. In 1951 werd Tibet door China bezet. Heinrich Harrer schreef hierover in zijn boek Zeven jaar in Tibet. De wereld vergeet, we maken het niet ongedaan. De MH 17 wordt omlaaggehaald. We zullen de daders bestraffen…ja?
        Ik waardeer het BD dat ze berichten waar de mainstream media niet meer over reppen.
        “We voeren slechts orders uit”. Zolang er mensen zijn die dit doen en de verantwoordelijkheid van daden buiten zichzelf leggen blijven de ‘affaires’. Blijft er onrecht.

  2. Henk Molenaar zegt

    30 januari 2021 om 15:51

    Dit artikel geeft duidelijk aan hoe gevaarlijk en misdadig het dictatoriale regime in china is. Geen enkele vorm van kritiek is mogelijk, de partij boven alles, d.w.z. behalve de corrupte partij bonzen die miljardair zijn in een communistisch systeem. In potentie is china nog veel extremer en gevaarlijker als wat we eerder in Europa hebben mee gemaakt. We kunnen echter geen vuist maken omdat Europa te verdeeld is en met het grootste gemak wordt uitgespeeld. Zoals bijvoorbeeld de brexit mogelijk door Russische trollen bewerkstelligd is. China is het grootste gevaar voor onze vrijheid maar we lopen het risico mee gezogen te worden in een eventueel Amerikaanse missie om hun macht te beteugelen. Wat moet je doen als Europa? De enige mogelijkheid is denk ik een gezamenlijk optreden van India, Rusland, Japan en Amerika, bijvoorbeeld wanneer Taiwan zoals Polen overrompeld gaat worden. Maar ik vrees dat iedereen het nu weer gedwee over zich heen laat komen totdat china hier de democratie om zeep brengt en ons geboortebeperkingen gaat opleggen en de Nederlandse taal gaat verbieden. Dan zijn we weer te laat geweest met ingrijpen…

  3. Joost zegt

    1 februari 2021 om 10:32

    China is langzaam maar zeker bezig de wereld in een houdgreep te nemen.
    Kijk naar Ruben Terlouw op zondagavond dan kunnen we het met eigen ogen zien.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens