• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Met heel je wezen

Met heel je wezen

9 oktober 2020 door Edel Maex

‘De hersenen zijn ons belangrijkste orgaan, volgens … de hersenen.

En het belangrijkste deel van de hersenen is het spraakcentrum, volgens … .’

Tijdsgewrichten worden gekenmerkt door modes. Soms vinden op zich totaal ongerelateerde modeverschijnselen elkaar, meditatie en hersenonderzoek bij voorbeeld.

Groot nieuws! Mediteren blijkt veranderingen in de hersenen te veroorzaken. Daarom moeten we met zijn allen aan de meditatie.

Groot nieuws? Alles wat we doen veroorzaakt veranderingen in de hersenen. Dat geldt ook voor rekensommetjes oplossen, muziek spelen, piekeren, bingewatchen … Noem maar op.

Een mode zegt op zich niets over de waarde van het fenomeen dat in de mode komt. Meditatie en hersenonderzoek zijn in mijn ogen beide heel waardevol en de hype doet daar niet altijd recht aan, integendeel zelfs.

We hebben in het Westen een merkwaardige relatie met onze hersenen. We identificeren er ons mee. We zijn onze hersenen. Als je hersendood bent, ben je wettelijk overleden, ook als je hart nog klopt.

Het is voor mij niet duidelijk waar dat proces van identificatie vandaan komt. Aziaten zullen zich eerder met hun hart identificeren. Maar de facto zijn er niet veel organen die we echt kunnen missen. Waarom zijn we niet onze huid, of onze nieren?

De hersenen op zich kunnen niets. Het brein is een soort computer die de input en output van ons organisme integreert. Maar stel dat je de computer uit een kerncentrale zou stelen en in je huiskamer plaatsen. De hele onderneming zal heel veel energie kosten en geen calorie opleveren. Zonder ons lichaam zijn de hersenen machteloos en betekenisloos.

De wetenschap heeft de laatste jaren veel geleerd over de werking van de hersenen. Het brein is een fascinerende en vreemde constructie. Het is een computer die bestaat uit verschillende processoren die allemaal een verschillende architectuur hebben. Er is geen gemeenschappelijke taal of programma. Er zijn wel onderlinge connecties maar er is nergens iets wat op een centrale processor lijkt.

Dat betekent dat we nauwelijks op de hoogte zijn van wat er zich in onze hersenen afspeelt. Sommige dingen komen we maar te weten door ons eigen gedrag te observeren. Stel je loopt op straat en je kijkt naar een mooie jongen of meisje (vul in voor jezelf). Ik ben mij daar maar van bewust op het ogenblik dat ik mijzelf dat zie doen.

Als we ons met iets identificeren is het wel met het deel van onze hersenen dat zich van taal kan bedienen. Het is onze woordvoerder. Maar als iemand mij vraagt waarom ik naar dat meisje kijk dan heeft mijn woordvoerder daar geen weet van.

Hij kan een antwoord verzinnen. Het is ten slotte de woordvoerder. Misschien ontkent hij het ronduit. Of hij beweert dat ik er niets mee te maken heb. Of hij verzint een heel andere verklaring.

Misschien passeert op dat moment mijnheer Darwin die mij weet uit te leggen dat ik naar dat meisje kijk omdat ik mij wil voortplanten. Wablief! Ik wil mij helemaal niet voortplanten. Misschien passeert op dat moment mijnheer Freud die mij zegt dat dat onbewust is en dat ik daar weerstand tegen heb en dat ik in psychoanalyse moet.

Beide heren schrijven mij motieven toe waar ik mezelf niet in herken. Wat er ook van aan is, de woordvoerder gedraagt zich alsof hij de CEO van het bedrijf is en hij voelt zich geaffronteerd als blijkt dat er een beslissing genomen is buiten hem om.

Dit wordt vaak gezien als het neurologisch argument tegen het bestaan van een vrije wil. Zeker, de woordvoerder zit niet aan het stuur. Maar eerder dan een argument tegen de vrije wil is het een bevestiging van het feit dat er geen centraal zelf is. De Boeddha zei het al, en de filosoof Hume. En ook de neurofysiologie wist dit al lang. Er zit in ons brein geen ‘homunculus’ die alles coördineert.

Toch zijn we verantwoordelijk voor ons gedrag, worden we beoordeeld op ons gedrag en dragen we de gevolgen van ons gedrag. Toch zijn we autonoom, in de meest letterlijke betekenis van het woord autonomie. We functioneren volgens onze eigen (autos) wetmatigheid (nomos).

Het is een biologisch gegeven. Uit een pompoenpit kan een pompoen groeien, maar geen tomaat. Dat is de eigen wetmatigheid van de pompoen.

Een pompoen groeit niet in isolatie. Uit een pompoenpit kan maar een pompoen groeien in interactie met een omgeving waarin hij kan gedijen. Maar welke omgeving ook, er zal nooit een tomaat uit voortkomen.

Waarom mediteren we? Onze woordvoerder heeft een bevredigende uitleg nodig. Religieuze theorieën doen het niet meer. Ze zijn zelfs contraproductief geworden. Met wetenschappelijke theorieën voelt onze woordvoerder zich beter op zijn gemak. Dus mediteren we omdat het iets doet met onze hersenen. Zo sussen we onze woordvoerder.

Maar mediteren doen we niet met onze hersenen, of toch niet alleen met onze hersenen. Mediteren doen we met heel ons wezen. Met wat we kunnen benoemen en met wat aan de taal ontsnapt. Daarom zitten we in stilte. Niet dat de woordvoerder er niet bij hoort. Hij heeft zijn functie en zijn plaats, maar niet in de centrale positie.

Mediteren doen we met heel ons wezen en we creëren een ruimte, een omgeving waarin ons wezen, ons autonome wezen kan gedijen. Zoals een pompoenpit, maar dan met onze menselijke natuur. We cultiveren onze menselijkheid.

En we mediteren niet alleen. Zelfs niet als we alleen zitten. Samen creëren we met en voor elkaar die omgeving die we nodig hebben, om te kunnen gedijen. Het is onze natuur, ook al ontsnapt het grootste deel daarvan aan wat ik kan benoemen. Ik doe het gewoon. We doen het gewoon. Er is geen uitleg voor.

Categorie: Columns, Edel Maex, Geluk, Gezondheid, meditatie, Nieuws, Zen Tags: gedrag, geen uitleg, hersenen, meditatie, verantwoordelijkheid, vrije wil

Lees ook:

  1. Vrijheid
  2. The box, de serie (5) – stap uit je verlangensbox
  3. ‘Dagelijkse meditatie kan helpen de hersenen te beschermen tegen veroudering’
  4. Meditatie levert niets op!

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.