Het bestuur van de in opspraak geraakte boeddhistische organisatie Shambhala International zegt in een verklaring zeer bezorgd te zijn dat zijn beslissing om zich achter de uitnodiging te scharen van het in Frankrijk gevestigde centrum Dechen Chöling, om de leider van Shambhala Sakyong Mipham deze zomer het ritueel de Rigden Abhisheka te laten leiden, de Shambhalagemeenschap verder heeft gepolariseerd. Mipham is omstreden nadat een onderzoek van Shambhala zelf uitwees dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel wangedrag.
Het bestuur betuigt spijt als dit het resultaat is en voert aan dat het altijd zijn bedoeling is geweest om een manier te vinden om alle leden van de Shambhalagemeenschap te ondersteunen en een manier te vinden om als geheel verder te gaan. ‘Onze beslissing was niet bedoeld om “partij te kiezen”, noch om de ene kant over de andere te onderschrijven, noch om aan te geven dat we de relatie van de Sakyong met de gemeenschap hebben voltooid,’ staat in de verklaring.
Het bestuur zegt de intense reactie van de Shambhalagemeenschap op deze recente beslissing en de uitdagingen waarmee de centra en individuen worden geconfronteerd, te erkennen. Het Shambhalabestuur zegt een grote hoeveelheid e-mails te hebben ontvangen van leden die uitzonderlijk ‘attent en tot nadenken stemmend’ zijn geweest.
Het bestuur gaat ook in op de brief van Ani Pema (Pema Chödrön) waarin ze haar ontslag aankondigt als Acharya en waarin ze haar afkeuring uitspreekt over het besluit (om Mipham weer actief te laten worden binnen de Shambhalagemeenschap en bijvoorbeeld niet af te wachten of deze man ook nog strafrechtelijk wordt vervolgd voor zijn seksueel wangedrag) en de implicaties ervan, in de zin dat het “business as usual” bleek te zijn, zoals Pema Chödrön schreef.
Het bestuur zegt haar onlangs te hebben ontmoet waaruit zij duidelijk zou hebben gemaakt dat zij niet van plan is de Shambhalagemeenschap te verlaten. Ani Pema Chödrön (83) besloot onlangs op te stappen als acharya (spiritueel leraar) van de internationale boeddhistische organisatie Shambhala. Haar besluit werd mede geïnspireerd door het besluit van de omstreden leider van Shambhala, Sakyong Mipham, om weer les te gaan geven aan leden binnen die gemeenschap die daar behoefte aan hebben. Pema Chödron zegt ontmoedig te zijn door dat besluit en door het besluit van het Shambhalabestuur om de Sakyong in juni dit jaar een boeddhistisch ritueel te laten geven. In een brief aan het bestuur van Shambhala en de volgelingen noemt zij het besluit van de Sakyong ‘onvriendelijk, onervaren en onverstandig.’
Het bestuur verduidelijkt zijn besluit om Mipham weer in te zetten bij rituelen en lessen. Studenten en anderen keuren het af dat Mipham wordt uitgenodigd om les te geven voordat hij directer met de gemeenschap heeft gecommuniceerd in termen van schade, het nemen van zijn eigen verantwoordelijkheid en het laten zien dat hij verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden.
Het bestuur zegt dat Mipham (de Sakyong) zich heeft zich verontschuldigd voor zijn daden en heeft nagedacht over wat hij heeft gedaan. Shambhala is een vajrayana-lineage traditie en de Sakyong is, als de overleveringshouder, verantwoordelijk voor het in stand houden van de traditie en zijn onderwijs is nodig om de lijn voort te zetten. Een citaat dat vaak wordt geuit is: “Er is geen Shambhala zonder de Sakyong”.
Studenten die hebben gewacht om in Frankrijk deze abhisheka te ontvangen moeten niet worden weerhouden om zich te verbinden met hun leraar en verder te gaan op hun vajrayana pad. Mensen voelen oprechte toewijding aan de Sakyong, willen hem zien, zijn blij dat hij de Rigden Abhisheka doet en zijn bezorgd dat Shambhala niet beter voor hem en zijn familie zorgt, zegt het bestuur in een reactie.
Het bestuur zegt alle reacties serieus te nemen en erkent dat er zeer uiteenlopende opvattingen bestaan. Maar ziet deze opvattingen op dit moment niet noodzakelijkerwijs als onverzoenlijk. Het is echter wel bezorgd dat ze dat wel kunnen worden zonder de goede trouw van de hele mandala. Die zorg is overgebracht aan Sakyong Mipham en de Sakyong Wangmo die op de hoogte zijn gebracht van de sterke en uiteenlopende gevoelens in de gemeenschap.
De bestuurders zeggen te erkennen dat sommige mensen het gevoel hebben dat deze beslissing voorbarig is of dat ze partij kiezen. Zij voelen dat niet zo, maar erkennen dat er veel werk aan de winkel is. ‘We hopen dat alle leden van de gemeenschap de echte problemen aan alle kanten zullen overwegen en zullen nadenken over hoe we de Shambhalagemeenschap als geheel kunnen genezen en versterken. In dit opzicht is het bestuur van mening dat de Sakyong oprecht is gesmeekt om de abhisheka te schenken.’
Het bestuur verzekert dat geen enkel bestuurslid de geringste neiging heeft om terug te keren naar de normale gang van zaken. Zoals het misbruik door Mipham en bestuurders van Shambhala International wordt genoemd. Bij Shambhala International waren decennialang mannen, vrouwen en kinderen het slachtoffer van machtsmisbruik.
Joost zegt
Mensen voelen oprechte toewijding aan de sakyong) . Het is goed dat ik niet alles kan begrijpen.