De rooms-katholieke aartsbisschop kardinaal Malcolm Ranjith van Sri Lanka stelt afgelopen week tijdens een gebedsdienst dat mensenrechten de nieuwe religie in westerse landen zijn geworden. Hij bekritiseerde het Westen omdat dat Sri Lanka probeert lessen in mensenrechten te geven, hoewel dat land een multireligieuze samenleving heeft die al eeuwenlang mensenrechten beoefent door middel van religie. De meerderheid van de inwoners is boeddhistisch maar leeft volgens de aardbisschop in harmonie met gelovigen van godsdiensten.

‘Mensenrechten zijn onlangs uitgevonden. Maar als we op een correcte manier kunnen leven is er geen behoefte aan mensenrechten. Degenen die geen godsdienst beoefenen, zijn degenen die behoefte hebben aan mensenrechten. We moeten ons niet laten misleiden door deze behoefte en verstandig handelen’, zegt de bisschop.

Bloedige strijd

Jarenlang werd Sri Lanka geteisterd door bloedige gevechten tussen leger en Tamiltijgers waarbij duizenden mensen om het leven kwamen. Tegenwoordig leven in Sri Lanka verschillende bevolkingsgroepen in vrede naast elkaar. Ongeveer 75% van de bevolking is Singalees, een andere grote bevolkingsgroep zijn de Tamils, die ongeveer 18% van de bevolking uitmaken en voornamelijk in het noorden en oosten van het land wonen. Verder zijn er nog de Sri Lankaanse Moren, die ongeveer 7% van de bevolking uitmaken, de Burghers van gemengde Europese afkomst, en de Veddah (of Wanniyala-Aetto), de laatste afstammelingen van oude volkeren. De belangrijkste bevolkingsgroepen zijn de Tamils en de Singalezen. Sinds de jarenlange strijd tussen deze bevolkingsgroepen is afgelopen, lijkt de toekomst voor Sri Lanka veelbelovend. Industrieproducten en het toerisme zijn de belangrijkste bronnen van inkomsten in Sri Lanka. Ondanks de economische opgang is er veel werkloosheid en de kloof tussen arm en rijk wordt met de dag groter.

Boeddhisme

Volgens de overlevering zou Sri Lanka in de 3e eeuw v.Chr. bekeerd zijn tot het boeddhisme, dat zich sedertdien tot de grootste godsdienst van het land heeft ontwikkeld en onder andere gekenmerkt wordt door een invloedrijk monnikendom. Volgens de census van 2001 is 69,1% van de bevolking boeddhistisch (hoofdzakelijk theravada-boeddhisten, voornamelijk Singalezen), 7,1% hindoe (hoofdzakelijk Tamils), 7,6% is moslim (voornamelijk soennitisch) en 6,2% is christelijk (hoofdzakelijk behorend tot de katholieke kerk, die in Sri Lanka bestuurlijk georganiseerd is in één aartsbisdom met zes bisdommen).

Bron BNN.

Categorieën: Nieuws, Mensenrechten, Boeddhisme
Tags: , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

5 reacties op Aartsbisschop Sri Lanka – mensenrechten nieuwe religie in het Westen

  1. Ujukarin schreef:

    De aartsbisschop verdraait bewust de waarheid, vermoedelijk om ergens geld of zieltjes te winnen.

    Het probleem met delen van zijn achterban, doch nog meer met delen van de lokale moslims (denk aan de salafisten die de lokale soefi-moslims behoorlijk kunnen terroriseren, ook fysiek) en boeddhisten (volop hier in het nieuws geweest, met o.a. recent nog moorden op moslims), is dat men de eigen religie niet in vreedzame zin volgt. (Voor boeddhisten is dat m.i. een showstopper). Daarom is die aandacht voor mensenrechten vanuit het westen nodig…

    With folded palms,

    • G.J. Smeets schreef:

      Zoiets had ik ook al bedacht, Ujukarin. Het is overigens van de gekke dat iemand (in dit geval een katholieke prelaat) het bestaat om de Universele Rechten van de Mens weg te zetten als een recente Westerse uitvinding. In 1948 is die Verklaring ondertekend door nagenoeg alle naties ter wereld.

  2. Paula Kuitenbrouwer schreef:

    “Diegene die geen godsdienst beoefenen zijn diegenen die behoefte hebben aan mensenrechten?”
    Ik ben zeer benieuwd hoe diegenen die misbruikt zijn binnen de katholieke kerk hierop reageren.

  3. Frans-Jozef schreef:

    Het zou ook zomaar kunnen dat de bisschop het helemaal niet verkeerd bedoeld. Ik wil hem ook zeker niet beschuldigen, ik ken die goede man niet. De uitspraak “als we op een correcte manier kunnen leven is er geen behoefte aan mensenrechten” vind ik best interessant. Als ik die bekijk vanuit een perspectief waar de leer van de boeddha over gaat dan vind ik dat een wijze opmerking. Mensenrechten zijn intrinsiek aan die leer. Als we zouden leven geheel volgens die leer, dan zouden mensenrechten overbodig zijn. Misschien bedoelt de bisschop dat.

  4. Paula Kuitenbrouwer schreef:

    “Diegene die geen godsdienst beoefenen zijn diegenen die behoefte hebben aan mensenrechten?”
    Ik ben zeer benieuwd hoe diegenen die zijn misbruikt binnen de katholieke kerk hierop reageren.
    Een religieus iemand die mensenrechten overbodig acht, wekt bij mij diepe argwaan. Je ziet hier wederom het verlangen naar politieke macht. En juist vanwege deze tomeloze ambitie dienen we religie zo veel mogelijk terug te dringen naar het prive domein en in de samenleving de scheiding tussen kerk en staat na te streven.
    Als de aartsbisschop probeert te zeggen dat religieuze principes en mensenrechten aan elkaar gelijk zijn, ook dan vraag ik me af of hij zich verdiept heeft in vrouwenrechten. Maar stel dat hij filosofisch een punt scoort, dat een ideale religie mensenrechten garandeert, dan hoeft hij deze uitspraak niet te doen. Dan is het een overbodige constatering. Echter, uit de mond van een katholieke aartsbisschop klinkt het zo fout!

Menu