• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Dalai Lama – ‘als ik in de fout ga, arresteer me’

28 februari 2018 door de redactie

Er lijkt geen eind te komen aan de berichten over seksueel wangedrag binnen boeddhistische organisaties. Gisteren ging de beerput binnen de boeddhistische organisatie Shambhala publiekelijk open. Vorige week publiceerden wij over de beschuldigingen tegen Namkha rinpoche en het ontnemen van het leraarschap van Frank Uyttebroeck door de Amerikaanse organisatie Against the stream. Vorig jaar ruimde Sogyal rinpoche het veld. In Frankrijk en Duitsland zijn boeddhistische leraren gearresteerd na beschuldigingen van seksueel wangedrag. In Duitsland is een zenleraar tot een langdurige gevangenisstraf veroordeeld wegens het misbruik van jonge kinderen.

Tijdens een persconferentie in Tibet House in Frankfurt vroeg journaliste Ursula Richard van Buddhismus aktuell op 14 september 2017 de Dalai Lama naar zijn opvatting over misbruik door boeddhistische leraren of goeroes. De Dalai Lama: ‘Ik denk dat als ik iets verkeerd doe, u mij moet (laten) arresteren’.

Ursula Richard: Uwe heiligheid, ik zou u willen vragen om een paar woorden te zeggen over het misbruik in boeddhistische of religieuze instellingen in het algemeen, en hoe kunnen wij, als samenleving, als boeddhistische gemeenschappen, ermee omgaan en hulp aan slachtoffers bieden.

De Dalai Lama: Nu in Amerika, sommige religieuze organisaties, het hoofd (ervan), een Tibetaan (de Dalai Lama doelt hier op Sogyal rinpoche) ik ken hem, hij gedragen… hij zichzelf ten schande heeft gemaakt. En veel van zijn oud-studenten gaan nu publiekelijk tegen hem in. Dat is goed. ¹

U ziet dat Boeddha, ons, de volgeling van de Boeddha, adviseerde dat wij niet moeten accepteren Boeddha’s leer door geloof, maar eerder [door] grondig onderzoek en experimenteren. Als sommige [van] het onderwijs van de Boeddha [is] tegen de werkelijkheid of rede, dan hebben we de vrijheid (die) te verwerpen. Dus, een Nalanda meester die Boeddha’s eigen woord verwerpt.

Dat ziet u ook in onze Tibetaanse traditie, sommige grote lama’s stellen heel duidelijk dat toewijding aan (iemand) een goeroe of lama belangrijk is. Maar op hetzelfde moment dat u het verkeerde gedrag van uw goeroe niet moet volgen. U moet uw goeroe bekritiseren. Dat vind ik fijn. So. Sommige mensen die blind, blind vertrouwen (hebben) het is verkeerd.

We volgen onze leraar op basis van fundamenteel onderwijs van de Boeddha’s. Als onze individuele leraar dat echt doet dan volgen we hem. Als een zich onzinnig gedraagt dan moeten we daar tegen in gaan. In Taiwan is dat nu ook gebeurd, (bij) sommige Chinese boeddhistische leiders. Zo kort geleden, ik ontmoette hen, sprak er met hen over.

(Dus) er is een citaat uit een tekst van Tsongkhapa uit de Lamrim in de 14e eeuw in Tibet, die duidelijk vertelt wat deze relatie tussen leraar en leerling is: wanneer u, als student, gezond gedrag waarneemt bij uw meester dat overeenkomt met de boeddhistische leer, volg hem en als u ziet dat zijn gedragingen niet met deze ethische beginselen overeenstemmen, volg hem niet en wijs hem af. . Dus, in harmonie met de ethische regels overwegen uw leraar te volgen volgens de ethische regels die ook centraal staan in het boeddhisme. Dit is een zeer duidelijke verklaring- dat het is niet een kwestie van blindelings (geloof in) de leraar. ²

Onlangs in India, vertoonden sommige religieuze spirituele leiders schaamteloos gedrag. Ze zijn nu door het gerecht gearresteerd. Dat klopt, ik voel me (daar) goed (bij). Als de Dalai Lama iets verkeerd doet, ik denk dat u hem moet (laten)arresteren. [gelach] Ik denk dat als [Dagyab] Rinpoche verkeerd handelt, u hem moet arresteren. [gelach] Onlangs ontmoette ik enkele Chinese, Taiwanese boeddhisten. Ze hebben een probleem. Ze voelen dat ze hun leraar moeten respecteren, maar kunnen het gedrag van hun leraar niet aanvaarden. Hun gedachten zijn in verwarring. Dus in dit geval, (studie, grondig), wat zegt de Boeddha hierover, wat onze grote leraren, wat zeggen ze. Volg dat, dan is er geen probleem.

Als [iemand] [iets] suggereert dat niet [conform] de dharma is, mijd hem, wordt gesteld in de Vinayasutra. Sommige studenten van zulke docenten, die zich op een ongepaste manier of schadelijke wijze gedragen, hebben dat geuit aan mij, dat zij dat ondervinden; zij zien deze fouten, het wangedrag, maar voelen ook (dat ze op) een of andere manier belemmerd (worden) door hun trouw aan hun meester, (het uiten van) openlijk kritiek op hem. (…) Dit mag geen obstakel zijn, zij moeten zich bevrijden kunnen, (gebaseerd) op de boeddhistische teksten en de boeddhistische principes, die, bijvoorbeeld (over) vertrouwen kunnen (gaan), duidelijk tot uitdrukking (gebracht) in de monastieke regels [Vinaya], die er zijn om alleen een meester te volgen als hij is beantwoord aan ethische principes, en niet om hem te volgen als hij zich niet dienovereenkomstig gedraagt. En dat is hun goed recht, en het is belangrijk om dit te doen. En de ethische beginselen van hoe zich te gedragen als leraren zijn duidelijk in de boeddhistische teksten. En deze gevallen van misbruik, die zijn gemeld, staan duidelijk haaks op deze beginselen. ²

Het gesprek met de Dalai Lama in het Engels:

Question to H.H. the Dalai Lama at the press conference at Tibet House, Frankfurt, Thursday, 14. September 2017.

Ursula Richard: Your Holiness, I would like to ask you to say a few words about abusive behavior in Buddhist or religious institutions in general, and how we, as a society, as Buddhist communities, can deal with it and support the victims.

His Holiness the Dalai Lama: Now in America, some religious organization, the head, as a matter of fact Tibetan, I know him, he behaved … he himself disgraced. And many of his old students now publicly, sort of went against him.¹ It’s right! You see, Buddha stated, advise us, the follower of Buddha should not accept Buddha’s teaching out of faith, but rather [through] thorough investigation and experiment. If some [of] Buddha’s teaching [is] against reason or reality, then we have liberty to reject. So, some Nalanda master rejected Buddha’s own word.

Then also you see in our Tibetan tradition, some great lama mentioned very clearly that devotion to one’s guru or one’s lama is important. But at the same time, you should not follow sort of the wrong behavior of your guru. You should criticize your guru. Like that. So. Some people who blindly, blind faith go that way, it’s wrong.

We follow our teacher based on Buddha’s basic teaching. If our individual teacher carry Buddha’s teaching truly, then we follow. If lama behave some sort of rubbish thing, then we should against.

In Taiwan also now that happened, some Chinese Buddhist leader. So recently, I met, I told them.

So there is a quote from a text of Tsongkhapa from the Lamrim in the 14th century in Tibet, which clearly tells you what this relationship between teacher and disciple is: when you, as a student, perceive wholesome behavior being done by your master which corresponds to the Buddhist doctrine, then follow him, and if you see behaviors that do not correspond to these ethical principles, do not follow him and reject it. So, be in harmony with the ethical rules or consider your teacher or follow your teacher in accordance with the ethical rules that are also central in Buddhism. This is a very clear statement that it is not a matter of blindly following the teacher.²

Recently in India, also some religious spiritual leader, oh really disgraced themselves. So now, the concerned court arrest him, like that. That’s right, I feel right. If Dalai Lama do something wrong, I think you should arrest him. [laughter] I think if [Dagyab] Rinpoche doing wrong, you should arrest him. [laughter]

Recently, I met some Chinese, Taiwanese Buddhists. You see, they have some problem. One way, they feel they must respect their teacher. One way, they cannot accept their teacher’s behavior. Some sort of confusion in their mind. So in such case, study, thoroughly, what Buddha say, what our great teachers, what they say. Then no problem.

If [someone] suggests [something] that is not [consistent with] the Dharma, avoid it. – Vinayasutra

So some students of such teachers, who behaved in an inappropriate way or behaved in a damaging way, have expressed to me that they have difficulties; they see these mistakes, the misconduct, but feel somehow also hindered by their loyalty to their master, to openly criticize him. And I have answered that this should not be an obstacle, they should free themselves from it, and they can rely on the Buddhist texts and the Buddhist principles, which, for example, are clearly expressed in the monastic rules [Vinaya], to follow the master only if he is in accordance with ethical principles, and not to follow him if he does not behave accordingly. And that is their good right, and it is important to do so. And the ethical principles of how to behave as teachers are clearly stated in the Buddhist texts. And these cases of abuse, which are reported, are clearly diametrically opposed to these principles.²

¹ als Zijne Heiligheid hier zegt “ging tegen hem” Dit is niet letterlijk bedoeld. De Dalai Lama heeft gewezen op verschillende tijdstippen van studenten en hun leraar met onethisch gedrag en als de leraar daarmee is geconfronteerd en zijn onethisch gedrag niet zal veranderen, dan de studenten het publiek moeten maken. (“Dus, het enige ding is het om openbaar te maken, door middel van kranten, via de radio. Het openbaar maken!”-SZ) (voetnoot toegevoegd na overleg met de Dalai Lama de secretaris, Tseten Samdup Chhoekyapa.)
² die deze passages werden door Christof Spitz van Tibetaans in het Duits vertaald. Met vriendelijke toestemming van Ursula Richard, Buddhismus aktuell Transcribed & bewerkt door Joanne Clark, Duits-Engels vertaling door TP.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Nieuws Tags: angst, Frank Uyttebroeck, kinderen, misbruik, Namkha rinpoche, openbaar maken, seksueel wangedrag, Shambhala, Sogyal Rinpoche, tegenwerken, vrouwen, zwijgen

Lees ook:

  1. Franse politie arresteert lama Tempa Dargye van Kagyu Ling
  2. Werkgroep komt met aanbevelingen over voorkomen seksueel misbruik binnen Shambhala
  3. Advocatenkantoor onderzoekt claims van seksueel wangedrag Sakyong
  4. Religieus trauma syndroom – jaren van depressie, angst en woede

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Daan zegt

    2 maart 2018 om 10:54

    Wat goed dat hij hier openlijk over heeft gesproken en laat zien wat zijn leerlingen kunnen die in deze situatie. Ik vind het zelf wel bijzonder dat er bij welke religie dan ook, er telkens meerdere personen met macht de fout ingaan.

    Vooral als boeddhistische meester. Iemand die de Dharma goed kent, zo’n fout maakt.

  2. Francois zegt

    9 maart 2018 om 09:50

    We noeten eens ophouden met blind leraren en texten te volgen, volgens mij was dat de leer van de Buddha.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 22 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 23 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 24 januari 2021
    Discovering Padmasambhava (online)
  • 24 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 25 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Woordenboek niet-weten: de lege boodschap
  • Het jaar 2021 – dag 21 – misselijk
  • Corona – blijf thuis en in leven
  • NU’91: ‘Stel tweede dosis coronavaccin niet uit’
  • De boze koning verjaagd

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens