• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » De vraag is: wie waren er op de hoogte van het wangedrag van Sakyong Jamgon Mipham rinpoche?

De vraag is: wie waren er op de hoogte van het wangedrag van Sakyong Jamgon Mipham rinpoche?

29 juni 2018 door Joop Ha Hoek

Deze week maakte Sakyong Jamgon Mipham rinpoche (1963), -zijn echte naam is Osel R. Mukpo- leider van Shambhala International, een Tibetaans boeddhistische school met wereldwijd meditatiecentra, bekend dat hij relaties heeft aangeknoopt met vrouwen uit de Shambhalagemeenschap. Sommige vrouwen voelen zich benadeeld door deze relaties. Hij biedt daarvoor zijn verontschuldigingen aan en gaat daarna over tot de orde van de dag. Sakyong schoffeert zijn slachtoffers door zijn hulp aan te bieden. De dader als therapeut.

Zijn gedrag past binnen een cultuur van tientallen jaren van seksueel misbruik/sociaal wangedrag van vrouwen en kinderen binnen deze Shambhalagemeenschap. In plaats van zich als verantwoordelijke en veroorzaker van aangericht leed aan zijn slachtoffers op te stellen, en daarvoor de consequenties te aanvaarden, laat deze Sakyong het bij verontschuldigingen. Het is schaamteloos gedrag van een man die zijn positie misbruikt. Een koning in een ivoren toren. De deuren dicht voor het voetvolk, zijn volgelingen.

Sommige senior leraren hadden vrij spel als kinderverkrachter binnen Shambhala. Slachtoffers werden niet geloofd of door de organisatie tegengewerkt als ze hun ervaringen wilden delen binnen Shambhala of er mee naar buiten wilden gaan. Of de Sakyong onder druk is gezet om met een verklaring naar buiten te treden over zijn misbruik van macht en positie is niet bekend. Het is wel waarschijnlijk omdat in juni Shambhala opnieuw zou berichten over het misbruik en de maatregelen die genomen zijn in deze doodzieke organisatie om herhaling te voorkomen.

In de verklaring van Sakyong spreekt hij over het aangaan van relaties met vrouwen. Binnen deze gemeenschap zeggen sommigen dat de vrouwen daarin ook partij waren. Ze wijzen met het vingertje. Ze hebben het mis. Het boeddhisme is een wereldje van vaak blinde verering van de leraar die het allemaal wel weet en wiens gedrag -misdragingen volgens onze normen en waarden- boven elke twijfel verheven is. In die wereld van heiligheid en onderdanigheid van de volgelingen ligt misbruik door deze mannen op de loer. Er zijn verklaringen van getuigen over vrouwen die in Nederlandse boeddhistische centra het liefst het bed met zo’n goeroe willen delen om zijn zegeningen te ervaren. Het is aan de leraar om die onbegrensde verering en adoratie te stoppen. Daar heeft hij de macht en mogelijkheden voor. Is het boeddhisme niet juist een ethische leer? Moeten die leraren dat niet uitdragen?

Het was de psychologe, coach, mediator en ervaringsdeskundige Andrea M. Winn die het verschrikkelijke misbruik binnen Shambhala naar buiten bracht. Met het rapport en de oprichting van het Project Sunshine wordt getracht de misbruikte vrouwen met de leiders van Shambhala samen te brengen en te helen en dan een actiegroep te vormen om dat proces te begeleiden. Dat lukte niet waarop Winn zich tot progressieve leiders van de Shambhala-beweging wendde om zo te kunnen voldoen aan het oorspronkelijke mandaat- het maken van een visie op wat er gebeurd was aan seksueel wangedrag binnen Shambhala en daarop actie te ondernemen. Na enkele productieve vergaderingen bleken deze toonaangevende leiders niet bereid om verder te gaan met het creëren van een visie op een misbruik-vrij Shambhala. Uiteindelijk vormde zich een autonome groep die een online dialoog wilde voeren.

In eerste instantie was voor de buitenwereld niet duidelijk dat ook Sakyong een dader was van misbruik van macht en seksueel wangedrag. Tot hij deze week zijn brief aan de Shambhalagemeenschap publiceerde waarin hij zijn misdragingen opbiechtte en voor de bühne sorry zei. Welke positie denkt zo’n man in te kunnen nemen? Staat hij boven de wet?

Andrea Winn schrijft nu ook over het seksueel misbruik van de Sakyong die een rechtszaak tegen haar wil aanspannen om te voorkomen dat zij details van zijn seksueel misbruik zal publiceren. De grote vraag is natuurlijk: Wie was er binnen de Shambhalagemeenschap op de hoogte van de misdragingen van Sakyong en waarom is er niet ingegrepen? Waarom is de Sakyong niet ter verantwoording geroepen of aan de kant geschoven? Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de structuur binnen deze organisatie: je neemt niet alleen toevlucht tot de Boeddha, dharma en sangha, maar je legt ook een ‘eed van trouw af’ aan de organisatie. Ook aan de machtige leider Sakyong in die piramide van ego en misbruik. Hij fout, organisatie fout en ziek.

De adviseurs van de Sakyong moeten nog onthullen hoeveel ze afwisten van dit misbruik en of er al dan niet strafrechtelijke vervolging tegen de daders is ingesteld, zoals te verwachten valt in de gevallen van seksueel misbruik van kinderen, die blijkbaar al in de overkoepelende Raad zijn besproken. Hoewel de informatieverstrekking over het aantal slachtoffers moeizaam is zouden 27 gevallen van wangedrag officieel zijn erkend. Over eventuele gevallen van zelfmoord wordt nu nog gezwegen.

Na de openbaarmaking van de brief van Sakyong kwam op onder meer sociale media de discussie tussen voor- en tegenstanders op gang.

‘De bespotting die de slachtoffers nu in de sangha meemaken en de klaarblijkelijke bereidheid van de Sakyong om zijn studenten voor de rechter te dagen omdat ze misbruik hebben geopenbaard, vergroten alleen maar het gevaar dat slachtoffers gemarginaliseerd, verder getraumatiseerd en zelfs tot zwijgen gebracht worden.’

‘Wanneer zullen we inzien dat niemand van strafvervolging wordt vrijgesteld? De sangha is verantwoordelijk voor het binnenskamers houden van immense hoeveelheden trauma in de loop van decennia. Onze belofte als boeddhist is om zonder blind geloof te ontleden, vragen te stellen, ervaringen op te doen en te debatteren, waarom zou dat niet gelden binnen de Shambhalagemeenschap,’ is de vraag van de deelnemers aan de discussie.

‘Het is volstrekt respectloos om te reageren met ‘sorry voor uw pijn’. Hij beledigt mensen die toch al gewond zijn, ondermijnt de integriteit van de slachtoffers. Sakyong is blijkbaar niet in staat om pijn te herkennen. Dat hij zijn brief afsluit met ‘Love from SMR’ vindt een deelnemer een gotspe. Er is geen enkel teken van berouw bij Sakyong.’

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Mensenrechten, Misbruik, Onderwijs, Zorg Tags: Andrea Winn, kinderen, kinderverkrachters, leiders, openbaarmaking, Project Sunshine, relaties, Sakyong, seksueel wangedrag, Shambhala, vrouwen

Lees ook:

  1. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  2. Werkgroep komt met aanbevelingen over voorkomen seksueel misbruik binnen Shambhala
  3. Grote druk en ontnemen functies leidden tot vertrek Sakyong Mipham
  4. Shambhala gaat opening van zaken geven over financiën organisatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rianne zegt

    29 juni 2018 om 23:28

    Is dit een nieuwsbericht of een opiniestuk? Ik vind het nogal hard, mis hoor en wederhoor en vind het nogal subjectief. Natuurlijk vind ik het prima als dit een column of opiniestuk is, iedereen mag een mening hebben, mag dat er dan bij benoemd worden?

  2. Henk van Kalken zegt

    30 juni 2018 om 08:26

    Voor mijn part gaat het hier om een opiniërend nieuwsbericht of een nieuwsberichtend opinistuk. De vorm vind ik hier minder belangrijk dan de inhoud. Het gaat om een spiritueel leider die zijn hormonen niet in bedwang kon houden, dat zelf toegeeft en zijn perversiteiten voortzet om als dader zich als therapeut op te werpen. Er kan geen klok groot genoeg zijn om met betrekking hiertoe geluid te worden. De redactie neemt haar verantwoordelijkheid om dit aan de kaak te stellen.

  3. Paulien van Poppel zegt

    30 juni 2018 om 10:34

    Dank Joop, klare taal, dat past. Mededogen, universele liefde en wat al niet meer mag nooit gebruikt worden om misstanden onder de pet te houden. Als er 27 gevallen mogelijk officieel erkend zijn, dan zijn het er dus (veel?) meer. Rianne, hoor je bij de organisatie of een andere organisatie waar misstanden voorkomen? Waar komt je reactie uit voort? Weet je hoe beschadigend sexueel misbruikervaringen kunnen zijn? Kinderen worden voor hun leven beschadigt!

    • Rianne zegt

      30 juni 2018 om 12:44

      Over de zaken die naar voren komen uit het eerste rapport kan ik niks zeggen. Ik geloof dat ze waar zijn en vind het kwalijk dat het nu pas aan de kaak gesteld wordt.
      Over het tweede rapport ben ik genuanceerder en ook hier geld innocent until proven guilty.
      Weet ik de impact van sexueel misbruik? Absoluut, en ik heb 8 jaar aan therapie om het te bewijzen.
      Het is niet mijn bedoeling om ook maar iets goed te praten, maar wat ik in dit bericht vooral lees is aannames en interpretaties.
      Ik weet niet wat er gebeurd is, ik weet niet wat er bekend was en hoe er met deze informatie is omgegaan. Als ik dat allemaal niet weet, praat ik mijn boosheid dan niet goed met aannames? Ik ben iig niet van plan om een oordeel te vellen zonder dat ik meer weet. Ook de brief van de Sakyong heb ik zelf anders geïnterpreteerd.

      Ben ik nieuwschierig naar wat er precies is gebeurd? Ja! Vind ik dat het hoog tijd is dat er verandering komt in deze en vele andere organisaties? Absoluut.

      Ik denk alleen niet dat dit “nieuwsbericht” de manier is om dat te doen =)

      • G.J. Smeets zegt

        30 juni 2018 om 13:42

        “Ik denk alleen niet dat dit “nieuwsbericht” de manier is om dat te doen”

        Het stuk hierboven is geen nieuwsbericht van de BD-redactie, er staat duidelijk dat het van de hand van de persoon Joop Ha Hoek is. Het is verder niet zo moeilijk om zelf feiten en gebeurtenissen binnen Shambala International te checken. Alles staat vrij toegankelijk op het www.

      • Joop Ha Hoek zegt

        30 juni 2018 om 17:18

        Dank je wel, Rianne, voor je reactie. Lid 1 van onze redactieformule luidt: 1.Eigen reportages, opiniërende artikelen, rubrieken, geven de mening en belevenis van de schrijver weer. De naam en foto van de maker staat bovenaan het artikel.
        Deze tekst heb ik geschreven op basis van thans beschikbare informatie aan de hand van gesprekken, de informatie van Shambhala zelf, een interview met Han de Wit, en het onderzoek van Andrea Winn. Natuurlijk is het zo dat iemand pas schuldig is als zijn/haar schuld is aangetoond, bewezen. Sakyong is alleen nog maar beschuldigd maar dat betekent niet dat ik als journalist daarover moet zwijgen. Uit het feit dat Sakyong op 25 juni, drie dagen voordat Winn haar finale verslag publiceerde, zelf met een verklaring over relaties met vrouwelijke volgelingen naar buiten kwam, ik denk onder druk, geeft volgens mij aan dat hij het effect van de openbaarmaking van het rapport van Winn, waarin vrouwen verklaren over zijn ongewenst seksueel gedrag, een stap voor wilde zijn. Ook dat hij een rechtszaak aankondigde om delen van de publicatie tegen te gaan vind ik veelzeggend. Verder vind ik het jammer dat er -voor zo ver bekend- geen klacht tegen hem is ingediend bij de politie of Justitie. Het zou goed zijn, ook voor hem, als een onafhankelijke organisatie, voor zo ver die bestaat, het onderzoek zal leiden en het buiten boeddhistische invloedssferen zal halen. Want die zijn niet altijd gebaat bij transparantie, zo leert het verleden.
        Ik wens je alle goeds. Fijn dat je het BD leest.
        Joop Ha Hoek.

  4. Henk van Kalken zegt

    1 juli 2018 om 10:42

    Met veel instemming gelezen, Joop. Je hebt een journalistieke plicht als mens, boeddhist én redacteur (dit verschil maak ik in mijn hoofd) bijna de plicht om in gevallen als het onderhavige niet te zwijgen. Ik vrees dat de vloek van seksueel misbruik door valse guru’s, katholieke priesters, dominees en andere seksuele criminelen moeilijk uit te bannen zal zijn. Ondanks heldhaftige mensen als Andrea Winn en andere klokkenluiders.

  5. Paulien van Poppel zegt

    2 juli 2018 om 08:50

    Ik wil je ook bedanken voor je reactie op mij Rianne. Ik ken het tweede rapport niet en ga het ook niet lezen. Het serieus nemen van signalen van misbruik staat bovenaan de lijst van prioriteiten wat mij betreft. Dat, vanuit mijn persoonlijke ervaring met en kennis over slachtoffers en daders.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zonder opstaan geen vallen
    • Het jaar 2022 – dag 229 – ontwikkelen
    • Boeddha in de bajes –  De zin van het leven, Chantal
    • De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog
    • Boeken – Je weg vinden in het daoïsme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens