• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Werkgroep komt met aanbevelingen over voorkomen seksueel misbruik binnen Shambhala

Werkgroep komt met aanbevelingen over voorkomen seksueel misbruik binnen Shambhala

13 maart 2018 door de redactie

Veertien maanden voordat psychologe, coach en ervaringsdeskundige Andrea M. Winn de beerput van tientallen jaren seksueel misbruik van vrouwen en kinderen binnen de internationale boeddhistische Shambhala-gemeenschap open trok, waren er aanbevelingen van een werkgroep binnen Shambhala over seksueel wangedrag, waar leden van deze gemeenschap op konden reageren. Net als Winn concludeerde de werkgroep dat er sprake was van ernstige vergrijpen en nalatigheid binnen deze organisatie. De aanbevelingen van de werkgroep zijn bedoeld om in de toekomst wangedrag en het veroorzaken van schade door ongewenste seksuele handelingen te voorkomen. Begin dit jaar zijn de aanbevelingen geactualiseerd.

Tientallen jaren lang zijn vrouwen en kinderen seksueel misbruikt en/of was er sprake van seksueel en sociaal wangedrag binnen de internationale boeddhistische Shambhala-gemeenschap. Sommige senior leraren hadden vrij spel als kinderverkrachter. Slachtoffers werden niet geloofd of door de organisatie tegengewerkt als ze hun ervaringen wilden delen binnen Shambhala of er mee naar buiten wilden gaan.

Dat zijn de schokkende resultaten uit een onderzoek van de psychologe, coach, mediator en ervaringsdeskundige Andrea M. Winn die haar bevindingen in februari dit jaar presenteerde. Zij onderzocht een jaar lang het misbruik binnen Shambhala, met ook sangha’s in Nederland. Han de Wit, leraar van Shambhala Nederland, zei in een gesprek met deze krant dat hem geen seksuele misdragingen binnen Shambhala Nederland bekend zijn.

Winn doet in het rapport ‘Project Sunshine’ een aantal aanbevelingen om slachtoffers recht te doen door ze aan het woord te laten en te begeleiden zodat een proces van heling kan ontstaan. Winn constateert dat er een angstaanjagende schaduw van seksueel gerelateerd geweld over het hart van de Shambhala-gemeenschap ligt. Project Sunshine is bedoeld om een genezingsproces op gang te brengen binnen het getraumatiseerde Shambhala waarbij alle leden betrokken worden.

Adequaat reageren

In Shambhala Times melden Crina Bondre Ardelean, Chris Kreeger, Terry Rudderham en Alexis Shotwell op 14 november 2016 de oprichting van een werkgroep om beleid te ontwikkelen ter voorkoming van seksueel gerelateerde schade en wangedrag binnen Shambhala en adequaat te reageren als het zich voordoet. In het artikel nodigen de leden lezers en belangstellenden uit te reageren op het concept beleidsstuk alvorens dat zal worden ingediend bij de uitvoerende Raad van Shambhala.

In Shambhala heeft elke menselijke interactie het potentieel een verlichte samenleving te creëren. De Shambhala-terma leert, en de Sakyong benadrukt dat, dat op elk moment ieder van ons zo’n samenleving kan creëren, we hebben de keus om ons te wenden naar de ondergaande zon of de Great Eastern Sun, zeggen de samenstellers.

‘Deze afzonderlijke interacties vormen een som tot wat de heersende samenleving in petto heeft. In de geschiedenis hebben de meeste gemeenschappen vrouwen gedwongen tot ondergeschiktheid aan mannen en heersende seksuele mores en religies, met inbegrip van het boeddhisme, hebben deze ondergeschiktheid afgedwongen.’

In de brief van de Morning Sun en in meerdere teachings erna heeft de Sakyong afgekondigd dat de Shambhala-gemeenschap het sociale paradigma moet wijzigen. Gezien de alomtegenwoordigheid van seksualiteit in elk moment, dient een integrerend deel van deze wijziging van het sociale paradigma het voorkomen van ongelijke seksuele relaties naar wederzijds respect en empowerment relaties, die van de fundamentele goedheid van iedereen getuigen.

Jij en ik

Zoals de Sakyong in het Shambhala-beginsel leert, is het veranderen van het sociale paradigma niet een enorme prestatie van social engineering. Een verlichte samenleving begint met alleen jij en ik, met de interactie tussen twee mensen. De Sakyong heeft ons opgeroepen om in onze laboratoria (Shambhala centra) een verlichte maatschappij te creëren en dat doel moet de basis zijn van wat er gebeurt binnen de Shambhala-gemeenschap. Ook wat gebeurt tussen jou en mij draagt bij tot de creatie van de cultuur binnen Shambhala samenleving. Die een prima alternatief (kan zijn) voor de heersende samenleving, waar mensen hebben geleerd via seksualiteit controle uit te oefenen, te manipuleren en het verkrijgen van macht over elkaar.

Onze Shambhala mandala is niet immuun voor (…) misbruik van seksualiteit. In onze eigen geschiedenis zijn er gevallen van schadelijke betrekkingen tussen docenten en studenten, alsook gevallen van seksueel relateerde schade onder de leden van de gemeenschap. Wij komen uit een periode waarin (klachten over) schadelijke seksueel gedrag niet vakkundig werden afgehandeld, mensen die schade werd berokkend voelden zich niet ondersteund als ze hun stem verhieven.

We proberen onze weg te vinden in de herontdekking van een gevoel van verlichte seksualiteit die is gebaseerd op wederzijds empowerment. Er is ruimte voor diepe contemplatie (…) met name in de context van de dynamiek van de ongelijke machtpositie. In het kader van het creëren van een verlichte samenleving, is het van cruciaal belang dat wij als Shambhalians onze aandacht richten op onze seksuele expressie, en hoe we ons voelen over de kwetsbaarheid die echte intimiteit oproept.

Betekenis dharma

Leraren en andere autoriteiten (…) bezwijken aan onwetendheid, passie of machtshonger. Ze ontkennen daarmee wat de dharma betekent voor mensen. Seksuele geweldplegers- autoriteiten of medestudenten, ondermijnen iemands verbinding met de Shambhala gemeenschap en leringen, omdat ze onze gemeenschap onveilig maken, met name onveilig voor de kwetsbaarheid die vereist is bij de openstelling voor de dharma. Mensen hebben de Shambhala-pad helemaal verlaten in reactie op (…) ongewenste seksuele aandacht. (…) Het is noodzakelijk dat onze gemeenschap niet medeplichtig is aan schade (door deze activiteiten) maar in plaats daarvan een seksueel veilige samenleving (omgeving) creëert.

Zo’n weergave creëert een veilige ruimte voor kwetsbaarheid, die nodig is om te verbinden met fundamentele goedheid, het geeft kracht om agressie te overwinnen. (…) Om deze reden leidt ons handelen en praktisering tot zachtheid en een open hart.

Dit ontwerp voor een Shambhala beleid inzake (het voorkomen van) seksueel gerelateerde schade en wangedrag reflecteert de positieve ontwikkelingen die in gang zijn gezet en is het begin van een reis waarin we een goede menselijke samenleving (willen) creëren, met seksualiteit gevat in fundamentele goedheid binnen relaties.

Update van Alexis Shotwell, van de aanbevelingen en aanwijzingen over juist gedrag in februari 2018, naar aanleiding van de feedback die de commissie verzamelde over het ontwerp-beleid tussen 9 november en 9 december 2016.

Dit artikel is een vertaling en een samenvatting van de oorspronkelijke tekst.

Lees ook beerput seksueel wangedrag open bij Shambhala.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: dharma, etische richtlijnen, herontdekking, kinderen, richtlijnen, Sakyong, seksueel wangedrag, Shambhala, slachtoffers, slechte afhandling, vrouwen, weglopen, werkgroep

Lees ook:

  1. De vraag is: wie waren er op de hoogte van het wangedrag van Sakyong Jamgon Mipham rinpoche?
  2. Dalai Lama – ‘als ik in de fout ga, arresteer me’
  3. Advocatenkantoor onderzoekt claims van seksueel wangedrag Sakyong
  4. Willa B. Miller – Hoe een slachtoffer van seksuele intimidatie te ondersteunen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens