• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Rechtspraak » De zaak van de waarheid

De zaak van de waarheid

8 september 2020 door Arjen Hilhorst

Een tijdje geleden kreeg ik weer zo’n idioot op kantoor, die voor moest komen voor aan voetbal gerelateerd gedoe. De naam van de cliënt is me ontschoten. Met die mannen eindigt de naam meestal op ‘ie’. Rodney of Wesley of zoiets. Laten we het op Rodney houden. Rodney had een ‘adviseur’ bij zich. Zíjn naam weet ik nog wel. Ik mocht hem ‘Boeddha’ noemen. Uiteraard meldde ik dat ik zeer vereerd was dat Boeddha zich met de boel ging bemoeien.

Boeddha vond het van belang dat de verdediging gebaseerd werd op zijn gedachten. Op zich geen slecht idee. Het leek mij prima om Rodney een tijdje uit de maatschappij te hebben. Daar word ik echter niet voor betaald.

De zaak behelsde deze keer niet het bij voetbal-zaken gebruikelijke fysieke geweld. Het ging om het scanderen van leuzen en het participeren in spreekkoren. In dit geval van dusdanige aard en wijze dat het de wet overtrad. Boeddha echter, dacht daar anders over.

Die spreekkoren en leuzen moest ik vergelijken met ‘soetra’s’ en ‘mantra’s’ uit de boeddhistische traditie. In beide gevallen is er tenslotte sprake van gezongen teksten, die mondeling of schriftelijk worden overgeleverd van generatie op generatie. Bij de soetra’s en mantra’s, zo vertelde Boeddha, gaat het ook om klanken, waar een grote concentratie van wijsheid in zit. Door de klanken steeds te herhalen wordt die wijsheid geleidelijk overgedragen op de personen die ze uitspreken. Een mantra kan kennelijk ons bewustzijn instinctief openen voor bovennatuurlijke krachten en inzichten. Ze zijn zelfs therapeutisch te gebruiken bij zieken en kunnen vrede brengen aan geestelijke gestoorden. Boeddha zei nog veel meer en gooide daarna vijfduizend euro op tafel.

Voor mij redenen genoeg om me eens via google te gaan verdiepen in spreekkoren. ‘Elkhattabi, je moeder heeft een snor’, las ik. Zou ik de rechter kunnen overtuigen van de concentratie van wijsheid hierin? En hoe zou de officier van justitie reageren op ‘het openen van het bewustzijn’ met ‘Ze zijn zwart, ze zijn geel, ze zijn homoseksueel’? Ik hoorde hem al roepen of ik wellicht een goede mantra voor mijzelf wist als ik deze onzin geloofde.

Op Boeddha heb ook maar eens gegoogeld. Ik herkende hem meteen aan z’n dikke pens. Ergens las ik een quote van Boeddha: ‘Godsdienst bestaat niet in het kennen van de waarheid, maar in het ernaar leven’. Ik moest zijn wartaal even een paar keer overlezen, voordat ik de kern ervan begreep. Daarbij werd het leven even vervelend. Ik stelde me voor hoe ik, als advocaat, het kènnen van de waarheid achterwege mocht laten en naar de waarheid zou moeten leven. Juist het eerste gedeelte van Boeddha’s uitspraak was voor mijn professie van belang, maar het tweede? Dat zou me heel snel mijn carrière kostten.

En zo kwam de zaak van Rodney voor. Achter Rodney zat Boeddha, die naar mij knikte. Enkele momenten later zag ik de rechter fronsen, terwijl ik mezelf hoorde praten over soetra’s en spreekkoren.

De officier had de dag van zijn leven. Ik wist dat dit mijn laatste zaak zou zijn.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Rechtspraak Tags: beledigen, mantra's, matra's, schelden, voetbalvandalisme

Lees ook:

  1. De zaak van de waarheid
  2. (Boeddhistisch) beledigd
  3. (Boeddhistisch) beledigd
  4. Het jaar 2018 -de honderdenzesendertigste dag – rotkop

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robq zegt

    9 september 2020 om 09:44

    Goed en leuk.
    Dank u.

Primaire Sidebar

Door:

Arjen Hilhorst

Rustig en stil tijdens het mediteren. Een schreeuwende geest tijdens het schrijven. Echtgenoot, vader en zencoach met een voorliefde voor schrijven, ondernemen, vrijheid, avontuur, ruimte en natuur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad
    • Boeken – Goed leven als aardbewoners
    • Het einde van de wereld
    • De Salla sutta – een vergelijking van twee vertalingen en overpeinzingen over vertalen in het algemeen.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens