• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » (Boeddhistisch) beledigd

(Boeddhistisch) beledigd

11 februari 2020 door Henk van Kalken

Wat is het toch, waardoor religieuzen zich zo snel beledigd voelen, vraag ik mij vaak af. Voor het gemak schaar ik boeddhisme nu ook maar even onder de religies.
Het is nog niet zo lang geleden dat artikel 147 uit ons Wetboek van Strafrecht geschrapt werd. Een ander artikel – Artikel 137c voor de fijnproevers – werd of wordt aangepast, zodat er toch nog een achterdeurtje is dat op een kiertje staat en ‘genoegzame bescherming’ biedt aan mensen met een religieus-kwetsbare preoccupatie. In de jaren zestig was er een bevlogen christelijke meneer (in die tijd waren dat nog altijd meneren) die het volk opriep om toch vooral ‘rododendron!’ te roepen als je vinger tussen de deur of onder een hamer kwam. Je bedoelde precies hetzelfde als de godslastering, maar het klonk véél beschaafder. Of je nou ‘chips’ of ‘crisis’ roept, de intentie blijft hetzelfde: een krachtterm pak weg richting het Universum lanceren om uiting aan schrik, pijn en frustratie te geven. De Bond tegen het Vloeken werd begin 1916 geïnitieerd en in 1917 opgericht door – uiteraard – een meneer die namens de toenmalige ARP in de Tweede Kamer kennelijk niets beters te doen had. Terwijl economische recessies en twee wereldoorlogen de wereld teisterden bleven vrome heren van dit kaliber het vloekthema bewaken. Godslastering was ‘uit den booze.’ Zij werden dan in hun geloof gekwetst.
Hetzelfde geldt voor het beledigen van Allah en de Profeet Mohammed. Geloof me, ik ben een verklaard tegenstander van de abjecte ideeën van Wilders en Baudet, maar van mij mogen ze denken en uiten wat ze willen over religie. Zoals moslims zich geheel naar eigen behoefte gekwetst en beledigd mogen voelen door mensen die zij zien als ‘ongelovigen.’
Maar hoe staat het dan met het boeddhisme en de boeddhisten? Hoewel ik dzogchenbeoefenaar ben heb ik ook veel affiniteit met de leer van de Boeddha. Ben ik hierin te beledigen? Hm, nauwelijks tot niet.
Maar wat is het dan dat er zo beledigd wordt? Als ik christen was zou ik me – gewapend met mijn huidige visie – nooit beledigd kunnen voelen als iemand God of zijn veronderstelde zoon, Jezus Christus uitschold of beledigde. God is – zou ik dan denken – simpelweg te groot om door wie dan ook beledigd te worden. Hetzelfde geldt voor Allah en zijn profeet. Hetzelfde geldt óók voor de Boeddha, als je tenminste in termen van grootheid denkt. Ergens in de jaren 80 was er een tv-reportage over de Amsterdamse seksclub Yab Yum. Vol met kostbare, waarschijnlijk door chinezen geroofde beelden van Boeddha en Samantabhadra en Samantabhadri in de Yab-Yum-positie, die geen barst met seks en erotiek te maken hebben. Een aanfluiting en Onwetendheid in optima forma. Hetzelfde geldt voor kitscherige plastic boeddhabeelden bij Leen Bakker, in een aantrekkelijk kleurtje, deze week in de aanbieding, voor snelle beslissers, met een sfeervol lichtje in de tot Mudra gevouwen handen. Beelden die uitnodigen om de Boeddha tot tuinkabouter de devalueren. Ik geef toe dat ik een gevoel van walging in dit soort gevallen zo snel mogelijk zichzelf laat bevrijden, maar datgene wat zich tot walgen laat verleiden is niets anders dan het vertrouwde, door onszelf in elkaar geknutselde ego dat zich weer eens tot verontwaardiging geprikkeld voelt.
Ik ben verontwaardigd, dus ik besta. En: in die verontwaardiging kunnen we tegelijkertijd een hoop rest- of parallelgevoelens in kwijt, en da’s toch mooi meegenomen.
En de Indiase auteur Tahira Kashyap dan, die bedolven werd onder kritiek toen ze in de handen van een Boeddhabeeld plaats nam? Wat zijn het voor boeddhisten, zo vraag ik mij af, die zich plaatsvervangend beledigd voelen? Afgezien van Tahira’s intentie, waar niemand iets van kon weten op het moment van de ‘overtreding,’ wie matigt het zich aan om Boeddha de kwetsbaarheid van beledigd te zijn aan te meten? Als Boeddha toch zelf nog eens aanwezig zou zijn en kon zien wat de mensheid met zijn ontdekking gedaan heeft. Er een ‘isme’ van gemaakt heeft, met regels, voorschriften, ge- en verboden. Dat er mensen in, zo niet uit zijn naam gemarteld, verkracht en gedood werden en worden. Die zich hiertoe gelegitimeerd voelen omdat de Boeddha zou worden beledigd of zijn leer niet of onvoldoende gerespecteerd wordt.
Vroeger leefden mensen in grotten en bomen.
We hadden er, rododendron nog aan toe, nooit uit moeten komen.

Omslagfoto Boeddha in een wasmachine Goff Smeets.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dzogchen, Pakhuis van Verlangen Tags: Allah, beledigen, boeddhabeelden, boeddhist, erotiek, God, Leen Bakker, seks, Yab Yum

Lees ook:

  1. (Boeddhistisch) beledigd
  2. Waarheid
  3. Goff – Namen en bijnamen
  4. De kroning van Eisenstein

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    11 februari 2020 om 16:29

    Waarom voor het gemak het boeddhisme onder religie scharen?
    Hier in het westen noemen we het ‘levenswijze, therapie, gezonde levensstijl,enz.
    Terwijl het in de rest van de wereld een religie is.
    Niet te verwarren met een godsdienst Boeddha ging niet in op de vraag of er wel of geen goden bestaan. Het boeddhisme met christendom vergelijken is appels met peren vergelijken.

    • Henk van Kalken zegt

      11 februari 2020 om 21:46

      Voor het gemak betekent hier: in de context van de column. Overigens heb ik een vriend die een soetrakenner is, en die heeft me er ooit op gewezen dat Boedhha zich – althans volgens deze soetra – nogal gedecideerd tegen een schepper of een monotheïstische godheid afzette. Over appels en peren nog even: het is alle twee fruit.

  2. Fred Lauw zegt

    12 februari 2020 om 09:18

    Mooi artikel, dank

    • Henk van Kalken zegt

      12 februari 2020 om 11:56

      Dank je, Fred.

  3. Khouw,G.S. zegt

    12 februari 2020 om 13:40

    Geachte Henk van Kalken, bedankt voor uw zinvolle/leerzame uitleg! Het heeft mij ook jaren (toen was ik nog veel jonger dan nu!)van leren/begrijpen gekost als een boeddhist,om me niet beledigd te hoeven voelen.Het vraagt wel veel geduld van de mensen om met besef/begrip over de leer van Boeddha om te gaan!
    Een leer van Boeddha moet men onthouden, nl: leef zoveel mogelijk met “besef/alertheid”. Het helpt veel bij mij.

  4. Henk van Kalken zegt

    12 februari 2020 om 15:23

    Ja, beste Khouw, inderdaad is het nog een hele vaardigheid om met alertheid om te gaan met wat zich in het leven voordoet. Helder aanwezig zijn is een zinvolle manier, maar ik besef dat dit niet altijd gemakkelijk is.

  5. bolletje zegt

    12 februari 2020 om 19:26

    Ik kende iemand. Zeg maar geen licht was het. Zeg maar een heel middelmatig persoon. Maar niet onaardig ofzo.
    Deze persoon had allemaal boeddhabeelden in kamers staan en dan worden die kamers vanzelf ‘rustig’. Als je daar dan komt, dan wordt je rustig. Je hoeft er niets voor te doen. Er zou bepaalde ‘energie’ (ook zo’n stopwoordje) door die beelden uitgestraald worden en dat zou het huis heel ‘rustig’ maken.
    Ik was toen niet eens boeddhist. Ik wist eigenlijk totaal niet waar het over ging. Wel wist ik dat het dat niet helemaal kon betekenen. Dat het allemaal wel wat ingewikkelder in elkaar zat.
    Maar inderdaad, welke boeddhist voelt zich beledigd door bijv een boeddha in Yab yum? Boeddha zelf had de schouders opgehaald. Zoek het uit allemaal, had hij gedacht.
    Over een relatief kleine misstand kwaad zijn, is niet zo boeddhistisch. Echte hardcore boeddhisten zouden niet om een boeddhabeeld in de yab yum jammeren, bijv.
    Veel mensen zijn gewoon niet zo intelligent hé. Zij lezen gewoon nooit iets en weten niet zoveel. Deze mensen kopen dan een boeddhabeeld en denken dat het een duur merk is, een statussymbool, uit een oosters land. Je had ook mensen die Ché Guevara T-shirts droegen, maar niet wiste wat marxisme is. Ook irritant.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
01 feb
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles | Online
1 feb 23
01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…
    • Een ander hoofd…
    • Spirituele oorlogsvoering: de autolyse van Jed McKenna
    • Het jaar 2023 – dag 30 -koeienbevrijdingsfront

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens