• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Rechtspraak » De zaak van de waarheid

De zaak van de waarheid

7 mei 2016 door Arjen Hilhorst

Een tijdje geleden kreeg ik weer zo’n idioot op kantoor, die voor moest komen voor aan voetbal gerelateerd gedoe. De naam van de cliënt is me ontschoten. Met die mannen eindigt de naam meestal op ‘ie’. Rodney of Wesley of zoiets. Laten we het op Rodney houden. Rodney had een ‘adviseur’ bij zich. Zíjn naam weet ik nog wel. Ik mocht hem ‘Boeddha’ noemen. Uiteraard meldde ik dat ik zeer vereerd was dat Boeddha zich met de boel ging bemoeien.

Boeddha vond het van belang dat de verdediging gebaseerd werd op zijn gedachten. Op zich geen slecht idee. Het leek mij prima om Rodney een tijdje uit de maatschappij te hebben. Daar word ik echter niet voor betaald.

De zaak behelsde deze keer niet het bij voetbal-zaken gebruikelijke fysieke geweld. Het ging om het scanderen van leuzen en het participeren in spreekkoren. In dit geval van dusdanige aard en wijze dat het de wet overtrad. Boeddha echter, dacht daar anders over.

Die spreekkoren en leuzen moest ik vergelijken met ‘soetra’s’ en ‘mantra’s’ uit de boeddhistische traditie. In beide gevallen is er tenslotte sprake van gezongen teksten, die mondeling of schriftelijk worden overgeleverd van generatie op generatie. Bij de soetra’s en mantra’s, zo vertelde Boeddha, gaat het ook om klanken, waar een grote concentratie van wijsheid in zit. Door de klanken steeds te herhalen wordt die wijsheid geleidelijk overgedragen op de personen die ze uitspreken. Een mantra kan kennelijk ons bewustzijn instinctief openen voor bovennatuurlijke krachten en inzichten. Ze zijn zelfs therapeutisch te gebruiken bij zieken en kunnen vrede brengen aan geestelijke gestoorden. Boeddha zei nog veel meer en gooide daarna vijfduizend euro op tafel.

Voor mij redenen genoeg om me eens via google te gaan verdiepen in spreekkoren. ‘Elkhattabi, je moeder heeft een snor’, las ik. Zou ik de rechter kunnen overtuigen van de concentratie van wijsheid hierin? En hoe zou de officier van justitie reageren op ‘het openen van het bewustzijn’ met ‘Ze zijn zwart, ze zijn geel, ze zijn homoseksueel’? Ik hoorde hem al roepen of ik wellicht een goede mantra voor mijzelf wist als ik deze onzin geloofde.

Op Boeddha heb ook maar eens gegoogeld. Ik herkende hem meteen aan z’n dikke pens. Ergens las ik een quote van Boeddha: ‘Godsdienst bestaat niet in het kennen van de waarheid, maar in het ernaar leven’. Ik moest zijn wartaal even een paar keer overlezen, voordat ik de kern ervan begreep. Daarbij werd het leven even vervelend. Ik stelde me voor hoe ik, als advocaat, het kènnen van de waarheid achterwege mocht laten en naar de waarheid zou moeten leven. Juist het eerste gedeelte van Boeddha’s uitspraak was voor mijn professie van belang, maar het tweede? Dat zou me heel snel mijn carrière kostten.

En zo kwam de zaak van Rodney voor. Achter Rodney zat Boeddha, die naar mij knikte. Enkele momenten later zag ik de rechter fronsen, terwijl ik mezelf hoorde praten over soetra’s en spreekkoren.

De officier had de dag van zijn leven. Ik wist dat dit mijn laatste zaak zou zijn.

Categorie: Columns, Rechtspraak Tags: beledigen, matra's, schelden, voetbalvandalisme

Lees ook:

  1. De zaak van de waarheid
  2. De strijd om het vlees
  3. Het jaar 2018 -de honderdenzesendertigste dag – rotkop
  4. (Boeddhistisch) beledigd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    7 mei 2016 om 23:09

    Kende boeddha de Pali canon wel? En wat dacht hij van het grote voertuig van het mahayana?

    Tokai Dwaaszin

  2. bart zegt

    8 mei 2016 om 13:16

    Natuurlijk,…iedereen bezit de Boeddha natuur, maar Siddharta met een dikke pens?????? Wie bedoel je? Om de waarheid boven tafel te halen zou ik toch wat beter research verrichten. Logisch dat de officier zich gek lacht.

    • Kees moerbeek zegt

      8 mei 2016 om 18:37

      Laat maar, Bart. De een laat de geest waaien, de ander laat de geest schreeuwen tijdens het schrijven en nog zo wat. Een zencoach, wat zou dat zijn? Heb jij enig idee, Bart?
      https://www.youtube.com/watch?v=pFH1vRSy8ys&list=PL8A31478075638258

      • Arjen zegt

        9 mei 2016 om 10:28

        Bij de reacties komen gedachten in mij op over mening en oordeel. In die gedachten probeer ik mijn mening en oordeel hierover voorbij te laten trekken. Eenieder heeft zijn eigen proces tenslotte. Met deze reactie is mij dat niet gelukt. Maar goed, dat is oké: ieder z’n eigen proces.

    • Arjen zegt

      9 mei 2016 om 10:13

      De advocaat in het stuk googelt op de ‘adviseur’ van de hooligan. De adviseur heeft een bijnaam: Boeddha. Al door-googelend kwam de advocaat ook bij een spreuk van de echte Boeddha uit. De advocaat denkt dat de spreuk echter van Rodney’s adviseur, Boeddha, is.

Primaire Sidebar

Door:

Arjen Hilhorst

Rustig en stil tijdens het mediteren. Een schreeuwende geest tijdens het schrijven. Echtgenoot, vader en zencoach met een voorliefde voor schrijven, ondernemen, vrijheid, avontuur, ruimte en natuur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
28 sep
Choosing Kindness - Ven. Amy Miller
28 sep 23
28 sep
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
28 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – De bromvliegmethode
    • Ik weet niet wat discriminatie is
    • Duitse Letzte Generation sluit zich aan bij Extinction Rebellion
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme (deel 2)
    • XR – Demonstratie tegen nieuwe gasboringen in de Noordzee

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.