• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De strijd om het vlees

De strijd om het vlees

21 oktober 2013 door Robert Keurntjes

 

Met grote verwondering heb ik de discussie gevolgd na aanleiding van het stuk van André Baets. Kort samen gevat komt het er op neer dat men elkaar in de haren vliegt over de vraag of boeddhisten wel of geen vlees mogen eten. Sommige gaat het er om de bedoeling van Boeddha te verdedigen en bij sommige schemert iets door wat lijkt op angst voor slecht karma.

Welke conclusie ik er uit moet trekken zou ik niet weten maar de boodschap lijkt o.a. te zijn dat je elkaar best wel uit mag schelden als je maar geen vlees eet.

Het is overigens niet de enige keer dat ik met verwondering de reacties gelezen heb. Ik heb inmiddels ook al ontdekt dat als ik niet heilig in reïncarnatie geloof ik me maar beter geen boeddhist kan noemen. Dat doe ik ook niet hoor. Ik ben in mijn denken wel wat door het boeddhisme geïndoctrineerd en zet me er en in mijn vrije tijd voor in dat mensen wat kunnen leren over wat het boeddhisme ons te vertellen heeft. Ik heb daarbij een zwak voor boeddhisme light (soms noem ik het niet eens boeddhisme) omdat je daarmee mensen een heel klein beetje van al het moois wat boeddhisme te bieden heeft kunt aanreiken zonder dat je ze op hoeft te zadelen met een nieuwe identificatie of de vraag wat het ware boeddhisme nu eigenlijk is. Ook graaf ik me bij tijd en wijle als filosoof diep in teksten waar ik jaren geleden werkelijk geen ene jota van begreep. Je had me evengoed het toverboek van Harry Potter kunnen laten lezen. Dit doe ik omdat het boeddhisme een enorme schat aan inzichten herbergt over hoe onze geest werkt en hoe wij tot onze ervaring van de werkelijkheid komen, hoe we ons eigen geluk en ongeluk scheppen.

Kip Julianapark CC WikipediaDaar meen ik onder andere van te begrijpen dat het eten van vlees minder verstorend is voor mijn geest dan de boosheid waarmee ik me druk over wat er gebeurt in de bio-industrie. Dat weerhoud me echter niet om me bij tijd en wijle geraakt te voelen wanneer ik weer eens een plofkipartikel lees. Ik probeer me er daarbij wel rekenschap van te geven dat iedereen die betrokken is bij het ploffen van kippen, net als ik, naar geluk streeft en lijden probeert te voorkomen. Dat ze daarbij het lijden van de ploffende kuikens over het hoofd ziet zal ik ze niet kwalijk nemen, maar als ik ze er op kan wijzen dan doe ik dat uiteraard graag (ik hoef daar niet onaardig voor te worden). Het weerhoud me er ook niet van om nagenoeg geen vlees te eten. In mijn jonge jaren ben ik zelfs enige jaren veganist geweest, ik droeg alleen katoenen kleding, en waar mogelijk biologisch (anders worden er toch weer beestjes dood gespoten).

De kentering kwam toen ik mensen ontmoette die niet eens naar trommel muziek mochten luisteren (een trommelvel is van leer) en ik af en toe in uithoeken van deze wereld was waar mensen uit gastvrijheid vlees voor me bereidden en geen taal spraken waarin er een woord voor vegetariër bestond. Zowel de extreme veganist als de gastvrije onbekende deden dat vanuit een groot hart. Om niet ten onder te gaan aan mijn eigen rigiditeit heb ik het toen opgegeven.

Boeddhisme biedt mij een weg om mezelf te bevrijden van die rigiditeit en van onnodig lijden door wat ik me allemaal in mijn kop haal. Ik kan me druk maken over het karma dat ik me op de hals haal door vlees te eten, of de vliegen op de voorkant van de trein gaan tellen om te weten hoeveel karma ik daardoor nog te zuiveren heb, een feit is dat ik leef en dat alles in het leven gepaard gaat met lijden (mijn eigen lijden en dat van anderen). Ik heb diep respect voor iedereen die probeert om dat lijden te beperken, maar nog meer respect heb ik voor degenen die proberen om geluk te verspreiden.

Ten overvloeden: ik hecht er niet aan of dit boeddhistisch genoeg is of niet, ik hoop alleen hiermee mijn verwondering over te brengen.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: Harry Potter, plofkip, Robert Keurntjes, schelden, veganist, vegetarisch, vlees

Lees ook:

  1. Eerste museumrestaurant in Nederland doet mee aan de Nationale Week Zonder Vlees
  2. Robert Keurntjes: het nieuws deze week- 20072013
  3. Theo en Thea, Youp en ‘De eerste edele waarheid’
  4. Hoe herken je een echte boeddhist?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Menno Prins zegt

    21 oktober 2013 om 13:48

    Gaarne sluit ik mij bij hetgeen is gezegd aan. Ook ik ben vroeger jaren strikt vegetariër geweest; maar dat heb ik opgegeven toen ik merkte dat dit zeer regelmatig conflicteerde met andere minstens evenzo belangrijke waarden. Nu ben ik flexitariër die zich eveneens drukker maakt om bio-industrie dan “welles/niets” kwesties. Wat ik heb geleerd is dat “juist handelen” nooit kan bestaan uit “nooit dit” of “altijd dat”.

  2. Michael Hoek zegt

    21 oktober 2013 om 14:57

    “Daar meen ik onder andere van te begrijpen dat het eten van vlees minder verstorend is voor mijn geest dan de boosheid waarmee ik me druk over wat er gebeurt in de bio-industrie.”

    Draait het allemaal om jou?

    “Ik kan me druk maken over het karma dat ik me op de hals haal door vlees te eten,”

    Draait het allemaal om jou?

    • Robert Keurntjes zegt

      22 oktober 2013 om 23:42

      Ten aanzien van je eerste vraag zou ik zeggen: zeker niet, maar de staat van mijn geest heeft wel invloed op hoe ik met anderen om ga. Met een rustige staat van geest veroorzaak ik minder lijden dan met een geest vol boosheid.

      Ten aanzien van de tweede vraag: zeker niet, dit is ook enkel het begin van een langere zin, waarmee ik wil zeggen dat mezelf druk maken over mijn eigen karma niks verandert aan het lijden in de wereld. Dat lijden is er en dat kan ik niet volledig oplossen. Ik kan er voor zorgen dat ik voor mezelf en anderen (mens en dier) zo min mogelijk lijden veroorzaak. Meer traditioneel is de oplossing voor het lijden het bereiken van de verlichting, en voor de Mahayana boeddhist geldt daarbij als ideaal om alle anderen eerst naar de verlichting te helpen en pas als laatste mezelf.

  3. Henk Molenaar zegt

    22 oktober 2013 om 06:49

    Het is jammer dat ik geen inhoudelijke argumenten hoor van de vleeseters en het is inderdaad ook jammer dat je als vegetarier zelfs in hoog opgeleide boeddhistische kringen bijna structureel aangevallen wordt. Soms lijkt het erop dat bodhicitta alleen een aspiratie is en niet in actie wil komen…

    • Robert Keurntjes zegt

      22 oktober 2013 om 10:55

      Henk, het ging mij in dit stuk niet om argumenten voor of tegen vlees eten. Ik heb diep respect voor iedereen die vanuit een zorgzame motivatie vegetariër is. Ik hecht echter meer aan die zorgzame motivatie dan aan het al dan niet vlees eten. Vandaar dat ik verwonderd was over de discussie waarin de zorgzame motivatie bij sommige afwezig leek te zijn terwijl ze wel aan het pleiten waren voor vegetarisme.

  4. Stefanie zegt

    22 oktober 2013 om 07:27

    Dit verhaal kende ik van Kalu Rinpoche en haal ik uit een artikel van Trycicle.com.

    In the 1970s, when Kalu Rinpoche first visited the United States, he was at a restaurant with a group of newly inspired Buddhists. They all ordered vegetarian meals except for the Rinpoche who ordered a steak. You can imagine how many jaws dropped.

    While everyone enjoyed herbal tea after dinner, one of the students asked how could Rinpoche eat meat: Wasn’t that a direct link to the death of the cow?

    Rinpoche’s reply was something like this, “In order to grow this tea we’re drinking now, the earth had to be tilled. Animals that live under the ground are put above the ground, and animals that live above the ground are buried. Countless numbers of beings died as a result of tilling the earth, so you might as well be drinking a cup of blood.”

    The value of a being’s life is not measured by its weight or size, or even whether or not it has vertebrae—as defined by the Buddha. We live in a realm where we knowingly or unknowingly continuously inflict harm and even death.

    The point of this is not to conjure a nihilistic or depressing view of the world, but to put things into perspective. This should only inspire us to seek out the teachings and methods of the Buddha with more diligence.

  5. clementine zegt

    22 oktober 2013 om 09:21

    ‘Ik heb diep respect voor iedereen die probeert om lijden te beperken, maar nog meer respect heb ik voor degenen die proberen om geluk te verspreiden’. Svaha..Het een mag het ander niet uitsluiten, trouwens. Volgens mij gaat het hier ook om dankbaarheid. Dankbaarheid voor het kostbare leven..

  6. Pjotr Bos zegt

    22 oktober 2013 om 11:59

    Ik vind het lastig.
    Het stuk over Kalu Rinpoche spreekt mij sterk aan, die benadering kan ik erg goed volgen.
    Er is altijd wel iets zal ik maar zeggen.
    Ik rijdt geen auto maar loop en fiets zoveel mogelijk. Ik doe een extra trui aan en nu nog niet de verwarming, ik laat spinnen in huis wonen ondanks dat ik er een beetje bang voor ben. Ik haal planten in huis die anderen weg doen. Maar ik eet wel af en toe vlees. Tja er is altijd wel iets, maar je kunt daarentegen ook altijd wel weer iets. De een doet dit en de ander doet dat. Ik denk dat mensen zelf moeten bepalen wat op dat moment in hun leven de beste manier is om goed te doen. Misschien eet ik straks geen vlees meer maar doe ik de verwarming wél aan.

  7. Stefanie zegt

    22 oktober 2013 om 17:29

    Als ik ergens loop of rij met mijn wagen dan breng ik ongetwijfeld mieren of andere kleine beestjes om, maar als ik een mier zie en ik kan hem ontwijken dan doe ik dat. Met vlees is het wat lastiger, maar goede wensen voor waar het vandaan komt is volgens mij altijd goed.

Primaire Sidebar

Door:

Robert Keurntjes

Robert Keurntjes is filosoof en combineert philosophy of mind met boeddhistische filosofie in relatie tot hedendaagse vraagstukken.’ Site: robertkeurntjes.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
08 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
8 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens