Deze artikelen behandelen aspecten die consistent en coherent in de Pali-canon geciteerd en benadrukt worden. Kerngedachten die de Leer funderen. Schragen. Thema’s die niet opsmukken of garneren, maar to the point gaan.
Maatschappij
Boeddhistische vlag wappert voor het eerst aan boord van Amerikaans marineschip
De boeddhistische wimpel bestaat uit een blauwe Dharmachara (Dharmawiel) op een wit veld met een afgeronde punt op de wimpel. De Amerikaanse vlagcode bepaalt dat een kerkelijke wimpel onmiddellijk boven de vaandrig moet wapperen als een aalmoezenier onderweg religieuze diensten houdt. De Amerikaanse marine heeft vier religieuze wimpels: Joods, Christelijk, Boeddhistisch en Moslim.
Niet iedereen is het gegeven om de kluit te belazeren (2)
Bij grote ingrijpende en complexe gebeurtenissen zoeken we naar verklaringen en complotdenkers vinden deze in versimpelde causale verbanden. ‘Deze simplificatie kan voor veel mensen heel aantrekkelijk zijn,’ stelt sociaal psycholoog dr. Bastiaan Rutjens. In de volgende bloemlezing gaat het niet over de lange geschiedenis van het complotdenken en het nepnieuws, maar komen onder andere psychologen en filosofen aan het woord over het verschijnsel.
Guy – samsara
Samsara is de vicieuze cyclus van geboorte en dood. ‘Leven in samsara’ wil zeggen dat men de cyclus van het bestendige ‘worden’ (P. bhava) niet kan, durft of wil vermijden.
Dansen met je ego – Jouw gevoelens en emoties
Wanneer je je gevoelens kan laten stromen als een rivier is er niets aan de hand. Het kan echter gebeuren dat je ze niet kunt uiten, vanwege de situatie, het moment of anderen. Dan is het alsof er een dam in de rivier is geplaatst.
Ludo – orkaan
…
Bijzondere leraren – bijzondere lezingen
Waarom identiteit? Waren wij niet de groep die onbaatzuchtigheid poneerde?
En hoe zit het eigenlijk met ‘ons’? Sluiten we mensen uit? Welke wij/zij speelt er onder boeddhistische beoefenaars en de verschillende tradities inclusief ‘onze’ Tibetaanse traditie?
Ardan – armoede
…
Feestelijke bijeenkomst Museum of Contemporary Tibetan Art
Het museum ontvangt inmiddels veel enthousiaste bezoekers uit binnen-en buitenland. Het is gratis toegankelijk.
De virtuele denkster 387
…
Tibetanen neigen naar een democratische bestuursvorm
De geleidelijke stroom van democratie bereikte zijn hoogtepunt in 2011 toen de Dalai Lama zijn politieke/tijdelijke macht formeel overdroeg aan de door het volk gekozen KalonTripa (nu bekend als Sikyong) door de Tibetaanse burgers.
VrijdagZindag – Traagheid
Terwijl de feodale samenleving al eeuwen achter ons ligt, bestaat de monarchie nog steeds. Op allerlei terreinen lijkt het of de Franse revolutie nooit heeft plaats gevonden.
Het jaar 2022 – dag 258 – geduld
Geduld en gelijkmoedigheid.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddhistische doeners en denkers (59) – de serie
‘Me zo te voelen (goed genoeg) is lastig omdat ik meen dat mijn naasten druk op me uitoefenen het naar hun zin te maken. Ik ben weer geneigd om me aan te passen, zoals ik dat mogelijk mijn hele leven al heb gedaan.’
De boeddhistische blik – What should you do for freedom?
Hoe gaan boeddhisten in Oekraïne om met de oorlog die woedt in hun land? Kun je pacifistisch blijven en niet oordelen volgens de boeddhistische leefregels? Of kom je in actie?
Een boze leraar van weinig woorden: het misverstand
In Japan is het een traditie dat pelgrims in tempels mogen overnachten.
Het jaar 2022 – dag 257 – blaadjes
De boom leeft, maar niet dankzij het pensioenfonds.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Mijn vrijheid, jouw vrijheid
Met elkaar leven we hier, nú. Samen leven we hier in Vrijheid, samen leven we onze Vrijheid. Hier is geen sprake van dualiteit, hier gaat het niet om Mijn Vrijheid of om Jouw Vrijheid. Hier zijn we met z’n allen één.
Edel – Ook als ik naakt ben
In het boeddhisme vind ik een bruikbaar begrippenkader om hier naar te kijken. Aan de ene kant zijn er de ‘drie vergiften’: begeerte, afkeer en verwarring. Als ik louter vanuit begeerte en afkeer naar de wereld kijk, is iedereen loslopend wild. Er is alleen de vraag ‘wat brengt het mij op? Seks, geld, macht …?’ Wat mij past probeer ik aan mijn behoefte te onderwerpen, wat mij niet past negeer ik, wat mij in de weg staat elimineer ik. De verwarring is te denken dat alles in functie staat van mijn afkeer en begeerte.
Boeken – Vrede in het na-christelijk tijdperk
Het boek dat niet mocht worden uitgegeven.
Vredesweek 2022
Om 13:30 uur lopen de deelnemers van het Vredespaleis naar de ambassade van Oekraïne aan de Zeestraat 78 in Den Haag. Hier wordt stilgestaan bij oorlog in Europa.
Thaise demonstrante twee jaar de cel in voor bespotting koningin
Volgens een van de strengste wetten ter wereld is het in Thailand een misdaad om de koning, koningin, erfgenaam of regent te belasteren of te beledigen, waarop maximaal 15 jaar gevangenisstraf staat.
Het jaar 2022 – dag 256 – kuierlatten
Kan lang samenzijn het doodsverdriet vergroten?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De lotusbloem en haar wortels: economie en maatschappelijke zorg
De Boeddha stuurt altijd aan op een middenweg. In zijn tijd o.a. tussen totale lichaamsverzaking en luxe, tussen eternalisme en nihilisme. Voor onze tijd zouden daar bijvoorbeeld het vermijden van extremen als ‘ieder alleen voor zich zonder door enige wet afgeremd te worden’ (extreem roofkapitalisme) en ‘het collectief voor ons allen zonder echt privébezit’ onder kunnen vallen.






















