‘Ik begeleid een autistische jongen van 15. Die knul heeft veel problemen, is depressief en zit in een enorm isolement. Een uurtje per week, na schooltijd, rijden we wat rond in mijn auto en praten en lachen. Nee, ik heb geen behandelkamer. Hij vindt mij grappig en vertelt mij dingen waar ik dan weer op inspeel. Op een humorvolle wijze.’
Onderwijs
Pedagoog Joop Berding – opvoeding en onderwijs tussen geduld en ongeduld
Wat kunnen we leren van Shantideva? ‘Vanuit het oogpunt van geduld en ongeduld kun je ook kijken naar wat een levensvorm kenmerkt. Worden kinderen geduldig toegesproken en behandeld, krijgen ze tijd en ruimte om dingen te doen die ze leuk of interessant vinden, is er respect voor hun tempo en hun keuzes?’
Hans Alma op leerstoel religieus humanisme aan VU
Deze leerstoel is ingesteld op verzoek van het Apostolisch Genootschap en biedt de mogelijkheid de religieus-humanistische traditie beter te bestuderen, wetenschappelijk te publiceren en docenten en studenten kennis te laten maken met het gedachtegoed van het genootschap.
Nico Tydeman over zen en het coronavirus
Ook nadat Nico Tydeman (1942) het geestelijk leiderschap van het Zen Centrum Amsterdam heeft overgedragen aan een groep opvolgers, is hij er actief gebleven als docent. In drie blogberichten aan de sanghaleden van het ZCA heeft hij deze maand stilgestaan bij de betekenis van het coronavirus voor de zenbeoefening.
BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’
Ritman: ‘Bij Rigpa was natuurlijk bekend dat Sogyal altijd veel ‘vriendinnetjes’ heeft gehad. Daar werd door oudere studenten niet moeilijk over gedaan. Hij was geen monnik en niet getrouwd. En het ging om relaties met volwassen vrouwen. Maar met de kennis van nu vind ik dat we dit met z’n allen nooit hadden mogen accepteren. Het is nu zonneklaar voor mij dat het ging om een machtsrelatie die gebruikt werd om seks af te dwingen met personen die in een positie van afhankelijkheid verkeerden. Dit is strafbaar seksueel misbruik, en niet minder dan dat.’
Het coronavirus – moge het goed met jou gaan
Maarten van den Driest: ‘Nederland is in crisis. Wat moeten we daar mee? Wat kun jij doen als boeddhist? Wat kun jij doen als mens? Is er wel een belangrijk verschil daartussen?’
Coronavirus – Zen.nl stopt met lessen op locatie
‘Het voelt, gezien de omstandigheden en het overheidsbeleid niet langer passend om door te gaan met onze gewone lessen op locatie. Daarom zullen veel zenleraren hun lessen vanaf vandaag proberen online te geven.’
Boeddhistische nonnen in Sri Lanka zijn nobodies
Ondanks het aantal prominente theravada bhikkunis in Sri Lanka, die decennialang in kloosters hebben gediend, heeft geen enkele non het recht om een eigen identiteit op identiteitsbewijzen te laten zetten.
Belgische boeddhistische centra sluiten deuren, lessen in Nederland gaan gewoon door
Update 1 – vrijdag 12.37 uur – Richtlijnen van de overheid in België en Nederland over indammen coronavirus wijken af.
Medevreugde – de digitale sangha van zondag 8 maart
Afgunst, jaloezie en een competitieve mindset. Het zijn de gangbare paden in ons brein die vaak automatisch worden bewandeld.
De kok zet het werk van de boer voort
Heb je er wel eens bij stilgestaan dat processen en thema’s die zich op het land afspelen, terugkomen in de keuken? . Ilse Beurskens-van den Bosch is docent en auteur antroposofie en voeding. Ze legt uit hoe hoe de kok vitaliteit in de voeding kan behouden, versterken of toevoegen.
Medevreugde – de digitale sangha van zondag 8 maart
Afgunst, jaloezie en een competitieve mindset. Het zijn de gangbare paden in ons brein die vaak automatisch worden bewandeld.