• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Imagine more religion in voetbal, John

Imagine more religion in voetbal, John

16 oktober 2020 door Arjen Hilhorst

De onbekende man op zijn motorfiets met daarachter de vredesteken-piano speelde ‘Imagine’ van John Lennon, het ultieme vredeslied. Na het lied reed hij weer weg, zonder iets te zeggen, zichtbaar geroerd, terug naar waar hij vandaan kwam.

Tekst Arjen Hilhorst

Coldplay, tijdens een concert In Los Angeles, het Tv-programma ‘Jan Rijdt Rond’ via een toevallige voorbijganger, Wim de beiaardier op het carillon in Tiel, weer een andere beiaardier in het Belgische Lier en vele anderen deden het nog eens dunnetjes over. De zin van Lennon moest echoën in onze wereld en werd als een mantra in menig gesprek aangehaald: ‘And no religion too’.

Stel je het voor zoals John Lennon zich het voorstelde: geen religie meer. Geen religie. Dat is geen Kalasjnikovs, geen bomgordels, geen pijn, geen lijden. In naam van een god zijn er zoveel gruwelen gepleegd, is er zoveel leed veroorzaakt. We willen geen religie meer. We zijn boos op de religie.

Want het is de schuld van de religie dat we bang zijn en dat we pijn lijden. Niet dan?! Charlie Hebdo gaf dit gevoel weer met haar reactie op de sociale media-oproep Pray for Paris. Het blad publiceerde een cartoon met de tekst : ,,Vrienden uit de hele wereld. Dank jullie wel voor #PrayforParis, maar we hebben geen behoefte aan meer religie! Ons geloof gaat over muziek! Zoenen! Leven! Champagne en vrolijkheid! #Parisaboutlife.”

No more religion! Lang leven het leven!

Ik moest denken aan mijn zwager Jos. Hij wil het voetballen afschaffen. Geen voetbal meer. Dat betekent geen etalages in gort, geen kostbare politiemacht op de been, geen gebroken neuzen en geen Chelsea-smiles meer.

Het is zo logisch: je zorgt dat het ene weggaat en dan gaat het andere ook weg. Helemaal vanzelf. Mijn zwager is geen sportliefhebber. Eerder het tegenovergestelde. Wanneer ik naar zijn buik kijk, denk ik te begrijpen waar die weerstand ten opzichte van sport vandaan komt.

De voetballiefhebber houdt van voetbal. Houd je van slaan, schreeuwen en vernielen dan ben je een geweldsliefhebber. Dat is iets anders. Het kost soms ook wat moeite om beide zaken uit elkaar te halen. Voetbal en geweld zijn in onze gedachten onlosmakelijk verbonden. En als je bij sport weerstand voelt, is het ook wel een beetje handig om het juist niet los te koppelen.

En zo zijn we met zijn allen niet alleen bang voor het geweld van de IS, maar zijn we ook geen religieliefhebber. Het is moeilijk om de zaken los te zien van elkaar. Daarnaast is het nog moeilijker om de weerstand tegen religie los te laten, want dat betekent compassie hebben, begrip  tonen, de wereld als een eenheid zien en aan zelfreflectie doen. Daar is het in religie namelijk om te doen. Het geweld staat los van het voetbal en los van de religie. Het gaat niet om het voetbal en het gaat niet om de religie. Het gaat om de emotie en de pijn, het lijden dat in de mensen zit. Je zal je omdraaien in je graf, John, maar ik zie graag more religion. Meer compassie, meer begrip, meer eenheid en meer zelfreflectie. Daarmee win je een oorlog, zowel binnen als buiten het veld.

Arjen Hilhorst is zenbeoefenaar en zencoach

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Krijgsmacht, Mensenrechten, Zen Tags: Arjen Hilhorst, Coldplay, compassie, imagine, John Lennon, leven, religie, voetbal, zen

Lees ook:

  1. Imagine more religion in voetbal, John
  2. Vrijdag Zindag – stijgen en overstegen worden
  3. Documentaire: Zen en de kunst van compassie
  4. Zenmeester Jiun roshi over de twee waarheden*

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marga de Jong zegt

    18 oktober 2020 om 01:42

    Daarnaast is het nog moeilijker om de weerstand tegen religie los te laten, want dat betekent compassie hebben, begrip tonen, de wereld als een eenheid zien en aan zelfreflectie doen. Daar is het in religie namelijk om te doen.

    Ik snap niet zo goed wat je bedoeld. Religie is een geloofsleer (in God) , met overtuigingen/rituelen die daarbij horen. Het heeft mijn inziens weinig met de wereld te maken, of met zelfreflectie omdat God (volgens de kerk) buiten jouw bestaat, een hoger wezen, die gediend zou moeten worden.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    18 oktober 2020 om 10:13

    Toch lijkt het me nuttig dat we boos worden. Of boos zijn.
    Je schrijft oa. “dat de wereld als een eenheid te zien”, het doel is van religie.
    Was het maar waar!
    Omdat we zien dat dit niet het uitgangspunt is van al die bedachte religieuze stromingen is het nuttig om te zeggen:
    “Kappen, stop de waanzin”

Primaire Sidebar

Door:

Arjen Hilhorst

Rustig en stil tijdens het mediteren. Een schreeuwende geest tijdens het schrijven. Echtgenoot, vader en zencoach met een voorliefde voor schrijven, ondernemen, vrijheid, avontuur, ruimte en natuur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Grote twijfel, kleine verlichting
    • Het jaar 2022 – dag 230 – jatten
    • Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Vat het nu, vat het onmiddellijk
    • Chinees zero-corona-beleid vergroot onrust in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens