Een snelle hap kan ook lekker en voedzaam zijn.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Geluk
Sporen van het boeddhisme, de intellectuele omgeving van de Boeddha
Boeddha ontwikkelde ruwweg tussen 480 en 400 voor Christus een geheel eigen levensleer. Het was een bruisende tijd aan de oevers van de rivier de Ganges in Noordoost India, vol debat tussen intelligente filosofen. Boeddha droeg daaraan bij, maar ontleende ook ideeën aan zijn omgeving. Hoe zag de spirituele en intellectuele wereld eruit in de tijd dat de Boeddha er in rondliep?
Boeddhistisch koninkrijk Bhutan – studenten studeren af in cultureel erfgoed
De studie en diploma-uitreiking is volgens kenners een voorbeeld voor de toewijding van Bhutan om zijn cultureel erfgoed te behouden en de waarden van mededogen en wijsheid te versterken.
Vat het nu, vat het onmiddellijk
Iemand van het pad, op weg ontmoeten, op het pad onderweg. Is dat pad een bospad, een straat, of een snelweg? Het is overal en elk moment. Jij, als zenbeoefenaar moet vastbesloten zijn, vastbesloten vanuit jezelf. Je moet ervan doordrongen zijn, dat ‘het’ elk moment overal aanwezig is. Als je doorgaat met handelen en beschouwen via het discriminerende intellect is het onmogelijk dat te ontmoeten wat je zoekt. Dat wat je zoekt is overal, elk moment aanwezig, en in elke manier die je kunt opbrengen. Dit is helder en we zijn het er over eens. Oké?
Kung Fu nonnen – boeddhistische vechtkunst en emancipatie
De nonnen zijn afkomstig uit de Drukpa stam, een oude boeddhistische sekte die haar wortels in het hart van de Himalaya heeft. Geleid door het dynamische leiderschap van de 12e Gyalwang Drukpa, brak deze groep in 2008 met de langdurige boeddhistische wet die nonnen fysieke training verbiedt. Met de naam Jigme, wat ‘onverschrokkene’ betekent, belichamen deze nonnen durf en lef en brengen ze spiritualiteit tot een nieuw leven.
Het jaar 2023 – dag 188 – wonderfulworld
Louis en de wonderschone wereld
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there
De Boeddhistische Blik – Wat zingt er
Geluidskunstenaar Bert Barten richt sensoren op het hart van bomen en zo laat hij mensen horen hoe een boom klinkt als het dorst heeft, als het ademhaalt of als er fotosynthese plaatsvindt. Bert geeft muzieknoten aan de innerlijke processen van de boom. Hij hoopt mensen zo in verbinding te brengen met de natuur.
Sinisering van het boeddhisme: Boeddhisten gekleed in Rode Legeruniformen zingen de ‘Nieuwe Internationale’
De video die door ‘Bitter Winter’ werd ontvangen toont artiesten van het Beijing Fahua team gekleed in uniformen van het Rode Leger, of de kostuums van ‘revolutionaire jongeren’ in populaire ‘rode TV drama’s,’ zwaaiend met vlaggen van de Communistische Partij en de nationale vlag van de VRC, en zingend een lied genaamd de ‘Nieuwe Internationale,’ geschreven door Eerwaarde Yin Guang (印广法师), de leider van de Fahua Dojo.
Foodwatch – Verbod op voedselreclame met kinderidolen veelvuldig overtreden
Amazon.nl, Bol.com, Dekamarkt, Dirk, Jamin, Spar en Vomar lokken jongste consumenten met Paw Patrol, Minions en Spongebob op verpakkingen snoep, ijsjes en drankjes. Consumenten en organisaties zoals Foodwatch slepen met regelmaat fabrikanten en verkopers voor de Reclame Code Commissie die illegaal reclame maken met kinderidolen.
Presentatie van de nieuwe Acta Comparanda
Enkele collega’s zullen tevens een korte toelichting geven over hun bijdrage of over een bepaalde recensie.
Guy – Stroombetreding (P. sotapatti)
Stroombetreding is een metafoor om aan te geven dat de dhammanuvatti inzicht verworven heeft in de ware aard van de dingen. Dat hij yatha-bhuta nana dassana in zichzelf gerealiseerd heeft. Dat hij zich de Dhamma heeft eigen gemaakt.
Boeddhistisch modernisme: Een reis naar een staat van verlichting en kalmte
Hoewel Sofia altijd respect had gehad voor het geloof van anderen, was ze nooit echt nieuwsgierig of geïnteresseerd geweest om het over te nemen. Dat veranderde.
Het volk mort (3) – onze behoeften
Onze vrijheid kunnen we ook kwijtraken door ons aan te passen aan de verwachtingen van de ander. Charlie Brooker is de schrijver van de sciencefiction serie Black Mirror. Deze titel is een verwijzing naar ons telefoonscherm. In één van de afleveringen functioneert de telefoon om online scores bij te houden over de waardering die je krijgt van anderen die je ontmoet. Een speciale app maakt het mogelijk de sociale waardering die een ander van jou heeft direct in te zien.
Fred – beeldgedicht
…
Het jaar 2023 – dag 186 -boekenenhetrecht
Ga je als rechter je eigen gang, is het weer niet goed.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Sterven en herrijzen
Cold turkey. Sterven en herrijzen. ‘Gedenk o mens dat gij van stof zijt en tot stof zult wederkeren’, zo klinkt het in de christelijke traditie.
Centrale bank Birma geeft nieuwe bankbiljetten met hogere waarde uit
De uitgifte van de nieuwe bankbiljetten is ter gelegenheid van de voltooiing van het Maravijaya Boeddhabeeld, een reusachtig zittend marmeren beeld van de Boeddha in Nay Pyi Taw en ter gelegenheid van de viering van de eerste verjaardag van een zeldzame witte olifant.
Marieke Vellekoop nieuwe directeur Greenpeace Nederland
Marieke Vellekoop (40) treedt op 1 oktober aan als directeur van Greenpeace Nederland. Ze gaat deze positie vervullen naast Andy Palmen, die vanaf juli 2021 directeur is van de milieuorganisatie. Vellekoop werkt sinds 2016 bij de Vrije Academie, waarvan de laatste jaren als managing director. Hiervoor vervulde ze diverse leidinggevende functies in (online) media en marketing.
Zicht op boeddhisme (4) – Moeder, waarom leven wij?
Groot was mijn verbazing toen ik al die rijkdom en weelde ontdekte bij deze vele boeddha’s- en andere beelden voor de tempels. Goud, edelstenen en wat nog meer deed mij duizelen. Gezien ik altijd gelezen had dat de Boeddha van rijk naar zeer arm was gegaan- en ik dacht dat hij niet vereerd wilde worden, stond ik stomverbaasd over die overvloed.
Dharmapelgrim – Nog een keer ChatGPT
Als echte Dharmapelgrim zeg ik: Pas op met ChatGPT en alle andere (toekomstige) AI robots die teksten genereren. Ze worden steeds beter, maar missen iets heel belangrijks.
‘Om de andere oever (nibbana) te bereiken dient het najagen van alle geneugten vermeden worden (2)’
Zondagmorgen ging ik al vroeg naar de bakker en zag een jongeman met een zak pistolets uit de bakkerij komen. Hij ging met onzekere stap, zich vasthoudend aan de gevel. Onmiddellijk kwam volgende gedachte bij me op: “Hoe is het toch mogelijk dat een jonge gast zo zijn leven en gezondheid vergooit door heel de nacht op café te zitten zuipen om dan ’s morgens, nog dronken naar de bakker te gaan”. Een gevoel van walging en afkeuring kwam bij me op. Ik had de jonge man al geklasseerd onder de hoofdding ‘losers’. Ondertussen was ik de winkel binnengestapt en hoorde de aanwezige klanten de jonge man prijzen om zijn moed en doorzettingsvermogen en dit omdat hij al zo snel na een hersenbloeding probeerde om zelfstandig te leven. Een gevoel van schaamte overviel mij. Hoe snel was ik niet geweest met (ver)oordelen, zonder niet eens de ware toedracht te kennen. Enkel afgaand op mijn eigen ervaringen, voorkeuren en conditioneringen. Nog steeds, als een ongewone situatie mijn aandacht trekt, probeer ik, met bovengenoemd voorval in het achterhoofd, niet te oordelen.
Het jaar 2023 – het jaar 2023 – abattoir
De plant en de mede-monnik.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
‘Basispunten die Theravāda en Mahāyāna verenigen’
Naar het voorbeeld van de Boeddha, onze Leraar, die de belichaming is van Groot Mededogen (mahākaruṇa) en Grote Wijsheid (mahāprajñā), zijn we van mening dat het doel van het leven is mededogen te ontwikkelen voor alle levende wezens zonder onderscheid en te werken voor hun welzijn, geluk en vrede; en wijsheid te ontwikkelen die leidt tot de realisatie van de Uiteindelijke Waarheid.
Over de Lotus-soetra (31): De eeuwige Boeddha
De Lotus-soetra maakt uitdrukkelijk onderscheid tussen de Eeuwige Boeddha en de Historische Boeddha. Het komt simpel gezegd hier op neer: de eeuwige Boeddha is ongeboren, door alle tijden heen aanwezig en houdt nooit en te nimmer op te bestaan. De historische Boeddha (Shakyamuni) werd in een vrouw verwekt, kwam daar als baby uit tevoorschijn, ademde, poepte en pieste, groeide op en deed allemaal menselijke dingen, werd ziek en ging dood. Punt.