Meester Linji zegt:
Keurmeester, je denkt een boeddha te kunnen herkennen aan tweeëndertig primaire en tachtig secundaire kenmerken. Zeker weten? Heb je dat persoonlijk vastgesteld?
Wie garandeert je dat alle boeddha’s van alle tijden al deze kenmerken hebben, of zelfs maar één ervan? Wie garandeert je dat alle niet-boeddha’s van alle tijden al deze kenmerken niet hebben?
De kenmerken van een boeddha zijn al even leeg als de kenmerken van een niet-boeddha. Een boeddha is al even leeg als een niet-boeddha. Wie of wat wou je dan waaraan herkennen?
De lichamelijke kenmerken van de Tathagata maken het onvoorstelbare voorstelbaar zodat we erover kunnen spreken.
Opdat we ze kunnen noemen, krijgen ze namen. Bij wijze van spreken, tweeëndertig stuks en nogmaals tachtig bij wijze van zwijgen.
Het sterfelijke lichaam is niet wat ontwaakt. Vrij zijn van kenmerken is het ware kenmerk.
Keurmeester, let op. Ook het vrij zijn van kenmerken is geen kenmerk en ‘het onvoorstelbare’ is nog steeds een voorstelling.