
…
Home » Pagina 82
door Fred Valkering
door gastauteur
Wanneer we als volgers van een boeddhistisch pad ons vinden in het idee, of de ervaring van de boeddha’s ontwaking in de wetten van het universum, en de onlosmakelijke en fundamentele wet van karma, de inter-afhankelijke oorsprong van alles wat is- hoe gaan we dan om met het diepe verdriet en de verwarring die we op dit moment ervaren als we ons bewust worden dat ook wij, als weldenkende mensen deel uitmaken van de chaos en het geweld in deze wereld? Want ja, of we het willen aanvaarden of niet, we zijn ten alle tijde, en uiteindelijk medeverantwoordelijk voor de huidige staat van de wereldgebeurtenissen.
Lees meer over Kunnen we nog leven volgens het boeddhistische wereldbeeld van vrede?
door Hans van Dam
door Joop Ha Hoek
door de redactie
De film, met de titel ‘Een hart-tot-hart met de Dalai Lama’, biedt een persoonlijke blik op de reflecties van de Dalai Lama over vrede, geluk en het potentieel voor een vreedzame 21e eeuw, en bevat nooit eerder vertoonde, onlangs gerestaureerde archiefbeelden van de Tibetaanse spirituele leider.
Lees meer over Dalai Lama in film- innerlijke vrede is sleutel tot geluk
door de redactie
Nederlanders beperken zich bij hun klimaatvriendelijke acties vrijwel volledig tot hun rol als consument: biologisch eten kopen, water besparen en vaker met de trein. Anderen rollen, bijvoorbeeld die van actief burger, staan nauwelijks op het netvlies, terwijl het rendement ervan vaak groter is. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van het mede door de Turing Foundation ondersteunde onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) naar klimaatvriendelijke gedragsverandering.
Lees meer over Onderzoek laat zien dat gedragsverandering en klimaat een taaie combinatie is
door de redactie
Kijkers van een toneelstuk zien altijd het resultaat, het eindproduct van een repetitieproces. Ze kijken, voelen en beoordelen: wat heeft de regisseur bedoeld? Al geruime tijd wilde Karel Witteveen een verhaal maken rondom deze beroemde Japanse haikudichter Basho. Het ging hem vooral om de renga, het kettingvers dat in Basho’s tijd met jonge dichters werd gespeeld in steden als Kyoto, Osaka en Edo. Dat wilde Witteveen ook, een renga laten spelen, maar dan op het toneel met buurtbewoners uit zijn wijk de Banne in Amsterdam-Noord.
door de redactie
Vier personen, elk met een compleet andere relatie tot de natuur, nemen in een bijzondere setting plaats op de bank bij relatietherapeut Dirk de Wachter. Jasmijn woont buiten in een dorp, dicht bij de natuur, maar merkt haar nauwelijks op. De New Yorkse ‘Plantmom’ Monai geeft cursussen in de verzorging van kamerplanten en ziet een erfenis van het koloniale verleden in de tropische planten van de Amsterdamse woonkamers. Rinus is biologisch akkerbouwer en reflecteert op de relatie van de agrarische sector en de natuur. En bij Benjamin staat de herinnering aan een traumatische ervaring tussen zijn hem en de natuur in, nadat hij in 2021 ziet hoe een goede vriendin van hem tijdens een overstroming het water in getrokken wordt en verdrinkt.
door de redactie
De cabine met een bankje en kussens is bijna geluidsdicht en nodigt uit tot gebruik (voor meditatie), op de banner ernaast staat letterlijk ‘Do whatever feels good’, oftewel: doe wat goed voelt. Studentenkrant Observant meldt dat het gewijzigde feel good werd besproken tijdens de faculteitsvergadering. Studenten maakten de faculteitsleiding daar langzaam maar zeker duidelijk wat er gaande is. Een snelle wip tussen twee studenten. De cabine moet nu zo snel mogelijk weg.
Lees meer over ‘Snelle wip in meditatiehok Universiteit Maastricht’
door Dharmapelgrim
door Hans van Dam
door de redactie
Beeldmakers Lioba en Fred werken sinds 2021 samen als Atelier Lifre en maken onder het motto “de kunst van samenwerken” tekeningen, schilderijen en “PlogArt” (in het Nederlands bukkunst). Vanuit hun liefde en zorg voor de natuur wandelen ze al ploggend (zwerfafval ruimend) langeafstands wandelingen door Nederland. Van de rotzooi die ze oppakken wordt het bijzondere afval gebruikt voor PlogArt werkstukken die ze vervolgens proberen te verkopen voor stichting Veldwerk Nepal die zich inzet voor onderwijs en gezondheidszorg voor Nepalese kinderen.
Lees meer over Atelier Lifre – ‘bukkunst’ voor de stichting Veldwerk Nepal
door Guy E. Dubois
Herkenning en erkenning van het feit dat anicca, dukkha en anatta alle verschijnselen kenmerkt, is de belangrijkste stap in de spirituele vooruitgang van de dhammanuvatti op weg naar verlichting.
Lees meer over Guy – dhammazaadjes – Nog even dieper over de drie kenmerken (P. tilakkhana)
door Wouter ter Braake
Ik las het boek ‘Voorouderpijn op plantage Goudmijn’ van Tirza Drisi. Deze roman speelt zich af in de negentiende eeuw in de (toenmalige) Nederlandse kolonie Suriname. Het verhaal vertelt de familiegeschiedenis van de schrijfster, een verhaal over haar voorouders tot zo’n vier generaties terug. Deze voorouders leefden als slaven op de toenmalige plantage Goudmijn.
Lees meer over Boekbespreking – De onuitroeibaarheid van menselijke liefde
door Renske de Graaf
door de redactie
Al meer dan twee jaar vecht de Tibetaanse Gonpo Kyi voor de vrijlating van haar valselijk beschuldigde broer Dorjee Tashi. Vorige maand stelde een Chinese rechtbank haar in het ongelijk, waardoor gerechtigheid voor haar jongere broer nog verder buiten bereik kwam.
Lees meer over China schendt mensenrechten Tibetaanse activiste
door Ardan
Wijsheid, waarheid, werkelijkheid, heeft zichzelf in pacht. Er is niemand die mij dat kan laten ervaren dan ikzelf. De grootste vragen over mijn bestaan kunnen niet uitgelegd worden door een ander. Kunnen niet worden beantwoord door een dogma. En ook niet door een guru, een priester, een dominee, een roshi, een lama, een monnik of wie dan ook.
door Hans van Dam
Zitten terwijl je staat, lopen terwijl je zit; de evolutie van de mediterende mens.
Lees meer over Zen is een non-duale geest in een non-duaal lichaam
door de redactie
De afgelopen weken zijn herhaaldelijk doodsbedreigingen gericht aan rebellen van zowel XR als rebellen van Kappen met Kolen. Daarvan is bij de politie aangifte gedaan. Deze kunnen volgens XR niet los worden gezien van ‘opjuttende, polariserende en onware uitspraken van politici en bepaalde media’.
Lees meer over Extinction Rebellion en Kappen met Kolen blokkeren N205 in Haarlem
door Sodis Vita
door de redactie
De zenmeditatiegroep van Rotterdam zal met ingang van 2025 na 21 jaar ophouden te bestaan. Op 14 december 2024 wordt ter afsluiting een zazenkai georganiseerd.
Lees meer over Zenmeditatiegroep Zazenkai Rotterdam stopt na 21 jaar
door gastauteur
Eerwaarde Changzang, die mede sprak namens de afwezige meester Yanjue, de voorzitter van de door de regering gecontroleerde Chinese Boeddhistische Associatie waarvan Changzang vicevoorzitter is, prees Shanghai als “de geboorteplaats van het humanistisch boeddhisme”. Hij legde ook uit dat “humanistisch boeddhisme” en “geïnsiniseerd boeddhisme” één en hetzelfde zijn.
Lees meer over CCP staat erop de geschiedenis van het “humanistisch boeddhisme” te vervalsen
door de redactie
Wetenschappers, zoals de beroemde natuurkundige Carlo Rovelli en filosoof en vertaler Jay Garfield delen hun fascinatie voor de boeddhistische wijsheid van Nagarjuna en zijn blik op de werkelijkheid. Deze Indiase filosoof stelde dat de wereld geen vaste eigenschappen heeft en dat alles pas betekenis krijgt in relatie tot iets anders, bijvoorbeeld pas in onze waarneming.
Lees meer over Boeddhistische Blik – ‘De Werkelijkheid Bestaat Niet’
door Jana Verboom
Een Buddha bowl is een vegetarisch of veganistisch gerecht dat als lunch of als avondmaaltijd wordt genuttigd. Het gerecht is afgeleid van de poké bowl, die meestal vis bevat. Het gerecht bestaat uit een combinatie van verschillende fijngesneden groenten en fruit die op een sierlijke manier gerangschikt zijn met vaak een portie rijst of quinoa. De eerste Buddha bowl werd mogelijk in 2013 geserveerd in Toronto.