
…
Home » Pagina 221
door Hans van Dam
door Joop Ha Hoek
door de redactie
Volgens Rand Europe zijn er op dit moment ten minste 79 gevangenissen en detentiecentra in heel Tibet. De analyse van satellietbeelden vanuit de lucht suggereert dat 86 procent van alle detentiefaciliteiten in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) uiterlijk in 2011 werd gebouwd.
Lees meer over Nachtelijke satellietbeelden tonen China’s toename detentiecentra in Tibet
door de redactie
Suu Kyi werd in de nacht van de staatsgreep in februari 2021 gearresteerd en moest bijna dagelijks aanwezig zijn bij de hoorzittingen in de rechtbank van de junta om zaken tegen haar te horen. Ze blijft populair in Birma, zelfs nadat haar internationale imago werd aangetast door een overeenkomst over machtsdeling met de generaals en haar weigering om het op te nemen voor de vervolgde Rohingya-minderheid.
Lees meer over Birmese junta – gevangenisstraf Suu Kyi vermindert met zes jaar
door de redactie
September 1994. Een politiemacht valt het huis van journalist Hans Krikke binnen. Hij en collega Jan Müter worden opgepakt op verdenking van politiek terrorisme. Wat volgt is een bizarre rollercoaster die hun levens en dat van hun families op zijn kop zet. In Mijn vader de terrorist gaat zoon en regisseur Daniel Krikke er bijna 30 jaar later voor het eerst met zijn vader over in gesprek. Welke impact had de gebeurtenis, en de criminalisering door justitie, op hem en het gezin?
Lees meer over Impact en criminalisering door Justitie – Mijn vader de terrorist
door de redactie
In 2016 was hij persoonlijk getuige van de gevolgen van dit Chinese beleid voor zijn eigen achternichtjes, die al na drie maanden op een kostschool Chinees met elkaar begonnen te praten en emotioneel steeds verder van hun familie kwamen te staan. Ontzet door deze situatie, startte hij een academisch veldonderzoek en bezocht meer dan 50 kostscholen om de gevolgen voor de kinderen en hun gemeenschappen vast te leggen.
Lees meer over Vooraanstaand Tibetaans onderwijsdeskundige dr. Gyal Lo rondt bezoek aan Europa af
door Joop Ha Hoek
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
Lees meer over Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – beledigen
door Hans van Dam
door Joop Ha Hoek
door Zeshin van der Plas
Tijdens thakuhatsu (bedelronde) passeerden we een man die een kar de heuvel op duwde. Een van de monniken sprong uit de rij om de man te helpen en werd onmiddellijk teruggefloten. Hij was de man niet aan het helpen, hij had een zwijgende deal voor ogen, hij wilde zijn hulp ruilen voor de dankbaarheid van de man.
door de redactie
Administrateur gezocht, parttime baan.
Lees meer over Maitreya Instituut – Vacature financiële en cursusadministratie (parttime)
door de redactie
Shakyamuni Boeddha gaat dood. De Eeuwige Boeddha blijft, want de Eeuwige Boeddha is en blijft wat ie altijd was en zijn zal: de WET; en die WET is de Waarheid. Er is geen andere. Daar moet niet alleen Ananda het mee doen, daar moeten wij het allemaal mee doen. En wat anderen zeggen, doet niet ter zake. Er bestaat geen enkele andere formule die de kern van welke andere religie dan ook krachtiger weergeeft dan deze: Neem eigen verantwoordelijkheid en doe het zelf.
Lees meer over Over de Lotus-soetra (32): Leer op eigen benen staan
door Fred Valkering
Veel mensen denken dat onze afgelegen woonplek zonder buren ’s nachts het toppunt van stilte en rust is. Maar in feite is het hier altijd een kakofonie van geluiden. Krekelconcerten, kwakende kikkers, blaffende honden in de verte (en soms daarop reagerende blaffende honden onder ons bed), wakkere vogels, stortregens, onweersklappen, storm.
door Hans van Dam
door Jules Prast
Een terechte vraag is dan ook hoe westerse boeddhisten zich verhouden tot de maatschappelijke orde waarin zij leven. Wie nu opmerkt dat er voor liefhebbers geëngageerd boeddhisme bestaat, begrijpt niet de reikwijdte van mijn vraag. Ik zou graag weten wie op welke wijze geloofsartikelen aanhangen zoals ‘onderling afhankelijk ontstaan’, bevrijding van de cyclus van lijden en wedergeboorte in een definitief nirvana, ‘oorspronkelijke verlichting’, en het uitstellen van verlichting om als bodhisattva andere levende wezens bij te staan. Zijn dit symbolische voorstellingen of geloven boeddhisten werkelijk in volgende levens en andere werelden?
Lees meer over Taigu – De maatschappelijke praktijk van westers boeddhisme
door Guy E. Dubois
door Ludo Lemmens
door Ardan
door Hans van Dam
door Sodis Vita
door Dick Verstegen
Ik herinner me dat, toen ik net met zitten begon, de woorden van leraren soms vertraagd binnenkwamen of helemaal niet. Het was alsof ze door een muur heen moesten. Achteraf zie ik vooral ook dat ik ze vervormde. Vaak schiep ik zelf in hun woorden een ‘overkant’ die bereikt moest worden. Of een onneembare kloof. Zeiden ze dat of hoorde ik het zo?
door Renske de Graaf