• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistisch gedrag

Boeddhistisch gedrag

31 juli 2023 door Zeshin van der Plas

In de beginnerstraining krijg ik soms vragen zoals: ‘Ik wil wel mediteren maar geen boeddhist worden.’ Soms antwoord ik: ’Je bent al boeddhist’, maar meestal vraag ik: ‘waarom wil je geen boeddhist worden?’ Ze antwoorden: ‘Nou, dan moet ik vegetariër worden en mag ik niet meer roken en drinken.’

Ik zeg dan: ’Als je wilt komen mediteren dan geef ik je daar les in, als je meer van het zenboeddhisme wilt weten kan ik daar wel iets over vertellen, maar verder hoef je niets. Je mag gewoon vlees blijven eten, roken en drinken, waarom zou je daar mee stoppen?’

‘Ja maar boeddhisten roken of drinken toch niet en mogen toch geen vlees eten.’

‘Misschien, maar denk je dat je een boeddhist bent als je niet rookt, drinkt en geen vlees eet? Sommigen noemen zich boeddhist en worden niet boos, zijn aandachtig zijn empathisch, verbinden zich met een diepe innerlijke motivatie vooral in hun gedrag. Hier mag je zijn die je bent, je hoeft geen gedrag aan te meten, je hoeft alleen maar te mediteren en aan de ceremonie na de meditatie mee te doen. Door dit te doen verdiept je inzicht, in wie je denkt te zijn. En zonder dat je er erg in hebt laat je zaken los. Je merkt dat je minder behoefte hebt aan wijn of bier, je denkt er over om te stoppen met roken en als je daar hulp bij wilt hebben komt dat ook. Als je je boeddhistisch gaat gedragen leef je in een wereld van boeddhisten en niet-boeddhisten, in plaats dat je meer inzicht krijgt verklein je je wereld, je hakt hem in stukken. Vergeet het hele woord boeddhisme, elk mens heeft een aangeboren boeddhanatuur. Elk mens is een boeddhist en juist diegene die daar het minst van afweten zijn werkelijke boeddhisten.

Mensen die boeddhist worden doen dat publiekelijk als stimulans om hun werkelijke natuur te onthullen. Ze sluiten zich aan bij een groep (sangha), al dan niet met een leraar om steun van de groep te ontvangen. Maar belangrijker is dat je  in zo’n groep leert om steun aan de groep te geven. Er is een orde binnen een sangha met verantwoordelijkheden, er is een kok, iemand die de meditatie begeleidt, iemand die de sutra’s begeleidt, het is nogal een stap die je neemt om boeddhist bij een sangha te worden. En binnen een sangha zit de grote valkuil- te denken dat je een positie kunt veroveren, daar aanzien mee krijgt of erger nog macht. Ik wijd niet graag mensen, omdat ze door nieuwkomers vaak op een voedstuk worden geplaatst, je moet stevig in je schoenen staan om niet te imponeren met eventuele verworvenheden, want die zijn er niet. Zenboeddhisten worden unsui genoemd wat vrij vertaald regenwolken betekent. Een regenwolk heeft geen houvast en wordt door de wind alle kanten opgeblazen. Eigenlijk kun je er niks mee, dan zit hij hier en dan weer daar. Behalve als hij regen geeft, dan laat een regenwolk zijn vruchtbare regen vallen en de meeste willen daar niets van weten, ze zetten een paraplu op.

Mijn leraar zei tijdens zijn teisho’s (leerrede) vaak: ‘Only doing, only giving’. Maar zoiets moet je wel van ganse harte doen en niet omdat het moet om als boeddhist gezien te worden.

Vergeet alles en concentreer je op je oefening en de wereld valt in je schoot. Als je onvrede hebt met jezelf, de wereld, ga dan op een kussentje zitten en doe niets, en als je iets doet doe het dan om het doen.

Tijdens thakuhatsu (bedelronde) passeerden we een man die een kar de heuvel op duwde. Een van de monniken sprong uit de rij om de man te helpen en werd onmiddellijk teruggefloten. Hij was de man niet aan het helpen, hij had een zwijgende deal voor ogen, hij wilde zijn hulp ruilen voor de dankbaarheid van de man.

Doe alles om het plezier in het doen, niet om iets of wat dan ook te bereiken of te bewerkstelligen. Als je vergadert doe dat dan om te vergaderen, als je iets bestuurt, doe dat dan om het sturen. Als je bouwvakker bent doe dat dan om het bouwen. Vergeet dat je vergadert, vergader, vergeet dat je bestuurt, stuur. Vergeet dat je bouwvakker bent, bouw. Als je boeddhist bent om aanzien, status, acceptatie, er bij horen, of welke reden dan ook boeddhist bent. Vergeet dat je een boeddhist bent, wees de vergeten Boeddha.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: gedrag, regenwolk, roken, steun, stimulans, vlees

Lees ook:

  1. Hoe herken je een echte boeddhist?
  2. Hoe herken je een echte boeddhist?
  3. Als de rook om je hoofd is verdwenen
  4. Als de rook om je hoofd is verdwenen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wetsvoorstel erkenning Belgisch boeddhisme binnenkort naar het parlement
    • Guy – dhammazaadjes- Wijsheid en bewustzijn
    • Eindig of oneindig – misverstanden rondom dharma
    • Milieudefensie – Nieuwe Tweede Kamer moet miljardensubsidies voor grote vervuilers aanpakken
    • Niets wekt zoveel misverstand als stilte

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.