Haiku door André Droogers.
Dick – Woorden
Voor je het weet, zijn woorden geen voertuig meer voor een vrije onbelemmerde expressie, maar gebeurt het omgekeerde. Je zit gevangen in het raamloze instituut waarin woorden makkelijk ontaarden. Dan zijn woorden begrenzers, fuiken, die niet openen, maar doden.
Niet-weten in zes woorden
…
Het jaar 2022 – dag 28 – bijnabde
Het bijna verdrinken en de bijna bijna-dood-ervaring.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Internationale Herdenkingsdag voor de Holocaust
Op 9 maart 1941 begon zij een dagboek dat eindigde op 13 oktober 1942 met de woorden: ‘Men zou een pleister op vele wonden willen zijn’. Op 7 september 1943 werd zij met haar hele familie op transport gesteld. Op de briefkaart die zij uit de trein naar Auschwitz heeft geworpen schreef zij: ‘Zingende hebben we dit kamp verlaten…’
Bestuur Ehipassiko over misbruik – ‘de haat die nu tentoongespreid wordt laat geen heling toe’
Ehipassiko: ‘We zijn niet boos. We voelen enkel een diepe pijn. Maar onze deur blijft wel volledig open staan. Met deze georkestreerde haatcampagne wordt enkel een karaktermoord georganiseerd.’
Vrijdag Zindag – Rijm en ritme
Jonge dichters schuwen het rijm.
Ehipassiko-oprichter Paul Van hooydonck – ‘ik heb geleerd van mijn fouten’
‘Aan hen die vanuit rancune of haat opblazen om te beschadigen, bekladden, manipuleren of misbruik maken van het huidige maatschappelijke klaag-klimaat om oude rekeningen te vereffenen of hun grote dogmatische gelijk te halen:
Ik ga niet mee in jullie verhaal.’
XR – Krijten voor het klimaat
In het verleden is PFZW met gesprekken, petities en acties opgeroepen om te stoppen met beleggen van circa 4 miljard euro in de fossiele brandstoffenindustrie en te stoppen met het verergeren van de klimaatcrisis.
Plum Village – ‘Wereldwijde stroom van liefde en dankbaarheid voor Thich Nhat Hanh’
Terwijl zijn gemeenschap zich voorbereidt op zijn uitvaart en crematie dit weekend, blijven duizenden mensen ontroerende berichten plaatsen getuigenissen van diepe dankbaarheid voor de helende invloed die hij op hun leven heeft gehad.
Niet-weten in één woord
Drieëndertig dilemma’s om uit te zwaaien.
Het jaar 2022 – dag 27 – johan
De natte dood van een leuk dier.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Wanneer het moment van sterven naderbij komt…
Er is een onbeschrijfelijke gratie wanneer we aanwezig mogen zijn als iemand van wie we houden zijn of haar overgang maakt uit deze wereld.
Om verlichting te bereiken moet je een penis hebben
‘De Boeddha heeft nooit ontkend dat vrouwen de verlichting konden bereiken. Hij sprak wel over ‘de tweeëndertig plekken in het menselijk lichaam’ waarop meditatie zich moet richten om de obsessie voor het menselijk lichaam los te laten.
Vier klokkenluiders maken zich bekend – ‘erken openlijk het misbruik binnen Ehipassiko’
De klokkenluiders: ‘Lange tijd hebben wij getracht te achterhalen wat er precies gebeurd was, alsook om het gedrag bespreekbaar te maken binnen Ehipassiko, om misbruik in de toekomst te voorkomen. We werden echter zelf slachtoffer van machtsmisbruik.’
Boeken – Goed voelen
Waarom emoties je kracht (kunnen) zijn.
Is niet-weten non-dualistisch?
Waarin de auteur een lans breekt voor het non-non-dualisme.
Het jaar 2022 – dag 26 – meeshand
Een meesje maakt nog geen lente.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Grensoverschrijdend gedrag in boeddhistische sangha’s – wie bewaakt de leraar?
Als het geen strafzaak is, kunnen er twee dingen gebeuren. ‘Het hangt af van wat de mensen willen. Sommigen willen dat het gewoon ergens genoteerd wordt in de cijfers, dat ze erkenning krijgen en dat dan ergens kunnen parkeren. Soms wordt er ook bemiddeld. Vaak willen mensen ook graag een verontschuldiging horen. Dat hoort er hard bij, mensen kunnen er dan vrede mee nemen.’
Guy – Pali-canon
Zonder twijfel mag gesteld worden dat de Pali-canon de verwoording vormt van de leerstellingen van de Boeddha, maar apert verklaren dat de canon volkomen (als copie conforme) met de Dhamma geïdentificeerd kan worden is een paar bruggen te ver. Een experiëntiele ervaring valt immers onmogelijk exact in woorden en concepten te vangen.
VU legt activiteiten van het Cross Cultural Human Rights Centre volledig stil
Meer dan 150 Tibetanen staken zich in het verleden in brand of stierven de vuurdood in hun protesten tegen het onmenselijke beleid van China in hun land.
De bankier en de oude klant
‘Ik vind dat ik het boeddhisme nodig heb om beter in het leven te staan, de puurheid ervan spreekt me aan. Daardoor kan ik kritischer over bepaalde zaken nadenken. Een goed leven leiden, anderen niet te veroordelen. Er zijn voor elkaar.’
Oordeel als wapen
Doordat we patronen zien die er in werkelijkheid niet zijn, bedenken we verhalen die niet op feiten gebaseerd zijn. Het is ons geloofssysteem waar vanuit we de wereld benaderen.
Van boeddhitis tot non-dualitis – dertien aandoeningen van de geest
Waarin de auteur een aanval van lateralitis krijgt.