‘Ineens besef ik me hoe makkelijk het is om hier terecht te komen. Een duw, een klap, een bedreiging; als iemand valt en op de verkeerde manier terecht komt en overlijdt dan kan het snel doodslag zijn. Je leven staat op zijn kop als je in de PI terechtkomt. Afhankelijk van vaak kleine oorzaken en omstandigheden zit je binnen of niet.’
Boeddha in de bajes
‘Boeddha in de bajes’. Zo heet de serie artikelen in het Boeddhistisch Dagblad over het werk en het effect van zes boeddhistische geestelijke verzorgers in gevangenissen en andere justitiële inrichtingen.
Het Boeddhistisch Dagblad – een hotel met vrije en vreemde vogels
Het BD voelt zich ook verbonden met organisaties die opkomen voor de rechten van mens en dier, of die natuur en milieu willen beschermen. Of met eenlingen die vanuit achterstand situaties hun lot willen verbeteren. Ze kunnen rekenen op onze steun, op een plekje in onze kolommen. Het BD is een geëngageerd magazine, wij zullen nooit vergeten dat wij er zijn dankzij anderen.
Varamitra – ‘kom van dat kussen af’
‘En dan niet met een straatretraite, want dat vind ik niks. Maar gewoon door actief iets voor anderen te doen.’
Koninklijke Bibliotheek archiveert Boeddhistisch Dagblad
Met het Nederlands Boeddhistisch Archief zijn ook vergaande gesprekken gaande over archivering van het Boeddhistisch Dagblad.
‘Er zijn, op de meeste gruwelijke of vreugdevolle momenten’
Hoe houden jullie het vol, vroeg ik aan twee van de zes boeddhistische geestelijke verzorgers in de bajes. Ze keken me lichtelijk verbaasd aan. We hoeven er alleen maar te zijn, zeiden ze. Ooit schreef een gedetineerde op een muur van een gevangenis: Wie hier binnentreedt, laat alle hoop maar varen. ‘We hoeven er alleen maar te zijn’.
Dader Joost: ‘Ik had geen vrije keuze toen’
Boeddha in de bajes. Joost was een verslaafde inbreker die bezig was met boedhisme. Een bezoek van een boeddhistisch geestelijk hulpverlener in de gevangenis bracht hem definitief op het pad van meditatie en boeddhistische geschriften. Nu is Joost vrij.
Slachtoffer Jacq: ‘…in boeddhistisch opzicht heb ik er wel een antwoord op’
Boeddha in de bajes. Jacq werd slachtoffer van diefstal en van een roofoverval met gijzeling. Boeddhisme houdt hem fier overeind, maar de verschrikkelijke ervaring zit diep.
Eric Soyeux: ‘Wij hebben gestudeerd en hij is zomaar geestelijk verzorger geworden’
Boeddha in de bajes: Eric Soyeux was de eerste boeddhistisch geestelijk verzorger in de bajes in Nederland. Door de nieuwe regels kan hij zijn werk niet meer hervatten. Bekwaam en ervaren, maar niet bevoegd.
Frank Uyttebroeck: ‘Gedetineerden moeten uiteindelijk zelf hun vragen gaan beantwoorden.’
Vorig jaar maart mediteerden Frank Uyttebroeck van de sangha ‘Tegen de stroom in’ en de oprichter van deze van oorsprong Amerikaanse sangha, Noah Levine, met gevangenen in de bajes in Krimpen aan den IJssel. Het bleek voor alle betrokkenen een inspirerend samenzijn. ‘Dit is precies wat jij moet gaan doen, Frank’, vond Levine.
‘Dan kunnen ze hun rugzak met nare zaken en spijt legen’
Jacco is een van de zes bijzonder geestelijke verzorgers (BGV’er) in Nederland. Ze zijn door de dienst justitiële inrichtingen van het ministerie van Veiligheid en Justitie aangesteld om op aanvraag geestelijke verzorging te verlenen aan gedetineerden en tbs’ers.
Varamitra: ‘De gedetineerde is meer dan zijn daad’
Varamitra, hoofd van de dienst boeddhistische geestelijke verzorging bij Justitie, had zelf in de jaren negentig in Engeland te maken met jonge ex-gedetineerden. Als medewerker van de Britse boeddhistische vrijwilligersgroep Angulimala begeleidde hij op een bouwproject deze jonge bouwvakkers.