• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » De werkplaats » Machteld Teekens -‘geef je over aan een vrije val’-

Machteld Teekens -‘geef je over aan een vrije val’-

8 juli 2021 door de redactie

Beeldend kunstenaar Machteld Teekens uit Hendrik Ido Ambacht werkt sinds 1990 met taal en beeld  vanuit een eigen atelier. Om mensen samen te brengen rondom kunst in de ruimste zin van het woord. Zij noemt zichzelf niet zozeer boeddhistisch, als wel sterk beïnvloed door meditatie en ander oefenen. Machteld is actief in de Protestantse Kerk in Nederland. ‘Maar mijn zoektocht ging ook langs het boeddhisme.’

Machteld Teekens fotoMachteld: ‘Als student in de jaren ’80 woonde ik in Utrecht in wijk C, naast de Jacobikerk. We reisden intensief naar Oost-Europa. De koude oorlog was dan ook dichtbij. Het was de tijd van de panfluittisten uit Bolivia, in hun gekleurde poncho’s. Van de bouw van La Vie, het begin van de postmoderne architectuur. Van de nieuwe Wilden in de schilderkunst. Er was veel werkeloosheid en de loopbaan na je studie was alles behalve helder. En toch.

Uit die werken blijkt hoeveel ruimte ik nam om te experimenteren en me uit te drukken. De dingen niet letterlijk nemen, maar zoeken naar een verhaal. Daar ging alles voor opzij. En dan kun je in korte tijd zo’n enorme afstand afleggen. Ik zie dat nu ook bij jonge mensen, als ze ergens voor durven gaan. Die snelheid van toen en die energie, die heb je alleen als je jong bent.  Je vult je rugzak voor de rest van je leven.

Machteld Teekens werk

Met een aantal mensen uit de kerk en cultuur in Rotterdam richtte ik in 2006 stichting Filo-Sofia op. We wilden belangrijke dichtwerken laten klinken in een mooie omgeving, met life uitgevoerde muziek en beeld.

Van de onlangs met de Nobelprijs gelauwerde dichter Tomas Tranströmer hebben we het gedicht ‘Schubertiana’ laten klinken. Hij noemt in dat gedicht een paar muziekwerken van Schubert, en die hebben we life laten uitvoeren. Moderne poëzie is moeilijk omdat we de context vaak niet kennen.’

Vier grafische werken stelde Machteld beschikbaar gesteld voor de veiling voor de Hope Flowers School in Bethlehem. Gedichten zijn opgenomen in verschillende bundels. Ook werkt zij voor de koepelorganisatie TOBE (voor cultuureducatie) in Dordrecht en omstreken. En maakt projecten voor basisscholen, zoals ‘DE GROENE MAN’, ‘Surf! Als je tekent zie je meer, en ‘Schelden doet (geen) zeer’.

De Groene Man
De Groene Man

Machteld: ‘De Groene man of Bladerman is een symbool uit de kathedrale beeldhouwkunst van de Middeleeuwen en bestaat uit een portret dat gemaakt is van bladeren. Met veel voorbeelden uit die rijke kunst laat ik zien hoe veel kanten je ermee op kan. Je kan er een grappige carnaval-achtige figuur van maken, of een serieuze Memento Mori (gedenk te sterven). Je kan er ook een natuurmens van maken, die in het bos beter thuis is dan in de stad. Je kan je verstoppen achter bladeren, maar gek genoeg laat je je dan juist zien. Talloze tienjarigen hebben zich er al aan gewaagd. Maar ook volwassenen weten er weg mee.

Dagblad Trouw schreef over Machteld Teekens. ‘In de Amsterdamse tweedehands boekwinkel ‘Joot’ hangt een vreemde sfeer. Verstild is een te zwaar woord. Er lopen klanten door de winkel. Ze kletsen, lachen. En toch. Wie de boekenkasten afstruint op zoek naar een afgedankt meesterwerk, heeft het gevoel bespied te worden. Niet door klanten, maar door de portretten van Machteld Teekens.

De geportretteerden dringen zich niet op. Wie goed kijkt, ziet dat het doden zijn, deel uitmakend van het project ‘Allerzielen’, waarmee Teekens eerder in Rotterdam exposeerde.

Geen dode familieleden, maar tekeningen, geïnspireerd door de Etruskische grafportretten van Volterra (eerste eeuw v. Chr.). De kunst, architectuur en landbouw van de Etrusken stonden op een hoog plan, maar ook de wijze waarop ze met de doden omgingen. Ze ontwierpen grafkamers, die vaak het interieur hadden van een huis, met serviesgoed en voedsel, alsof de doden aan huisraad geholpen moesten worden voor een nieuw bestaan. Daar hoorden ook albasten kisten bij, met op het deksel een liggende figuur. In de kist de as van de dode.

Teekens: ,,De inspirerendste gedachte was dat deze kisten gemaakt zijn in de veronderstelling dat de ziel van de overledene blijft voortbestaan en steun uit de materiële wereld nodig heeft. Nergens heb ik zulke mooie navels gebeeldhouwd gezien, en zulke mooie etherische mannenhoofden.”

Etherisch – dat zijn Teekens’ tekeningen ook. En op een bepaalde manier ook onhandig, naïef, alsof ze zichzelf heeft gedwarsboomd. Dat blijkt ze ook te doen. Teekens schildert opzettelijk met twee pennen, twee handen, en een paar rudimentaire lijnen. ,,Het papier waarop ik werk is nat van de thee. De inkt van die eerste lijnen maakt in die thee allerlei rare uitlopers. Daardoor krijg je een heel ander, veel levendiger beeld dan die droge lijn zelf kan geven. Ik kijk hoe dat gaat, hoe het zich ontwikkelt, zoals je in de doka kijkt naar een foto in de bak chemicaliën. Dan leg ik ze op de grond te drogen en een paar dagen later kom ik ze weer tegen en kijk ik weer.”

Dan pas komen techniek en vaardigheid om de hoek kijken. Teekens interpreteert wat ze ziet, met krijt, kleurpotlood en aquarelverf. ,,Ik weet dan nog niet waar het heen moet, ik spiegel mijzelf in het materiaal, en ben tegelijk een spiegel die de blikken van wie mij aankijken kaats.”

Machteld Teekens wolkenlucht bij gedicht Zweef

 

Zweef

Geef je over aan een vrije val
zweef als zaad op
vroege vleugels van de wind.

Hoor de stilte van de snelle stroom
aan de overkant bergen, een wijngaard
glanzend in de zon.

Daal af naar de rivieroever,
verdwijn drijf langs de
lichtende buik van een vis

Die in het stromende water hangt
laat je dragen door het water
stoot je voeten niet.

Geef je over aan een vrije val
zweef als zaad op
vroege vleugels van de wind.

Vaar door uiterwaarden
over het weiland heen voel het water
langzaam zakken dag na dag.

Drink niet; word
warm en hard als klei
slaap uit in het gele platte gras.

Ontwaak met de kikkers
wacht tot muggen dansen
met een lentebries als voertuig,

Geef je over aan een vrije val
zweef als zaad op
vroege vleugels van de wind.

Ga mee omhoog, koude stegen
stenen trappen, zie
het  licht achter de vensters aangaan.

Wees zwart als de nacht
door het duister omgeven val
met de wind van de bergen.

Drijf bij ‘t krieken van de dag
op veren, land zacht in de
warme vacht van een schaap.

Geef je over aan een vrije val
zweef als zaad op
vroege vleugels van de wind.

Beweeg mee met de kudde
draaf en huiver van vreugde
doe wat je doen moet:

Machteld Teekens Philosophia stichting
INkeer-gewassen-inkt-bladprint-krijt.
INkeer-gewassen-inkt-bladprint-krijt.
de-merries-die-me-meevoerden-zolang-het-verlangen-reikt.
de-merries-die-me-meevoerden-zolang-het-verlangen-reikt.
Mijn-slapende-dier-wordt-wakker-gewassen-inkt
Mijn-slapende-dier-wordt-wakker-gewassen-inkt
Bolivia-in-Hoog-Catharijne.
Bolivia-in-Hoog-Catharijne.
Tempel
Tempel
De oude gracht
De oude gracht

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, De werkplaats, Kunst Tags: De Werkplaats, Filo-Sofia, inkt, Machteld Teekens, Protestantse Kerk, Rotterdam, thee

Lees ook:

  1. Machteld Teekens -‘geef je over aan een vrije val’-
  2. Martine Jacobs: ‘Het boeddhisme als heldere levensstijl’
  3. Carmen Mensink en de boeddhistische thangka’s
  4. Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – Onthechting (P. viveka)
  • Barak 2b
  • Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens