• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Huib Suurmond – samenbrengen in plaats van onderscheiden

Huib Suurmond – samenbrengen in plaats van onderscheiden

21 mei 2018 door de redactie

Huib Suurmond (Haarlem 1954) houdt zich bezig met kunst, fotografie en vormgeving. Hij volgde zijn opleiding tot beeldend kunstenaar/vormgever aan de kunstacademie Artibus, Utrecht en de Gerrit Rietveld academie in Amsterdam.

Huib heeft altijd een ‘combinatie- en collage-instelling’ gehad. Wat wil zeggen dat hij verschillen wil combineren en tot elkaar brengen. Dat doet hij eveneens in zijn vrije- en toegepaste werk, werkend met foto’s, schilderen en tekenen, met realiteit en abstractie. Zeker de laatste tijd werkt hij veel met foto’s. Deze worden al dan niet in meer of mindere mate bewerkt.

Een karakterkenmerk van hem is het steeds willen verbinden. Dat is ook in dit werk terug te vinden. Dualiteiten vragen om wederzijdse (h)erkenning. Overigens kunnen ze ook niet zonder elkaar bestaan. Niets bestaat zonder zijn tegenstelling.

Deze kunstenaar ziet in de realiteit abstractie, structuren, bijvoorbeeld. En andersom. Zo zijn werkelijkheid en abstractie verbonden. Het abstractere is zo ook te zien als het grotere, meer omspannende. het grote(re) geheel. Wat tegenover het bijzondere staat. Zoals het leven – een dier, plant – een specifieke soort: de verbijzondering van het algemene, hetgeen leeft. Zo gezien is abstraheren voor hem veralgemeniseren, het groter, algemener maken. Een aansprekend voorbeeld is een anekdote (specifiek voor een bepaalde situatie) tegenover een literair verhaal. En laatste kan voor velen betekenis hebben, anders dan de anekdote. Daarbij is het zo, dat net als in de natuur, op de grensgebieden de meest interessante dingen plaats vinden. in de natuur het moeras als overgang tussen land en water, of brakwatermilieu als overgang van zee- en zoetwater.

Huib ziet in zijn behoefte tot verbinden ook zijn natuurwaardering. In park en tuin. Het grens- of overgangsgebied tussen natuur en cultuur. Samenbrengen, combineren, in plaats van onderscheiden. Ook wat betreft vrije en toegepaste vormgeving.

Huib: ‘Mijn belangstelling betreft vooral kunst, filosofie en religie. Uiteindelijk wijzen zij allen dezelfde kant uit. Als optellende kleurmenging, zoals met licht, wordt in hun overlapping het licht wit. Uiteindelijk weten wij niet, mooi weergegeven in dit wit. Wij vertellen verhalen, waarin een (zekere) logica aanwezig is. En dat nemen wij dan voor waar aan.

Samenvattend, ik zoek de harmonie van de contrasten. Zowel in mijn leven en werk. Bijna als een geloofsregel. Zoals iedereen zijn of haar noodzakelijke illusies heeft, om te kunnen (over)leven. mogelijk omdat mijn onzekerheid niet met disharmonie, met de confronterende tegenstelling, om kan gaan. Dat mij onderuit schoffelt. Zo is de eigen psychologie, de individuele identiteit datgene, wat het denken en doen bepaalt.

Ik heb een bepaalde mate van ervaring met het boeddhisme zoals ook met andere spirituele stromingen. In ieder geval zo, dat ik altijd op zoek ben naar diverse boeiende uitdrukkingsvormen van wat ons in essentie beroert. En hoe wij met onszelf op een zo fatsoenlijk mogelijke wijze omgaan. Ten aanzien van onszelf en de ander, wat dan overigens gelijk op gaat. Met meditatie heb ik wel enige ervaring. Het bijzondere gevoel van het stilstaan, stil worden, en dan wel, of juist, enige vaste grond onder mijn voeten te voelen. Zoals ik ook in een van de door mij gemaakte beelden tot uitdrukking heb proberen te brengen. Net als – dan – op de grens van 2 werelden te staan.
Wat mij daarbij vooral bezighoudt, is, hoe een tegenwicht tegen oppervlakkig ontluisterend materialisme en gevoel van zinloosheid te bieden. Met andere woorden ontdekken wat wel en écht de moeite waard is.

Het is voor mij bijzonder dat deze tekst geplaatst wordt op 2e Pinksterdag. Pinksteren, in de christelijke zienswijze de inblazing van de Heilige Geest. Het is het feest van de kunstenaars, heb ik wel eens gezegd. En heilig betekent eigenlijk heel, geheeld. Waar zo dan weer een mooie aansluiting met het boeddhisme ligt naar mijn idee. Het gaat dan, althans zo gezien, over hetzelfde. De inspiratie, het geïnspireerd worden door het meer dan. En zo moet er dus eigenlijk in iedere dag een pinkstermoment zijn. In mijn dag in ieder geval, om de dag als waardevol te ervaren. Om iets goeds te maken, te doen. een mij ontwapenend moment van er zijn.

Nou, dit naast het ongrijpbare van de werkelijkheid, de noodzaak om daarin en daarmee mee te bewegen, dat wil ik tot uitdrukking brengen. Mijn ervaren daarin. Ervaren van structuur en mij daarvan losgeslagen voelen. Het leven als een mate van chaotisch in het proberen te aanvaarden en zo structuur te voelen, zoiets.

Een doorslaggevend uitgangspunt van mij is een van jongst af aan ingeworteld idee van eenheid. Ik kan mij zo ook voorstellen, dat ik vroeger een heel mystiek jongetje geweest ben. Voor mij kan er dus niets bestaan buiten (de) eenheid, anders is het geen eenheid. Een externe godheid is voor mij dus een onmogelijkheid. Verder noem ik mij tegenwoordig wel humanistisch religieus, religieus in de zin van her (re) verbindend (ligieus). In die zin zie ik een duidelijke link met het boeddhisme, waar dat ook over te zeggen valt, naar mijn idee, tenminste. En daarbij het oplossen van innerlijke blokkades. Zo (ver)werk ik mijzelf en bevorder denk ik tevens mijn ontwikkelen, door mijn werk.
Voor mij is ook belangrijk geweest, een aantal jaren, die ik betrokken was bij School voor Filosofie. Omgaan met praktische filosofie, dat zich door diverse religieuze inspiratiebronnen laat inspireren.

En ten slotte, ik geloof dat het Beckett, de toneelschrijver, was, die zei: ‘Een mens kan alleen maar steeds beter mislukken’, wat ik een heel realistische uitspraak vind. Van het Reve kwam met dat hij jaloers is , op de schrijver van het spoorboekje: ‘die is op een gegeven moment klaar’, de kunstenaar zoekt altijd verder, naar meer, naar anders. De kortgeleden overleden dichter Rutger Kopland schreef: ‘Wie gevonden heeft, heeft niet goed gezocht’. Zie daar het perspectief, waarin al wat wezenlijk is, plaatsvindt. Kunst als een mooie metafoor, beeldspraak, voor hoe te leven. Levenskunst!’

Website: www.huibsuurmond.nl

Een gedicht uit de bundel van 2018:

eigenlijk kan ik
niks, het enige is wat
laten gebeuren

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Kunst Tags: De Werkplaats, het atelier, Huib Suurmond, Pinksteren

Lees ook:

  1. Huib Suurmond – samenbrengen in plaats van onderscheiden
  2. Moniek Nooren – sculpturen van steen en hout en levensverhalen
  3. Jan Hendriks – Alles wat overbodig is mag weg
  4. Carmen Mensink en de boeddhistische thangka’s

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
25 sep
Discovering Buddhism
25 sep 23
25 sep
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
25 sep 23
26 sep
The Bodhisattva Vows: Making Bodhicitta work in daily life
26 sep 23
26 sep
cursusreeks Dhammakaya meditatie
26 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over de Lotus-soetra (40): Materialisme
    • XR spant kort geding aan: inzet waterkanon per direct verbieden  
    • Haiku
    • De oerknal van Bewustzijn en de inflatie van de geest
    • Het denken (2) – Een superieur brein in een kreupel lichaam? 

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.