• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Huib Suurmond – samenbrengen in plaats van onderscheiden

21 mei 2018 door de redactie

Huib Suurmond (Haarlem 1954) houdt zich bezig met kunst, fotografie en vormgeving. Hij volgde zijn opleiding tot beeldend kunstenaar/vormgever aan de kunstacademie Artibus, Utrecht en de Gerrit Rietveld academie in Amsterdam.

Huib heeft altijd een ‘combinatie- en collage-instelling’ gehad. Wat wil zeggen dat hij verschillen wil combineren en tot elkaar brengen. Dat doet hij eveneens in zijn vrije- en toegepaste werk, werkend met foto’s, schilderen en tekenen, met realiteit en abstractie. Zeker de laatste tijd werkt hij veel met foto’s. Deze worden al dan niet in meer of mindere mate bewerkt.

Een karakterkenmerk van hem is het steeds willen verbinden. Dat is ook in dit werk terug te vinden. Dualiteiten vragen om wederzijdse (h)erkenning. Overigens kunnen ze ook niet zonder elkaar bestaan. Niets bestaat zonder zijn tegenstelling.

Deze kunstenaar ziet in de realiteit abstractie, structuren, bijvoorbeeld. En andersom. Zo zijn werkelijkheid en abstractie verbonden. Het abstractere is zo ook te zien als het grotere, meer omspannende. het grote(re) geheel. Wat tegenover het bijzondere staat. Zoals het leven – een dier, plant – een specifieke soort: de verbijzondering van het algemene, hetgeen leeft. Zo gezien is abstraheren voor hem veralgemeniseren, het groter, algemener maken. Een aansprekend voorbeeld is een anekdote (specifiek voor een bepaalde situatie) tegenover een literair verhaal. En laatste kan voor velen betekenis hebben, anders dan de anekdote. Daarbij is het zo, dat net als in de natuur, op de grensgebieden de meest interessante dingen plaats vinden. in de natuur het moeras als overgang tussen land en water, of brakwatermilieu als overgang van zee- en zoetwater.

Huib ziet in zijn behoefte tot verbinden ook zijn natuurwaardering. In park en tuin. Het grens- of overgangsgebied tussen natuur en cultuur. Samenbrengen, combineren, in plaats van onderscheiden. Ook wat betreft vrije en toegepaste vormgeving.

Huib: ‘Mijn belangstelling betreft vooral kunst, filosofie en religie. Uiteindelijk wijzen zij allen dezelfde kant uit. Als optellende kleurmenging, zoals met licht, wordt in hun overlapping het licht wit. Uiteindelijk weten wij niet, mooi weergegeven in dit wit. Wij vertellen verhalen, waarin een (zekere) logica aanwezig is. En dat nemen wij dan voor waar aan.

Samenvattend, ik zoek de harmonie van de contrasten. Zowel in mijn leven en werk. Bijna als een geloofsregel. Zoals iedereen zijn of haar noodzakelijke illusies heeft, om te kunnen (over)leven. mogelijk omdat mijn onzekerheid niet met disharmonie, met de confronterende tegenstelling, om kan gaan. Dat mij onderuit schoffelt. Zo is de eigen psychologie, de individuele identiteit datgene, wat het denken en doen bepaalt.

Ik heb een bepaalde mate van ervaring met het boeddhisme zoals ook met andere spirituele stromingen. In ieder geval zo, dat ik altijd op zoek ben naar diverse boeiende uitdrukkingsvormen van wat ons in essentie beroert. En hoe wij met onszelf op een zo fatsoenlijk mogelijke wijze omgaan. Ten aanzien van onszelf en de ander, wat dan overigens gelijk op gaat. Met meditatie heb ik wel enige ervaring. Het bijzondere gevoel van het stilstaan, stil worden, en dan wel, of juist, enige vaste grond onder mijn voeten te voelen. Zoals ik ook in een van de door mij gemaakte beelden tot uitdrukking heb proberen te brengen. Net als – dan – op de grens van 2 werelden te staan.
Wat mij daarbij vooral bezighoudt, is, hoe een tegenwicht tegen oppervlakkig ontluisterend materialisme en gevoel van zinloosheid te bieden. Met andere woorden ontdekken wat wel en écht de moeite waard is.

Het is voor mij bijzonder dat deze tekst geplaatst wordt op 2e Pinksterdag. Pinksteren, in de christelijke zienswijze de inblazing van de Heilige Geest. Het is het feest van de kunstenaars, heb ik wel eens gezegd. En heilig betekent eigenlijk heel, geheeld. Waar zo dan weer een mooie aansluiting met het boeddhisme ligt naar mijn idee. Het gaat dan, althans zo gezien, over hetzelfde. De inspiratie, het geïnspireerd worden door het meer dan. En zo moet er dus eigenlijk in iedere dag een pinkstermoment zijn. In mijn dag in ieder geval, om de dag als waardevol te ervaren. Om iets goeds te maken, te doen. een mij ontwapenend moment van er zijn.

Nou, dit naast het ongrijpbare van de werkelijkheid, de noodzaak om daarin en daarmee mee te bewegen, dat wil ik tot uitdrukking brengen. Mijn ervaren daarin. Ervaren van structuur en mij daarvan losgeslagen voelen. Het leven als een mate van chaotisch in het proberen te aanvaarden en zo structuur te voelen, zoiets.

Een doorslaggevend uitgangspunt van mij is een van jongst af aan ingeworteld idee van eenheid. Ik kan mij zo ook voorstellen, dat ik vroeger een heel mystiek jongetje geweest ben. Voor mij kan er dus niets bestaan buiten (de) eenheid, anders is het geen eenheid. Een externe godheid is voor mij dus een onmogelijkheid. Verder noem ik mij tegenwoordig wel humanistisch religieus, religieus in de zin van her (re) verbindend (ligieus). In die zin zie ik een duidelijke link met het boeddhisme, waar dat ook over te zeggen valt, naar mijn idee, tenminste. En daarbij het oplossen van innerlijke blokkades. Zo (ver)werk ik mijzelf en bevorder denk ik tevens mijn ontwikkelen, door mijn werk.
Voor mij is ook belangrijk geweest, een aantal jaren, die ik betrokken was bij School voor Filosofie. Omgaan met praktische filosofie, dat zich door diverse religieuze inspiratiebronnen laat inspireren.

En ten slotte, ik geloof dat het Beckett, de toneelschrijver, was, die zei: ‘Een mens kan alleen maar steeds beter mislukken’, wat ik een heel realistische uitspraak vind. Van het Reve kwam met dat hij jaloers is , op de schrijver van het spoorboekje: ‘die is op een gegeven moment klaar’, de kunstenaar zoekt altijd verder, naar meer, naar anders. De kortgeleden overleden dichter Rutger Kopland schreef: ‘Wie gevonden heeft, heeft niet goed gezocht’. Zie daar het perspectief, waarin al wat wezenlijk is, plaatsvindt. Kunst als een mooie metafoor, beeldspraak, voor hoe te leven. Levenskunst!’

Website: www.huibsuurmond.nl

Een gedicht uit de bundel van 2018:

eigenlijk kan ik
niks, het enige is wat
laten gebeuren

Wel-leeft-25kl (002)
Tekst opening 37 kein (002)
Zit-en-zie-05-klein (002)
Realiteit-17-klein (002)
P9022124-09 (002)
P1180299-42 (002)
P1010605--klein-def (002)
Overkomt-053kl (002)
M-ged-29B-kl (002)
Ik-ben-06-kl (002)
G-Adem-02E-kl (002)
Boom-14kl (002)
Bol-17-klein (002)
Bezield-04 (002)
Beeld-08-klein (002)

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Kunst Tags: De Werkplaats, het atelier, Huib Suurmond, Pinksteren

Lees ook:

  1. Carmen Mensink en de boeddhistische thangka’s
  2. Eize de Vries- de buiging naar het Oosten
  3. Jan Hendriks – Alles wat overbodig is mag weg
  4. Marien Bakker – Hoe minder ballast ik mee sjouw hoe meer ik van me zelf kan geven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • 18 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 19 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 105 – goelag archipel
  • Alleen militairen in Birma kunnen revolutie doen slagen
  • Nederland in actie voor de bij
  • Het zelfgekozen levenseinde
  • Niet-weten als passe-partout

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens