• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Reisverslagen » 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (5)

1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (5)

17 november 2019 door gastauteur

Het is begin oktober 1973. Twee mannen rijden drie dagen lang kriskras door Nederland. Ze worden door vertegenwoordigers van het koningshuis, politiek en leiders van godsdienstige stromingen ontvangen. De twee mannen, de beroemde Nederlandse bioloog Victor Westhoff (52) en de 14e Dalai Lama (38), op bezoek in Nederland, voeren in de auto korte gesprekken met- en stellen vragen aan elkaar.

Victor Westhoff, voorzitter van het ontvangstcomité, heeft eigenlijk helemaal geen zin om met een wat hij noemt heilige kriskras door Nederland te reizen, maar vrij spoedig naderen de mannen elkaar en delen al of niet elkaars opvattingen. Westhoff hield een 16 vellen telend uitgetikt A4 formaat dagboek bij waarin hij de ervaringen met de Dalai Lama en anderen beschreef. Het is een van de bijzondere documenten in het Nederlands Boeddhistisch Archief.

Beide manen zijn op weg naar Amsterdam. De Dalai Lama stelde eerder aan Victor Westhoff vragen over de melkproductie van de Nederlandse koeien, begon over het eten van vlees en of dat vegetariërs roken. Ook de jeugd interesseert hem.

‘Een volgende vraag: “Is er bij de jeugd van Nederland toeneming van agressie te bespeuren en zo ja-, hoe komt dat? Ik gaf de bekende antwoorden, onder andere wijzend op de complexiteit van het vraagstuk; overigens weken deze antwoorden geheel af van het antwoord dat prof. Lievegoed maandagmiddag 8 october op diezelfde vraag gaf in het vraaggesprek van de Dalai Lama met 12 Nederlandse “topdenkers”. (Ik had prof. Lievegoed vooraf gezegd dat de Dalai Lama deze vraag had gesteld).

Een volgende vraag: “Wie zijn er in Nederland liberaler (more liberal minded), de Katholieken of de Protestanten?”

Een volgende vraag: “Hoe is het in Nederland gesteld met de wettelijke mogelijkheid van echtscheiding?” Mijn uiteenzetting daarover beviel hem wel, d.w.z. hij achtte de toestand bij ons een juiste middenweg: echtscheiding mogelijk, daarbij gelijke rechten voor mannen en vrouwen, maar er is wel een gerechtelijke procedure voor nodig, het gaat niet zómaar, en de kinderen moeten zo goed mogelijk wettelijk beschermd worden tegen de gevolgen. Verder zei ik daarover, dat de kinderen vroeger werden toegewezen aan de “verongelijkte” partij, maar tegenwoordig steeds aan de moeder, tenzij kon worden aangetoond dat de moeder als zodanig niet deugt. Ook dit vond hij een juiste toestand.

Een volgende vraag: “Hoeveel armen zijn er in ln Nederland?” Mijn antwoord kwam er op neer, dat ze er eigenlijk nauwelijks zijn, d.w.z. dat de arbeidende klasse bij ons welvarend is, evenals in de Verenigde Staten; dat er wel een betrekkelijk klein aantal relatief arm zijn, met name mensen die door een of andere oorzaak niet aan de slag kunnen komen, weduwen met kinderen die door een of andere oorzaak geen weduwenpensioen hebben , enz. maar dat de staat niemand van honger laat omkomen; en dat de enige betrekkelijke “arme” groep de gastarbeiders zijn, die wij het land inhalen omdat we zelf te beroerd zijn on het vuile werk op te knappen.

De eerste vraag die de Dalai Lama mij over mijzelf stelde, reeds op de eerste dag, was “Have you been in India?” Antwoord: neen, but I have been born in Asia. Waar? In Indonesië. “Ah, in the Dutch colonies”. Hoe oud ik was toen ik daar vandaan kwam? Vijf jaar. Of ik er mij nog iets van kon herinneren? Ja: bloemen, dieren, kinderen en muziek; niets over volwassenen, geen pijn en narigheid, hoewel ik meestal ziek was. Dit antwoord overwoog hij in stilte.

Morgen aflevering 6 in de serie dagboekaantekeningen.

Categorie: Dalai Lama, NBA - Nederlands Boeddhistisch Archief, Pakhuis van Verlangen, Reisverslagen, Tibetaans boeddhisme Tags: 1973, armen, autorit, bezoek aan Nederland, dagboek, dalai lama, echtscheiding, gastarbeiders, gastheer, Indonesië, katholieken, protestanten, Tropenmuseum Amsterdam, Victor Westhoff, VS

Lees ook:

  1. 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (7)
  2. 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (8 en slot)
  3. 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (2)
  4. 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    17 november 2019 om 22:43

    Wie zijn er liberaler, protestanten of katholieken?
    Ze zijn allebei niet zo heel liberaal, vrees ik. Al is de officieel ‘liberale’ partij van Nederland, ook niet echt liberaal te noemen. Eerder conservatief/feodaal.
    Ik heb zelf katholieke wortels. Katholicisme heeft mooie kunst, mooi erfgoed. Dat moet ik ze wel meegeven.
    Maar de leer, zegt me niets. Protestantisme is gewoon hetzelfde, maar dan zonder esthetiek. Een soort kaal, sober, zouteloos katholicisme, wat mij betreft.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.