Het boeddhistisch platform Bodhi besteedt aandacht aan het overlijden van cartoonist, brugwachter, kok en zenbeoefenaar Ardan die op 9 augustus zijn leven beëindigde.
Zen
Ardan – Ik ben mezelf kwijt
En toen, de volgende zitting, toen ik daar zat met dat verwarrende gevoel van schaamte en dat ik mezelf wel voor mijn kop kon slaan dat ik zo stom was om lollig proberen te doen. Toen ineens kwam daar een totaal ander gevoel (of was het een ervaring?) voor in de plaats.
Boeddistische doeners en denkers – de serie 71
Ik ben verder niet zo’n hele goeie boeddhist. Ik zit niet dagelijks op mijn matje, kan me nog opwinden over de gang van zaken in de wereld en krijg pukkels van mensen die Lord Buddha zeggen.
Onderzoek – boeddhistische doctoraatsmonnik behaalde nooit diploma middelbare school
Een door de Vietnamese staat gesteunde boeddhistische monnik die online oproer veroorzaakte omdat hij een populaire religieuze pelgrim afdeed als een ‘misdadiger’, is nu zelf omstreden nadat werd ontdekt dat hij een doctoraatsdiploma heeft behaald aan een prestigieuze rechtenfaculteit ondanks dat hij nooit is afgestudeerd aan de middelbare school.
Versjes
…
In Memoriam Ardan
We hebben hem gekend als kunstenaar, unsui, kok maar vooral als vriend met scherpe humor en altijd bereid om te helpen. Marja, Marjita, Shinyo, Tozan en uiteindelijk Ardan Lucas.
Zaterdagmorgen elf uur…
Wij deelden veel. Ook de soms moeilijke momenten in ons leven. We waren dan letterlijk dicht bij elkaar om naar elkaar te luisteren en er te zijn voor elkaar. Ik weet niet hoe ik die relatie met Ardan moet beschrijven, elk woord dat ik eraan besteed doet geen recht aan de diepte en waarde ervan.
Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’
‘Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel ‘zenleraar’ niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.’
Versje – maan
…
Versjes – plezier
…
Versjes – ontmoeting
…
Leven na de dood…
…
In drie woorden
Als je mij zou vragen om in één woord iets over het boeddhisme te zeggen dan zou ik zonder aarzeling antwoorden: mededogen. Uiteindelijk is dat het enige dat telt. Daar komt het op neer.
Het egoïstische zen
Mediterend op een kussentje deed ik nooit iets voor mijn medemens. De welvarende boeddhist die maar verlichting streeft doet dat niet voor de buurvrouw met bijstand. (Zen)boeddhisme kan kil en waardenvrij zijn.
Zoek…
…
God had wel een spandoek met rode letters
Een gebalanceerd en ethisch leven, als anarchistisch boeddhist, dat kan een atheïst of christen ook, maar de boeddhistische bandbreedte duldt de gemiddelde anarchist beslist. Ik ervaar dat deels door m’n zenoefeningen. Het stille anarchisme in zen wordt belichaamd door het twaalfde eeuwse tempelhoofd en zenleraar Dogen Kigen, die gelijkberechtiging van mannen en vrouwen voorstond, bijvoorbeeld.
Maskers
…
‘Niemand is gelukkig’ ‘Wees niemand’
Hoe houd je een actief gemoed met Parkinson? Hoe vind je rust met een dreigende aftakeling hijgend in je nek? Door niet om te kijken en niet vooruit te gaan met je gedachten. Door je gevoelens en soms bijkomende emoties waar te nemen en te laten voor wat ze zijn. Door hoop te koesteren maar zonder resultaten te willen. Ga er maar aan staan! Het is net het leven zelf. Het leven is te vinden in het moment. Sterker nog, het leven ís het moment.
‘Iedere dag is een goede dag’
Een paar weken geleden kreeg ik een vraag over de Satipatthāna soetra. Ik vind het fijn vragen te krijgen omdat het de mogelijkheid biedt aan te sluiten bij wat er leeft. Het was een vraag of de Satipatthāna soetra (MN 10) een rol speelt binnen de zentraditie. Die vraag kun je verbreden naar de gehele Pali-Canon. Het is een hele concrete vraag en het kwam goed uit, want ik was net bezig me te verdiepen in de Bhaddekaratta soetra (MN 131) een andere soetra uit de Pali-Canon.
Eén stap voorwaarts
Oké, er is niets om doorheen te breken, waarom zou ik iets doen?
Dit is het omarmen en vastgrijpen van niet(s) doen .
Dit is het ego vastklampen, een begrip of besef van Ik hoef niks te doen vastpakken.
De vijf machten
De vijf machten zijn geloof, energie, oplettendheid, concentratie en inzicht of wijsheid. We spreken echter eerst van vermogens, voordat we van machten kunnen spreken. Thich Nhat Hanh vergelijkt deze machten met de werking van een krachtcentrale.
Mediteren met natuurgeluiden bij ZomerAvondZen
Wederom kun je deze zomer iedere woensdagavond buiten mediteren in het Arnhemse park De Gulden Bodem met ZomerAvondZen. Dit is het vijfde jaar op rij dat Zen Spirit dit organiseert. “Zittend in een kring ontstaat verbondenheid met elkaar en de natuur.”
De ziel van een kom
…
Waarom wachten?
Als ik langs het strand wandel ervaar ik het strand. En op een zonnige zomerdag ervaar ik het strand anders dan bij stormweer. Mijn ervaring gaat over het strand, de zee, het weer … Maar ik kan een paniekervaring hebben, of een extatische ervaring, of een veranderde bewustzijnstoestand onder invloed van een of andere scheikundige substantie. Dan gaat het over de ervaring op zich.