In zijn drang mens en wereld diep gewaar te zijn, schiep Frederick Franck (1909-2006) een nieuwe zenkunst. Het gebeurde rond 1957 op de evenaar in Lambarene waar hij als tandarts samenwerkte met Albert Schweitzer.
Zen
Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
Overgave = vrij zijn. Wat een feest! Het is als een diepe meditatie en net als de momenten van vrij zijn die ik eerder heb beleefd zoals die keer dat ik vanaf Terschelling de Waddenzee inliep en in volledige stilte alles een was.
Dick – werkelijkheid
Uit het niet-weten doemt een soort weten op, waarvoor elk woord te groot blijkt. Dit vinden kent geen causaliteit, maar het strompelen hoort erbij.
Een boeddhistische maatschappijvisie?
Een ander soort bodhisattva leeft tussen ons in. Het zijn de onbaatzuchtige mensen die zich, al dan niet vanuit een boeddhistische overtuiging, geheel inzetten voor hun omgeving. Die niet blijven zitten op de mat, maar zich zo nodig zonder vrees tegen bestaande maatschappelijke verhoudingen in bewegen.
Het magerebrugwonder
Boodschappenlijstjes en ‘een bijna zichtbare tros tekstballonnen.’ Ze doen me denken aan de dagelijkse warboel in mijn hoofd. Een mist van gedachtestemmen, die bij het zitten soms langzaam oplost. Soms ook helemaal niet. Dan praten de stemmen steeds heftiger door elkaar, en raak ik het zicht geheel kwijt.
Zeshin – Geluk zit onder je schoen
Waar gaat dat boeddhisme nu eigenlijk over, geen hond heeft er interesse in, Nederland heeft geen vensterbanken genoeg om alle boeddhabeelden te herbergen en die beelden zijn allemaal gekregen want een boeddhabeeld mag je niet zelf kopen anders brengt hij geen geluk.
Dick – Compassie
Hongersnood, ziekte, dood, armoede, watersnood, aardbevingen, marteling, moord, slachtpartijen, zelfmoordacties, radeloze asielzoekers. We vernietigen langzaam onze planeet. Ook dichtbij is er veel leed. Wat doen boeddhisten daar nou aan?
Dick – De ware stem van je hart
Stilte is het enige klankbord voor de ware stem van je hart. Je hart kan allerlei geluiden en signalen afgeven. Het kan met allerlei soorten stemmen spreken. Van je moeder, je vader, de pastoor of de dominee. Van een vriend of een vijand.
Dick – IJsblokje
Wie gaat mediteren, komt gewoonlijk in aanraking met een of meer leraren, die zich op hun eigen actuele wijze uitdrukken. En aan ons is de keus: maken we van hun woorden slogans die ten dode zijn opgeschreven of stellen we ons open en laten we ons raken, nu eens door dit, dan weer door dat.
De farma en de dharma: boeddhisme op de beurs
Hoe verhouden ‘boeddhistisch’ en ‘beursgenoteerd’ zich tegenover elkaar? Wordt een bedrijf ethischer en duurzamer wanneer het meditatie en mindfulness in zijn cultuur integreert?
Dick – Lente
Wat ik hier laat zien is mijn onvermogen om in de waarneming te blijven. Ik begin mijn ervaring meteen in te kleuren met breinfeiten. De Engelse filosoof Alan Watts noemt dit het rood schilderen van een rode roos.
De Noorder Poort – waarom kwam en ging je?
In de loop van vijfentwintig jaar zijn er heel wat bewoners naar de Noorder Poort gekomen en ook weer weggegaan. Ardan stelde aan zes van hen dezelfde vragen. Lees hoe hun verblijf op het zencentrum de Noorder Poort in Drenthe hun leven heeft beïnvloed, wat hun leukste en moeilijkste momenten waren, en waarom ze de Noorder Poort uiteindelijk weer hebben verlaten.
Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’
‘Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel ‘zenleraar’ niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.’
‘Vandaag kom ik met lege handen’ – Jiun roshi over zenmeesterschap
Zen is om te leven. Nu, in dit moment. Dit is het enige moment waarin dat kan. Daarom heeft het ook geen zin om verwachtingen te hebben over de toekomst of terug te kijken naar het verleden.
Dick – vrijen zonder deadline
Dienstbaarheid aan de wonderbare potentie van de vrouw of misschien liever: het vrouwelijke. Ja, dat voel ik als een belangrijke levensinzet, ook in het beleven van seks. Dat vergt overgave.
Brief Steve Jobs – met gedachten over boeddhisme wordt publiek geveild
Het is één pagina lang en was oorspronkelijk geschreven voor Jobs oude vriend Tim Brown. In het briefje zet Jobs zijn gedachten over het zenboeddhisme uiteen.
Oh, kijk…!
Kana drukt een onbeschrijflijke ervaring uit van bewondering, bewogenheid, lof, verwondering, verdriet, vreugde. Wij zouden minimaal een uitroepteken gebruiken. Maar de betekenis van kana reikt veel verder.
Vluchten kan niet meer!
Ons gevaar- en jaagsysteem zijn voortdurend alert en zorgen ervoor dat we niet kunnen stoppen met vluchten.
Hoe verbind ik me met een groep, zonder iemand buiten te sluiten?
Annetje Brunner: ‘Ik ben er huiverig voor om als groep iets te ondernemen. We zijn individuen met eigen patronen. Ik ben allergisch voor het idee: Hier komen de Zen Peacemakers, wij maken Peace on Earth. Bernie Glassman zette met charisma iets groots op en zijn leerlingen gingen erin mee. Mensen die zich verbinden met sociale actie vanuit een club – daar zit veel ego in.’
Boekbespreking – De rechtstreekse weg, 30 oefeningen om tot ontwaken te komen
Adhyashanti is de aangenomen naam van Stephen Gray (1962). Hij is een Amerikaanse auteur en meditatieleraar die retraites leidt en lezingen geeft. Na 14 jaar zenboeddhisme beoefend te hebben onderging hij op zijn 25e een aantal bijzondere ervaringen. Naar eigen zeggen drong hij door tot de leegheid van alle dingen waarbij hij besefte dat hij zelf de boeddha was waar hij naar op zoek was.
Ardan
…
Theo – Voorbij woorden?
Waarom blijf ik steken in woorden die me als drijfzand meezuigen steeds verder mijn hoofd in?
Joop – Een tekst geschreven vanuit verbazing
‘De Apollinische mens stelt zich op een afstand van de wereld op, nog niet zozeer om haar te overzien of te beoordelen als wel om zijn verantwoordelijkheid voor de wereld te kunnen dragen, en haar de wetten te kunnen stellen, die zij behoeft.’
Theo – Zen in zorg: naar meer balans tussen hoofd, hart en handen in het werk
De gezondheidszorg heeft zich de afgelopen jaren vooral gericht op productie en efficiëntie. Binnen dit bedrijfsmatige klimaat werken betrokken zorgverleners die ervoor hebben gekozen iets te willen betekenen voor mensen. Zij willen werken in een omgeving waar zorg en aandacht centraal staan. Dit is wat hen ooit heeft gemotiveerd om voor de zorgverlening te kiezen.