• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Geloof, inzicht, weten, overdracht, vertrouwen en verwerping

Geloof, inzicht, weten, overdracht, vertrouwen en verwerping

12 oktober 2016 door Zeshin van der Plas

Soms raak ik in gesprek met mensen over het onderwerp religie, en wat mij dan raakt is het stempel dat het christelijk instituut op onze samenleving heeft gedrukt. Veel mensen geloven nog steeds in een ‘god’ die een soort Sinterklaasgod is, een persoon die het goede vertegenwoordigt.

zeshin-geloof-en-godDit is de invulling van hun godsbegrip en zij verwerpen daarmee elke andere vorm van religie- klampen zich vast aan hun godsdienst. Wat niet zo verwonderlijk is want veel christelijke prominenten onderwijzen nog steeds deze doctrine. Maar wie op zoek gaat naar religieuze antwoorden komt al snel wat ik noem verminkingen in de christelijke doctrine tegen. Bijvoorbeeld: ‘Tot de derde eeuw na Christus vervolgt Rome de christenen, door ze te kruisigen dan wel voor de leeuwen te gooien, om vervolgens het christendom tot staatsreligie te verheffen. Keizer Constantijn die hier verantwoordelijk voor is, belegt een concilie in Arles om het christendom een staatkundige invulling te kunnen geven. Christus wordt in dit concilie tot een semi godheid verheven waarmee een onweerlegbare doctrine in het leven wordt geroepen- het bewijzen van eer en het invoeren van diensten aan de goddelijke christus (godsdienst).

Na verloop van tijd breidt de macht van het christelijk instituut zich als een olievlek over Europa uit en vervangt de curie, het pauselijk bestuur, de Romeinse senaat. Eeuwenlang werd het christendom aan het volk mondeling overgeleverd, de gewone man wordt alle informatie ontzegd. Zo hij al kon lezen was de Bijbel voor hem verboden lectuur, hij moest maar geloven wat er werd verkondigd en zo bleef de massa in de doctrines van het kerkelijk instituut geloven.

In deze tijd valt dit niet meer te verkopen, het individu is de kerkelijke doctrine voorbij. Met als gevolg dat kerken leeglopen en andere vormen van religie als invulling floreren. De mens is nog steeds opzoek naar antwoorden. Maar helaas heeft het christelijk culturele erfgoed zich als het ware in onze genen genesteld.

In boeddhistische samenlevingen kent men geen zondagsrust, sluitingswet, kerstmis, Pasen, hemelvaart, Pinksteren of ‘God zij met ons’ op de rand van het twee eurostuk. Ook zal je een boeddhist geen gebed bij de troonrede horen uitspreken, als die al zou bestaan in het boeddhisme. Om door te dringen tot boeddhistische waarden is de christelijke doctrine een obstakel, maar te gelijkertijd een poort tot inzicht van de gelijkwaardigheid van alle religies.

In de titel van dit essay staat ook het woord weten. De wetenschap is ook op zoek naar antwoorden en in feite is wetenschap een onderdeel van religie en religie onderdeel van wetenschap. Tenminste als de wetenschap mijn invulling van religie onderschrijft.

Bij Romeinse auteurs treft men de volgende etymologieën van het woord religio aan (bron Wikipedia). Cicero leidt het woord af van delegeer (herlezen, overdoen, nauwgezet in acht nemen) en typeert daarmee het begrip religie als het voortdurend en ijverig in acht nemen van alles wat op de verering van de goden betrekking heeft. (vergelijk De natura deorum II, 28 en De inventione II, 22 en 53).

Lactantius verklaart religie uit religare (opnieuw binden, goed binden) en verstaat onder religie de band (liga) tussen God en de mens (Divinae Institutiones IV, 28).

Aulus Gellius leidt het begrip af van relinquere (achterlaten) en geeft daarmee aan dat alles wat tot de religie behoort van het profane is afgezonderd (Noctes Atticae IV, 9).

Augustinus brengt het woord in verband met re-eligere (opnieuw verkiezen): in de religie kiest de mens God, die hij door de zonde had verloren, weer als bron van zijn zaligheid (De civitate Dei X, 4).

Het woord stamt af van het woord ‘relegare’ wat een term is uit de krijgskunde en hergroeperen betekent. Ik vertaal het met ‘van losse puzzelstukjes een compleet plaatje maken’. Stel dat de losse puzzelstukjes niet alleen de mensheid, maar ook dieren, bomen, planten, microben, moleculen, enzovoort vertegenwoordigen. (Wij) zien elk puzzelstukje als individu en zoeken naar de relevantie van ‘The Big Picture’. Einstein omschreef het als volgt:

‘De mens ervaart zichzelf, zijn gedachten en gevoelens als iets wat van de rest is afgescheiden, een soort optisch bedrog van zijn bewustzijn.’

Vraag je eens af, ‘Wie ziet ‘The Big Picture?’

Jij toch?

En toch geloof je dat je afgescheiden bent van de rest van het totale universum. Waar zou je zijn als er geen universum was, als er geen ruimte was om in te zijn. Dat is natuurlijk moeilijk voor te stellen, een niet-ruimte, Maar alles wat je bent is er dankzij het universum en vice versa.

Eigenlijk is de puzzel al af- elke dag loop je er in rond, zie je hem, ervaar je hem en ben je er volledig een mee.

Binnen het zenboeddhisme kennen we de zogenaamde koanstudie. Een soort vraag en antwoordspel wat je een dieper inzicht in ‘The Big Picture’ geeft. Er bestaan 49 koans (vragen). Een daarvan is:

‘Hoe zag je oorspronkelijk gezicht er uit voor je ouders geboren waren’.

Ik vraag mijn leerlingen liever;

‘Hoe zag je oorspronkelijk gezicht er uit voor de dinosaurussen hier rond liepen’.

Hoe moet jij dat weten? Je bent misschien pas achttien jaar oud. Kun je werkelijk over de grens van je geboorte kijken? Door deze voorstelling beperk je jezelf als iemand van achttien, een individu dat achttien, dertig, veertig, vijftig jaar en meer op deze wereld rondloopt. Je scheidt je daarmee af van de rest van het universum. Een koan sloopt de bagage die ons inzicht belemmert. Niet alleen Einstein ziet afgescheidenheid als een optisch bedrog, het boeddhisme ziet een dergelijk invulling als een totale illusie. Sterker, het ziet alles wat in je geest voorbijtrekt als een projectie, een illusie waardoor je jezelf beperkt. Maar als je nu denkt dat alles wat aan je voorbij trekt een illusie is, geeft dat nog steeds geen antwoord. Er is alleen een ‘weten’ dat het een illusie is, een afgescheiden persoon die weet van de eenheid van het bestaan. Vanuit het weten kan inzicht ontstaan. Inzicht heeft met zien te maken. De ogen zijn een raar zintuig als ze niet samenwerken met de anderen zintuigen.

VERTROUWEN

Ze danste met de vlinders
En kraaide van plezier.
Als ze door de lucht vloog.
In het vangnet van vertier
Ving iedereen haar op.
Ze strooide haar vertrouwen rond
gekruid met sterrenstof
en ieder die daar stond
verloor zijn zelfstandigheid
en kindertijd hervond.

Hoe komt het nu eigenlijk
Dat een vlinder vliegt?
Chloroform een spelt
Boeken omknelt
Een microscoop.
En met heel veel wetenschap
Deelt ze alles stuk

Die laatste stap…
Ze heeft geen vertrouwen
in wat geschreven staat.
Ze snapt het niet, wil weten
waar het over gaat.
Zo raakt haar hoofdje vol.
Er kan niets meer bij
verstrooit zichzelf
en de ontsnapte herinneringen
zijn voor altijd vrij

Vlinders vliegen af en aan
Kijk is eens naar mij,
Ik vlieg en mijn geheim
Ik ben niet groot, zo als jij
vertrouw op mijn vleugels
o zo klein
Mijn mooi lief mensenkind
Ik vertrouw mijn geheim

Monnikje

Categorie: Teisho, Zen Tags: geloof, God, kerk, religie, vertrouwen, vlinder, wetenschap

Lees ook:

  1. Adieu God?
  2. Kijken in de ziel – Nico Tydeman en Jotika Hermsen (4)
  3. ‘Iedereen is het centrum van de kosmos’
  4. Boeken – zen en de gretige vogels

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.