• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Sogenji desu: OSESSHIN

Sogenji desu: OSESSHIN

6 oktober 2022 door Bertjan Oosterbeek

osseshin bertjan oosterbeekInmiddels was het halverwege de derde dag van mijn eerste osesshin in Sogenji. Het zitten ging eigenlijk best goed, zelfs al had nog ik net voordat de osesshin begon mijn linkervoet erzwikt. Hij was nog wat dikkig en blauw, maar gelukkig ik kon er toch goed mee zitten. Want vooraf had ik me daarover natuurlijk wel wat zorgen gemaakt.

Een osesshin is een intensieve meditatieperiode die precies een week duurt en die helemaal in het teken van de zentraining staat. Voordat de week begon nam Marloes het programma tot in het kleinste detail met me door. ‘Neem maar een opschrijfboekje mee,’ had ze gezegd, ‘want het luisterde allemaal erg nauw.’ Het kwam ongeveer op het volgende neer:

3:30 Kaijo (opstaan)
4:00 Choka (sutra’s in de hondo, de hoofdtempel)
5:00 Zazen (meditatie) en sanzen (persoonlijk onderhoud met de Roshi)
7:00 Ontbijt met rijstgruwel: genmai-rijstepap met miso en goma
7:30 Outside cleaning (park aanharken en opruimen)
8:00 Inside cleaning (zendo en toiletten schoonmaken)
8:15 Koffiepauze
8:30 Zazen en sanzen
12:00 Lunch en afwassen
13:00 Pauze
14:00 Teisho (lezing van de Roshi in de hondo)
15:30 Zazen en sanzen
16:30 Supper en macha (Japanse groene thee, met véél cafeïne)
17:00 Zazen, long kinhin (loopmeditatie buiten) en sanzen
20:45 Sarei (theeceremonie)
21:00 Yaza (individuele zazen buiten)
22:30 Kentan (controleronde van de Roshi, waarna je naar bed mocht)

Eigenlijk moest je de zeven dagen die een osesshin duurt ervaren als één lange dag, legde ze uit. Bij een osesshin was alles gericht op je training – zazen en sanzen – en al het andere werd daaraan ondergeschikt gemaakt. De choka werd ingekort (ook al duurde die altijd nog een uur) en ook het schoonmaken moest gebeuren in de helft van de tijd die er normaal voor stond. En ook niet douchen. Alleen op de middelste dag was er een moment ingelast waarop je jezelf even tien minuutjes mocht onderdompelen in het heerlijke hete water van de ofuro, het grote gemeenschappelijke bad waar je met z’n twaalven tegelijk nét inpaste.

Ik kwam er al snel achter dat ze geen woord te veel gezegd had. Omdat je bovendien óók nog eens 10 minuten voordat zazen begon al op je kussentje klaar moest zitten, bleek het allemaal nog krapper dan dat het schema deed vermoeden. De koffiepauze ’s ochtends bijvoorbeeld was zo kort dat je meestal de helft van je nog loeihete koffie door de gootsteen moest spoelen,
want de volgende periode zazen stond alweer op het punt om te beginnen.

‘No gaps,’ zei de Roshi, ‘don’t waste your time with unnecessary thinking.’ En daarom zat het schema zo strak in elkaar. Ieder moment dat je even niks te doen had, liep je het risico dat je gedachten weer alle kanten opgingen. En door jezelf daarvoor geen ruimte te gunnen, zou je dat kunnen voorkomen. Natuurlijk probeerde ik te doen wat de Roshi had gezegd, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Uit alle macht probeerde ik me te focussen om mijn ademhaling, om mijn handen netjes in een mudra voor mijn buik te houden, goed rechtop te zitten. Maar een oneindige en onafgebroken stroom van gedachten sleepte me steeds weer mee naar heel andere plekken dan waar ik was: mijn kussentje in de zendo.

Zo zat ik met m’n tollende hoofd urenlang in de zendo. Vaak ook alleen, omdat ik als nieuweling als enige nog niet naar sanzen mocht. En ’s avonds tijdens yaza, wanneer de Roshi z’n laatste controleronde liep, was ik steevast al in slaap gevallen, uitgeput van het lange zitten en het lawaai in mijn hoofd. Niet dat ik daarin de enige was.

Toch was er die week een moment dat alles stil viel, alles ‘zwart’ werd. Een moment zonder bewuste gedachten, sterker nog: een moment zonder wat voor gedachten dan ook. Zelfs geen ‘wauw’, geen ‘dus dit is het om dood te zijn’, geen ‘is dít het nou?’ Helemaal niks meer. En dat was ook best wel beangstigd. Na een tijdje – ik heb geen idee meer hoe lang – schrok ik en
kwam in me op ‘…maar ik zal toch nog wel gewoon kunnen dénken?!?’
Zodra ik dát in mezelf hoorde, kwamen – alsof er in mijn hoofd van twintig radio’s tegelijk de volumeknop omhoog gedraaid werd – al mijn gedachten weer terug. Opeens was ‘ik’ er weer. Of was het omgekeerd en was ‘ik’ weer weg?

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

(c) 2012 Bertjan Oosterbeek

 

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Zen Tags: Bertjan Oosterbeek, Japan, klooster, serie, zenklooster

Lees ook:

  1. Sogenji Desu – Shu Jo Mu Hen…
  2. Sogenji desu – Koban
  3. Sogenji desu – Koban
  4. Sogenji desu: KUYO

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.