Joris Linssen gaat onder meer drie dagen het bos in om te ontdekken waarom hij niet tegen alleen zijn kan, loopt hij blootvoets in de natuur om zijn gevoel beter toe te laten en leert hij boeddhistisch fotograferen,
Boeddhisme
Zen en de kunst van het Solex onderhoud
Een maand of wat geleden vond ik een klokgaaf “Willempie-helmpje” in een tweedehands winkeltje. Precies mijn maat en voor vijf euro werd het mijn eigendom.
Gelijkmoedigheid, naar streven door het einddoel los te laten
Gelijkmoedigheid is een kernbegrip in het Boeddhisme, maar kan bij de doorsnee Nederlander niet op veel sympathie rekenen. Tijd om enkele misverstanden op te helderen.
‘Dit mens-zijn is een soort herberg’
Perioden van eenzaamheid horen bij het leven. Feitelijk begint het al vanaf het moment van het doorknippen van de navelstreng. In de baarmoeder leefden we in het hart van een mysterievolle eenheid, door onzichtbare draden verbonden met alle leven. Vanaf de geboorte zijn we uit die geborgenheid losgescheurd.
China bedreigt boeddhistisch Bhutan wegens toenadering tot India
China en Bhutan hadden vroeger een goede relatie, maar sinds China in 1949 Tibet binnenviel, is de relatie gespannen. En de claim van de Chinese leider Mao Zedong op Bhutan als hun grondgebied maakte de situatie nog erger. China’s nieuwe kaarten van 1954 en 1958 en de illegale bezetting van 300 vierkante mijl van het Bhutanese grondgebied maakten de bezorgdheid over de Chinese plannen voor Bhutan nog groter.
Over Theologie 47: Bijna Dood Ervaringen
Je zou een BDE of Bijna Dood Ervaring een mystieke ervaring kunnen noemen. Over de hele wereld zijn er talloze mensen die een BDE hebben ervaren. Ze zijn dood geweest. Volgens sommigen waren ze alleen BIJNA dood, volgens anderen waren ze het helemaal.
Gevangenis Birma – Bezocht door geesten; ‘Betwixt and between’
Vrijheid achter de tralies. Liz Gaborit deed een studie in de beruchte Insein Prison in Myanmar, waar politieke gevangenen in erbarmelijke omstandigheden leven en gefolterd worden. De traditie van S.N. Goenka geeft al sinds jaren Vipassana cursussen binnen de muren van deze gevangenis om de politieke gevangenen te helpen.
Guy – Wijsheid (P. panna) en Mededogen (P. karuna)
In de Dhammapada Sutta lezen we: ‘Wees opmerkzaam en spiritueel éénpuntig, innerlijk stabiel en geconcentreerd.’
74ste verjaardag Universele Verklaring van de Rechten van de Mens – Tibetaanse gemeenschap demonstreert
Eerder op zaterdag demonstreerde de Tibetaanse gemeenschap in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen voor de Chinese ambassade en protesteerde tegen vermeende mensenrechtenschendingen door de Chinese communistische partij.
Ludo – Seizoen
…
Ardan – “de boeddhisten”
…
Dick – Wonder & laatste woord
De zeven paden van mijn labyrint voeren mij overal. Ze slingeren heen en weer en je hebt er geen vat op al kun je maar één kant uit. Er is geen plaats waar ik niet kom. Hoog in de Himalaya, in de zeekrochten van Kanyakumari, het zuidpuntje van India, waar drie zeestromingen elkaar treffen en op de weidsheid van het Terschellingse landschap. Overal.
Iedereen verlicht
De Boeddha heeft de tuinkabouter verjaagd. Daar is al veel over gezegd en geschreven. Vaak op kritische toon. Want wat weten al die mensen met een boeddhabeeld in de tuin of op de schoorsteenmantel nu van het boeddhisme? Helemaal niks (dat bleek desgevraagd ook te kloppen, trouwens, zo bleek uit tv-interviews)!
Geen dood geen vrees (50) – Vroegtijdige dood
‘Dus lach met mij, houd mijn hand vast, laten we elkaar gedag zeggen, gedag zeggen om elkaar weer te ontmoeten. We ontmoeten elkaar vandaag, we zullen elkaar morgen ontmoeten, we ontmoeten elkaar ieder moment aan de bron, we ontmoeten elkaar in alle vormen van het leven.’
Ik mag mezelf geen kwaad doen…
De ‘echte wereld’ is de wereld van samsara, de wereld waarin we niet alleen zijn maar rekening moeten houden met anderen. Waar hetgeen ervaren wordt in de training/meditatie aan de praktijk moet getoetst worden. Een wereld die nood heeft aan mensen die zich ten volle wijden aan het spiritueel pad, rekening houden met de anderen en ja, tussendoor, als de omstandigheden erom vragen, zichzelf een beetje opofferen en daardoor soms ervaren dat het leven in samsara onlosmakelijk verbonden is met lijden.
Beleid overleden Jiang Zemin aanscherping conflict Tibet en China
Tijdens de ambtsperiode van Jiang Zemin werden opnieuw besprekingen gevoerd om het Tibetaans-Chinese conflict op te lossen, volgens een rapport dat de International Campaign for Tibet na het overlijden van Jiang heeft gepubliceerd.
Vrijwilligers Hospice de Liefde verrast met dichtbundel
De gedichten zijn geschreven door hospice-vrijwilliger Jaco Groeneweg. Het directe contact tussen Jaco als kookvrijwilliger en de gasten van het hospice, maar ook zijn liefde voor de stad Rotterdam zijn regelmatig de aanleiding voor gedichten die de lezer intens kunnen raken.
Voormalige Tibetaanse leider benadrukt mensenrechten China tijdens ontmoeting met Japanse parlementariërs
Daarnaast gebruikte Lobsang Sangay deze gelegenheid om te netwerken met prominente wereldfiguren. De Tibetaanse leider sprak met leiders uit 21 landen, onder wie meer dan 50 parlementsleden, over hoe dit initiatief een mijlpaal is voor mensenrechtenverdedigers over de hele wereld.
Guy – Wij zijn allen voorbijgangers…
Vergankelijkheid is overal en op élk moment tastbaar aanwezig voor wie ‘kijkt’. Maar zijn we er ons bewust van? Dat is nochtans wat de Boeddha ons aanraadt om wakker te worden. Om te ontwaken.
Paneldiscussie: Myanmar’s Stemmen voor de vrijheid
In samenwerking met One Light Global brengen ze vijf Birmezen samen die zich elk op hun eigen manier verzetten tegen het militaire regime in Myanmar.
De boeddhistische blik – Monnik anno nu?
In zijn eerste jaar als zenmonnik onderzoekt filmmaker Misha Beliën hoe hij een authentiek monnikschap vorm kan geven in Nederland anno nu. Hij kiest daarbij niet voor het celibataire monnikschap in een afgezonderd klooster, maar voor een hedendaagse vorm van monnik zijn midden in de maatschappij waar hij samenwoont met zijn vriendin Lotte en zoontje Yura.
Het grote verdriet – de commerciële handel in boeddhistische teksten
Deze zomer verwijderde ik als uitgever en hoofdredacteur van het Boeddhistisch Dagblad van de ene dag op de andere de teksten van Eelco van der Meulen onder de titel ‘Halte Hertenkamp’ aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur’ uit de krant en het archief van het BD. Dat deed ik niet vrijwillig maar onder grote druk en dwang.
The Golden Letters- toegift
De ware aard van de geest is als een sterk reflecterende spiegel, met als eigenschappen kristallen helderheid en zuiverheid.
India – nationale conferentie over Nalanda-boeddhisme
Enkele van de aspecten van het leven en de culturele instandhouding van de boeddhistische gemeenschappen in de Himalaya zijn – hervormingen van de traditionele modellen van monastiek onderwijs, het creëren van mogelijkheden voor herverbinding en sociale betrokkenheid tussen monastieke en lekengemeenschappen, het gebrek aan verantwoording van de monniken aan de samenleving, het ontwikkelen van nieuwe modellen voor het onderwijzen van het boeddhisme aan lekengemeenschappen en het herdefiniëren van de rol van het monnikendom in de 21e eeuw.