Tibetaanse kinderen die vloeiend Chinees en Tibetaans leren spreken, maken zich grote zorgen. Zelfs als ze Tibetaanse teksten lezen, lezen ze langzaam. En ze lezen als een Chinees die Tibetaans leest. Ze mengen Chinese taal in elk gesprek. Hun kennis van de Tibetaanse taal is erg laag en Tibetaanse ouders maken zich zorgen over de Tibetaanse taalvaardigheid van hun kinderen. Ze klagen dat hun kinderen zakken voor de Tibetaanse taalexamens en ze proberen hun kinderen naar Tibetaanse coachingsklassen te sturen.
Boeddhisme
In wat voor soort samenleving willen we leven? Deel 2
Bij het openen van de onvolprezen website Vijfeeuwenmigratie is te lezen dat 98 procent van de Nederlanders buitenlandse voorouders heeft. De sporen hiervan zijn overal te vinden. In de 16de en 17de eeuw trok Nederland veel migranten, die afkwamen op de economische voorspoed en de religieuze tolerantie, meldt de site. Politici van links tot rechts wijzen hier nog steeds met trots op.
Guy – dhammazaadjes – Kijk met de ogen van een kind…
Beschouw onbevangen wat er gebeurt. Ervaar ongeconditioneerd wat je ziet, hoort, ruikt, smaakt, voelt en denkt. Als een alerte observator. Een stille getuige. Bearing witness. Hanteer ‘kijken’ als louter kijken. ‘Horen’ als horen. ‘Ruiken’ als ruiken. ‘Proeven’ als proeven. ‘Voelen’ als voelen. ‘Denken’ als denken.
Ardan – vraag 3: verduurzaming
…
De virtuele denkster 449
…
Hakim weet niets – de dichter van de Vismarkt
Hakim schrijft gedichten. Gedichten die ontroeren zoals de gedichten die mijn dochters schreven toen ze het schrijven net onder de knie kregen, vaak met een kriebelig tekeningetje erbij. De schrijf- en spelfouten hoorden in hun gedichten, waar zo’n open en oprechte kijk uit kon spreken, dat ze mij net zo diep konden raken als ‘heilige’ boeken dat kunnen.
Ksaf – Wie neemt hier eigenlijk de beslissingen?
Er is een oud resultaat van neurologisch onderzoek dat pas nu aanvaard wordt omdat het zeer verontrustend is, het stelt namelijk dat we helemaal niets beslissen op basis van onze ratio. Het haalt daarmee ook ons idee van een eigen vrije wil compleet onderuit.
Het Edele Achtvoudige Pad in Vipassana
Juiste Levenswijze, hieronder wordt verstaan het vermijden van levensonderhoudsvormen die een ongunstig gevolg hebben voor het gemoed. Specifiek zou vermeden moeten worden beroepen als slachter; handelaar in mensen; handel in wapens; in gif en geestverruimende middelen. Ook als ongunstig wordt gezien beroepen als soldaat, beul, toneelspeler, spellen speler, geesten uitdrijver en waarzeggerij.
Thich Nhat Hanh – Een mindful antwoord op oorlog en terrorisme
‘Wij willen niet lijden of in angst leven en wij willen ook niet dat jullie lijden of in angst leven. Wij willen dat jullie in vrede, in veiligheid en in waardigheid leven omdat wij weten dat niemand van ons vrede zal kennen totdat ieder van ons vrede heeft. Laten wij samen een gelegenheid creëren voor wederzijds luisteren en begrip, dat de basis kan zijn voor echte verzoening en vrede.’
Condoleances Dalai Lama Nepal doden bij aardbeving
Het epicentrum van de aardbeving van 3 november, Jajarkot, heeft tot nu toe schade toegebracht aan 937 huizen, terwijl de autoriteiten nog steeds onderzoeken uitvoeren om de werkelijke omvang van de schade vast te stellen.
Interview vluchteling Tibet – ‘Tegenwoordig kun je niemand meer vertrouwen en met niemand meer praten’
Vroeger zagen we Tibetanen stiekem met elkaar praten over van alles en nog wat in theekraampjes in de Barkorstraat, maar tegenwoordig kan dat niet meer. Er zijn veel spionnen en veel mensen worden ook gearresteerd. Je kunt niet vertrouwen en de omgeving is doordrenkt van paranoia. Geheime camera’s en bewakingscamera’s zijn overal in Lhasa.
Tibetaanse ouders verteld dat ze ‘minderjarigen moeten opvoeden niet in religie te geloven’
Een middelbare school met voornamelijk Tibetaanse leerlingen in Yushu, Qinghai, China, stuurde alle ouders een verontrustende brief waarin de plannen van de CCP om religie uit te roeien werden bevestigd.
Guy – dhammazaadjes: In dit lichaam…
Dit is gelijkmoedigheid (P. upekkha). De vrijheid om niet te interfereren, om niet te reageren. De vrijheid om énkel gelijkmoedig, aanvaardend te observeren wat zich op élk moment aan ons presenteert.
‘Sola Fide’ – in vertrouwen dat het goedkomt
‘Dit wil ik ons allen graag op het hart drukken; Leven-dood is een ernstige zaak. Snel vergaan alle dingen. Wees daarom altijd wakker, nimmer onoplettend, nimmer achteloos’. Er zijn variaties bekend, zoals in de Japanse soto traditie: ‘Dit wil ik ons allen graag op het hart drukken. Leven-dood is een ernstige zaak. Snel vergaat de tijd en kansen gaan voorbij. Ontwaak, laat ons ontwaken. Wees altijd wakker, nimmer onoplettend, nimmer achteloos. Verspil uw leven niet!’ Het is een indrukwekkende en krachtige aansporing te beseffen hoe kostbaar ons leven is.
Fred Valkering – beeldgedicht – nachthaiku
…
Dharmapelgrim – Over de Lotus-Soetra (44) – ollekebolleke
De Lotus-soetra wijdt een hoofdstuk aan dharani’s, een onvertaalbaar begrip, dat ondanks de onvertaalbaarheid toch vertaald wordt, omdat menigeen het tegenwoordig algemeen noodzakelijk vindt de betekenis van een begrip te kennen. Vooruit dan maar: een dharani is een bezwering (luidt de vertaling); een lange mantra (luidt een andere vertaling); een boeddhistisch gezang (luidt weer een andere vertaling); een te reciteren geheugensteun (vertaling nummer zoveel). Ik noem het gewoon een ollekebollekerebusollekeollekebollekeknol.
Guy – dhammazaadjes: Yatha-bhuta nana dassana
De dingen zien zoals ze wérkelijk zijn. Niet zoals we ze ons wensen of dromen. Of net niet wensen of dromen.
De virtuele denkster 448
…
Dans die het heelal omkranst
Je mag echt, fysiek dansen, maar dat hoeft niet. Je kunt ook zingend dansen, pratend dansen, zwijgend dansen, denkend dansen, niet-denkend dansen en niet-dansend dansen. Dansen is het volgen van de beweging die zich als vanzelf aandient en vrij is. Vrij in het moment, ieder moment. Dansen en gedanst worden is leven, met alles erop en eraan.
Thich Nhat Hanh – Een mindful antwoord op oorlog en terrorisme
‘De mens is niet de vijand. Onze vijand is haat, woede, onwetendheid en angst.’
Van plan om Tibet te bezoeken als buitenlandse toerist? Een vriendelijk woord van een Tibetaan
Wereldburgers, laat je niet misleiden als je op reisblogs veel blije gezichten van Tibetanen ziet! Alles wordt georkestreerd. Dit is vergelijkbaar met de gezichten van Noord-Koreanen in de video’s van de parades van Kim. Deze gezichten worden verondersteld vreugde, uitbundigheid en jubel uit te drukken – maar het is allemaal nep! Het is gewoon propaganda en achter deze gezichten schuilt de realiteit van angst, honger en schrijnende armoede.
Lotus Sports Club wint prestigieuze prijs
Het boeddhistische symbool van de lotus bloeiend in de modder, staat voor de liefde die bloeit onder moeilijke omstandigheden. Zo vertelt de documentaire ‘Lotus Sports Club’ hoe Leak, een transjongen die voetbalt in het meidenteam van een Cambodjaanse provinciestad, opbloeit onder de vleugels van coach Pa Vann.
Ujukarin – Wereldse Winden 2: wind mee, volg de stroom!
Meer structureel kan je carrière ook erg statusgevoelig worden. Op 27-jarige leeftijd werd ik 2 weken na binnenkomst bij mijn tweede werkgever van afdelingshoofd plotseling adjunct-directeur – primair uit noodzaak, omdat een stuurloze afdeling mijn eigen afdeling het werk onmogelijk maakte dus ik moest die er ook ‘bij pakken’. En hoewel ik me voornam er onder vrienden en sangha verder geen ruchtbaarheid aan te geven, was ik bij vlagen toch zo trots als een pauw. En liet dat soms ook doorschemeren bij reporting-in en vragenuurtjes. Niet slim, want toen ik 6 maanden later met onenigheid zelf ontslag nam was de val-van-het-voetstuk des te dieper. Hoge bomen vangen veel wind…
Hans de Booij: ‘Grote behoefte aan ultieme geweldloosheid’
Zanger/componist Hans de Booij (1958) schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet. Samen met vrienden sloot hij in Antwerpen ooit een wapenhandelaar in zijn winkel op, de deur ging met een twintigtal hangsloten op slot.