
…
Home » Boeddhisme » Pagina 176
door Sodis Vita
door Goff Smeets
door Jules Prast
Verlichting, in boeddhistische zin, is nooit ver voor wie de taal van de Hartsutra (“vorm is leegte, leegte is vorm”) zijn bewustzijn laat transformeren, ook buiten het verplichte nummer van de meditatie om. Verlichting wordt niet noodzakelijk bemiddeld door het intuïtieve schouwen in zazen.
Lees meer over Boeddhisme heeft geen patent op mediteren, mediteren geen patent op verlichting.
door de redactie
door Ujukarin
En de relatie van deze evenwichtsoefening met liefdesverdriet…
Lees meer over Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting
door gastauteur
De CCP heeft in feite geleerd dat het controleren en hardhandig onderdrukken van geestelijken de sleutel is tot het controleren en onderdrukken van de Tibetanen als een volk.
Lees meer over ‘Het Tibetaans boeddhisme verdunnen om een heel volk te laten verdampen’
door de redactie
door Kees Moerbeek
Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.
Lees meer over Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh
door Dick Verstegen
Soms kun je een zinnetje lezen waarvan je opveert en dat pure vreugde bij je oproept. Soms kun je op de fiets opeens een landschap binnenrijden waar je zo blij van wordt dat je afstapt om de vreugde nog beter toe te kunnen laten. Soms kun je zo getroffen worden door een bloemetje, een boom of een heen en weer wiegend takje dat je niet weet hoe je het hebt, zo diep is je blijdschap.
door Henk van Kalken
Gedachten. Soms klinken ze als het onafgebroken gemurmel van een niet al te snel stromende beek. Soms als een woeste waterval. Soms voelen ze als elektrische impulsen (wat het trouwens ook zijn) die luid en knetterend in mijn hoofd voortrazen. Of een gedachten-explosie. Beelden, geluiden, herinneringen, associatiereeksen, gevolgd door analyses en oordelen.
door Sodis Vita
door Goff Smeets
door de redactie
Sinds het kapitalisme afgelopen decennia ruim baan krijgt in China, ondergaat het land niet alleen grote economische veranderingen maar ontketent dit ook een stille, maar onomkeerbare seksuele revolutie. Vrouwen in China worstelen met de verwachtingen die de maatschappij van hen heeft.
Lees meer over de Boeddhistische blik – Fallen Flowers, Thick Leaves
door Paula Kuitenbrouwer
door Ad van Dun
door de redactie
Het voorstellen van meditatie om te helpen omgaan met COVID-19 wordt in China door de Chinese communistische partij (CCP) beschouwd als “gebruik van een xie jiao” en bestraft met zware gevangenisstraffen.
Lees meer over Falun Gong: Chinese politie treedt hard op tegen meditatiebeoefenaars
door Henk Blezer
Voorstellingen aangaande een ‘Toestand van de Dood’, in Tibetaans Buddhistische Bar do-literatuur.
Lees meer over Kunt u zich voorstellen hoe het is om dood te zijn?
door gastauteur
Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad
Lees meer over Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie
door André Baets
Als Suddhodana, de raja van Kapilavatthu, had gehoopt dat zijn zoon, Siddhattha, zou opgroeien als een vastberaden, de wereld toegewende man van de daad met politieke ambities, dan werd hij teleurgesteld.
Lees meer over De Boeddha, een sensitief, introvert denktype
door Joop Ha Hoek
door Kees Moerbeek
Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.
door Dick Verstegen
door Sodis Vita