• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De Facebook Sutta (SN 57.1)

De Facebook Sutta (SN 57.1)

29 november 2021 door gastauteur

Zo heb ik het mij voorgesteld. Op een keer verbleef de Gelukkige in Silicon Valley. Daar sprak hij de bhikkhus aldus toe: ‘Bhikkhus.’ ‘Eerwaarde heer,’ antwoordden ze.

‘Deze dingen moeten niet gecultiveerd worden met betrekking tot Facebook door iemand die weg is gegaan. Welke dingen? Gedachten van hebzucht, gedachten van afkeer, onwetendheid van filterbubbels. Iemand die het achtvoudige pad betreden heeft, houdt zich niet bezig met het plaatsen van individu-views, noch hunkert hij naar ‘likes’, noch heeft hij de verwaandheid ‘ik deel’.

door Bernat Font

‘Bhikkhus, wanneer een niet geïnstrueerd persoon met zijn apparaat een post gewaarwordt, die een advertentie is, een TED Talk, een indrukwekkende krantenkop, dan komen gedachten van hebzucht in hem op. Waarom? Hier, bhikkhus, geeft een niet geïnstrueerd persoon ongepaste aandacht aan het teken van onmiddellijke, magische oplossingen. Dus, wanneer een niet geïnstrueerd persoon een bericht met zijn apparaat gewaarwordt, dat een advertentie is, een TED Talk, een indrukwekkende krantenkop, komen er gedachten van hebzucht in hem op.

‘Bhikkhus, wanneer een niet geïnstrueerd persoon een bericht met haar apparaat gewaarwordt, dat een tirade is, een alarmistisch artikel, een indrukwekkende krantenkop, dan komen er gedachten van afkeer in haar op. Waarom? Hier, bhikkhus, geeft een oningewijde ongepaste aandacht aan het teken van fatalisme. Dus, wanneer een oningewijde met zijn apparaat een bericht gewaar wordt, dat een tirade is, een catastrofistisch artikel, een indrukwekkende krantenkop, dan komen er in haar gedachten van afkeer op.

‘Telkens wanneer een oningewijde online gaat, staat Mara naast hem.

‘Bhikkhus, wanneer een edele discipel met zijn apparaat een post gewaar wordt, die een advertentie is, een TED Talk, een indrukwekkende kop, dan overdenkt hij aldus: dit is schadelijk, het leidt tot hunkering, tot hernieuwde frustratie en zoeken, het belemmert wijs handelen, het ontneemt vrijheid. Hier, bhikkhus, ziet een edele discipel veel gevaar en schenkt de nodige aandacht aan het teken van onbevredigdheid. Hij is vervuld van gedachten van tevredenheid en legt zich toe op de training, ijverig, helder begrijpend en opmerkzaam.

‘Bhikkhus, wanneer een edele discipel met haar apparaat een bericht gewaar wordt, dat een tirade is, een alarmistisch artikel, een indrukwekkende kop, overdenkt zij aldus: dit is schadelijk, het leidt tot woede, bitterheid en wanhoop, het belemmert wijs handelen, het leidt weg van vrede, juist spreken en vrijheid. Hier, bhikkhus, geeft een edele discipel, die weinig voordeel ziet, gepaste aandacht aan het teken van onbevredigdheid. Zij is vervuld van gedachten van vriendelijkheid en wijdt zich aan de training, ijverig, helder begrijpend en opmerkzaam.

‘Wanneer zij online gaat, is een edele discipel voorzichtig om in de gepaste weide te verblijven. Het leven van de apparaatdrager is stoffig, vol filters en meldingen, maar het leven dat voortgaat is wijd open.’

Dit is wat de Fortuinlijke zei, en de bhikkhus verheugden zich in de woorden van de Fortuinlijke, en deelden ze op sociale media.

Commentaar van de auteur
Literaire divertimentos terzijde, ik denk dat sociale media zo’n deel uitmaken van ons saeculum en van de wereld (loka) van degenen van mijn generatie, dat het de juiste aandacht moet krijgen vanuit spirituele tradities, filosofieën en praktijken. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat het, in de manier waarop het op onze hersenen inwerkt, hetzelfde verslavende potentieel heeft als alcohol, drugs en gokken. Onlangs schreef Jay Michaelson in Tricycle dat sociale media zouden moeten worden opgenomen in het vijfde voorschrift en op zijn minst zouden moeten worden benaderd met dezelfde gematigdheid waarmee men omgaat met andere oordeelsbeïnvloedende, mindfulness-verlagende stoffen of activiteiten. Ik herken de impuls om op lege momenten mijn telefoon te checken. Die is sterk. Omdat dit de online wereld is, worden we ertoe gebracht te denken dat het minder echt is of niet zulke reële gevolgen heeft, maar het conditioneert ons net als al het andere. Door het niet op te nemen in die gebieden waar spirituele groei plaatsvindt, worden we gehinderd.
Als de dharma gaat over het verminderen van onze reactiviteit, moeten we overwegen of de manier waarop we sociale media gebruiken bijdraagt aan zo’n project of het juist ondermijnt. Ik zou zeggen dat het ‘doel’ van Facebook nogal haaks staat op de aspiraties van de dharma. Ik open mijn Facebook nieuws-feed en het meeste wat ik zie zijn video’s over dat ene geheim dat op magische wijze mijn relaties zal oplossen, mijn gezondheid, het leren van een nieuwe taal, of over het laatste schandalige incident in de wereld van de politiek, bedrijven, milieu, enz. En eerlijk gezegd, ze helpen me niet om mijn leven op te lossen, noch sporen ze me aan om de wereld te veranderen. Ze vermaken me vooral. Sociale media moedigen een gevoelloos toekijken aan bij wat er gebeurt, in tegenstelling tot de onthechte toeschouwer van meditatie: men reageert met verlangen of afkeer, men onderscheidt niet wat heilzaam is en wat niet en vertaalt dat vervolgens in wijze daden of meer empathie. Om eerlijk te zijn, het delen van dingen via Facebook heeft het potentieel voor deze vaardige reacties, maar het genereert veel meer van de onvaardige reacties die ons gewoon onrustig maken.
Niet alleen moedigt het de eerste twee vuren aan, het belichaamt ook het derde. In zijn beschouwingen over de wortels van sociale dukkha suggereert David Loy dat de massamedia een geïnstitutionaliseerde vorm van begoocheling zijn. Op het internet manifesteert dit zich als filterbellen en echokamers. Facebook, Google, Netflix, YouTube, Amazon, enz. verzamelen gegevens over iemands zoekopdrachten en voorkeuren en gebruiken die om te bepalen wat je te zien krijgt: Ik zie niet de werkelijkheid, alles wat er is, ik zie alleen wat deze filters mij laten zien, en ik heb geen toegang tot hun criteria of weet niet wat zij van mijn zicht hebben uitgesloten. Uiteindelijk kom je alleen die dingen tegen die al overeenstemmen met je ideeën en voorkeuren, wat niet echt helpt bij de taak om vrijheid te verwerven. Sociale media leren ons ook om onze ervaringen te filteren. Mensen delen niet elk betekenisvol ding dat hen overkomt: ze delen wat hun leven geweldig en speciaal maakt. Worden we hierdoor niet gewend om hele gebieden van ons menselijk bestaan te ontkennen? Hoe rijmen we dit met de eerste grote opdracht om dukkha volledig te kennen en te omarmen?
Bernat Font leidt een zitgroep in Barcelona en doet momenteel een MA in boeddhistische studies. Bron bodhi-college.org

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk Tags: hunkering, leven, mara, online, Silicon Valley, TED TALK, training

Lees ook:

  1. Karma, een oproep tot meer behoedzaamheid
  2. Van spirituele dood tot spiritueel hoogtepunt
  3. Sterven als een wolk
  4. De waanzin van het moderne hectische leven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta
    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens