• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Vaccinatie gezien vanuit het perspectief van vipassana

Vaccinatie gezien vanuit het perspectief van vipassana

24 november 2021 door Adi Ichsan

De verblinding van sommige komplottheorie denkers en de angst voor de dood bij realisten heeft veel twijfel en boosheid doen ontstaan bij mensen. Het heeft zelfs tot een polariserende tweedeling geleid in onze maatschappij, tussen pro- versus anti Covid-19 maatregelen. Los van het feit wie gelijk heeft of niet, hebben de voor- en tegenstanders iets gemeen: in verblinding geloven zij in hun denkbeelden, zij identificeren zich met hun gedachten en ideeën, zij handelen in boosheid en begeerte dat hun gedachten gerealiseerd worden.

Moet je je laten vaccineren of niet?

Mensen hebben vaak behoefte aan vaste richtlijnen voor wat we moeten doen of laten, maar van alles wat een fysieke-vorm heeft en bewustzijn bezit zijn veranderlijkheid, oncontroleerbaarheid en lijden juist de essentiële kenmerken. Vipassana toont uit de directe ervaring dat wijzelf en onze omgeving voortdurend in beweging zijn. Wanneer je mediteert, let je op wat er gebeurt met je gedachten, gevoelens, gemoed en lichaam. Uiteindelijk zie je dat jij dat niet bent. Het zijn fysieke en mentale processen. Dat maakt alles relatief.

De Boeddha Siddharta heeft meermalen aangedrongen om er geen zienswijzen of ideologieën op na te houden:

“De wijzen laten alle bindingen met de wereld los, en als er geschillen ontstaan, kiezen zij geen partij;
Vreedzaam te midden van de agiteerden, blijven ze gelijkmoedig”

(Mahāviyūha sutta, Sutta Nipata, vers. 919)

Er zijn dus geen algemene richtlijnen voor wat we moeten doen of laten, gelukkig is er wel duidelijkheid over het doel. De Boeddha zei:

“Ārogyaparamā lābhā”

Gezondheid is de hoogste baat (Mangandiyasutta, Majjihna Nikaya 25)

Tevens heeft hij aangemoedigd om voor de gezondheid van anderen een prioriteit te maken en goed voor de eigen gezondheid te zorgen. Zelfs zei hij dat “wie de zieken verzorgt, verzorgt (de Boeddha) mijzelf”. Zonder een notie dat het een regel is die gehoor dient te krijgen, want in alle opzichten blijft het mentale uitgangspunt gelijkmoedigheid en ontspannenheid.

Een juiste of onjuiste beslissing over vaccineren is er daarom niet, alles hangt samen met de motieven achter je besluit. Is je beslissing gebaseerd op angst om ziek te worden of om dood te gaan dan zit je verkeerd. Is je beslissing gebaseerd op de gedachte dat je niets kan deren dan zit je ook verkeerd. Is je beslissing gebaseerd op het niet weten of het goed of fout is dan is het eveneens verkeerd. Ben je tegen Covid-19 maatregelen omdat het je vrijheid en rechten zou beperken dan zit je helemaal aan het verkeerde eind. Wil je dat de Covid-19 maatregelen met macht wordt gehandhaafd dan zit je eveneens verkeerd. Vipassana leert dat zolang je vanuit een “ik” perspectief je beslissingen blijft nemen, je geen heilzame beslissingen maakt.

Uiteraard is een besluit afhankelijk van je situatie en die bekijk je steeds opnieuw, liefst vanuit de positie van een derde persoon. Wanneer je volgende week zwanger blijkt te zijn, heroverweeg je mogelijk je keus voor of tegen een prik. Met in je achterhoofd het besef dat je perceptie geconditioneerd en vervormd is. Helaas, van de prikkels die we via onze zintuigen ervaren, maken we concepten. En die zijn soms onbetrouwbaar. Iemand schreeuwt bijvoorbeeld ‘brand!’ in een bioscoop. Het roept het concept ‘gevaar’ op en weet zo razendsnel een menigte naar de uitgang te krijgen. Terecht of onterecht.

Hoe weet je of een keus op dat moment de juiste is?

Een boeddhistisch insteek is om de werkelijkheid als tweeledig te zien, bestaande uit twee aspecten “conventioneel” en “ultiem”. De conventionele werkelijkheid bestaat uit geïnternaliseerde begrippen hoe wij de werkelijkheid ervaren, merendeels uit gemeenschappelijke intersubjectieve afspraken en beloftes. Het “ultieme” is de diepere werkelijkheid achter het eerste zicht. Mediterenden herkennen dit als de directe beleving een situatie los van de concepten.

Wanneer een keus berust op boosheid, angst of twijfel, dan ontstaat een bedrukkende onrust. Die wijzen op een on-heilzaam besluit. Mentale rust en blijdschap zou dan een teken kunnen zijn van een heilzaam beslissing. Beide gevallen vertoont het ultieme, die je direct ervaart en waarneemt via de zintuigen.

Maar eenmaal beleefd wordt de ervaring vervat in een begrip die je bewaart als herinnering, als een conditionering voor de toekomst. Dit verkregen begrip is conventioneel en is bepalend in ons handelen met de omgeving. Zolang de begrippen jou beheersen en je gedrag sturen, neem je geen beslissing in vrijheid. In vipassana ben je pas vrij als je beseft dat je in wezen noch je lichaam, noch je gevoel, noch je bewustzijn, noch je perceptie, noch je reacties bent. Zo niet dan neigt het “ik” ernaar zich vast te klampen aan gevoelens en volgt gedachten op de voet. Een slaaf van de stroom van privébelangen die opkomen en verdwijnen.

Een ‘zuivere gedachte’ is niet gekleurd door die behoeften. De meest eenvoudige vorm is een ingeving. Pang, die is er. Zonder dat je iemand iets hoorde vertellen of andere zintuigelijke prikkels. Met vipassana train je jezelf het beslissingsproces te herkennen zonder je te hechten aan de inhoud. Bewust van het feit dat er een addertje onder het gras ligt: je bént niet je gevoelens, gedachten en uitgangspunten. Zodoende ben je in staat om verschil te maken tussen een zuivere en een onzuivere gedachte.

Moet je toch de beslissing volgen, bekijk dan eerst of de gevolgen heilzaam zijn voor anderen en jezelf; of de gevolgen anderen en jezelf verblijden; of de gevolgen anderen en jezelf verhelpen van ongemak; of dat anderen of jezelf benadeeld worden. Benadeel je anderen en jezelf hiermee, verlaat het. In gelijkmoedigheid van de geest is er dan ook geen behoefte om gelijk te krijgen, noch ontstaat verdriet bij het verkrijgen van ongelijk. Ideeën; vrijheid; perceptie en rechten doen er niet toe. De geest is verheven boven alle tegenstellingen, en is gericht op het welzijn van alle wezens.

Het volstaat dus als boeddhist om zich te confirmeren op het niveau van conventie, om alles te doen wat nodig is om rust, stabiliteit en veiligheid van anderen te bevorderen en te waarborgen. Op het ultieme niveau is de eigen geest wel bevrijd van doodsangst, angst voor ziekte en verlies, angst voor het onbekende. Vrij van verblinding en begeerte.

Sadhoe anoemodana.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Vipassana, Zorg Tags: Bevrijding, corona, De Boeddha, doodsangst, keus, vaccineren, ziekte

Lees ook:

  1. Vaccinatie gezien vanuit het perspectief van vipassana
  2. Vaccinatie gezien vanuit het perspectief van vipassana
  3. Vaccinatie gezien vanuit het perspectief van vipassana
  4. Huisarts Van Tienen – ‘patiënt steeds meer onderdeel verdienmodel farmaceutische industrie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Adi Ichsan

Dhammuttamo (Adi Ichsan, geb.1950), Theravada Vipassana leraar in de methode van Phra Acharn Promacharn Sirimanggalo binnen de traditie van Mahasi Sayadaw, de methode van Phrakru Sobhin Namto en upasika Acharn Naeb Mahaniranonda. Praktiseert Vipassana sinds 1997. Als leraar bekrachtigd door Pra Acharn Yutthadhammo in 2005 te Wat Prathat Doi Suthep, Chiang Mai. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – Onthechting (P. viveka)
  • Barak 2b
  • Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens