Het is niet vergezocht om een vergelijking te trekken tussen Jakob Böhme’s oergrond, het Philadelphia van zijn Europese aanhangers, het mystieke piëtisme van het Nederlandse Reveil en het vormloze zelf van zen.
Boeddhisme
De goede leer
‘Want zoveel is zeker: hoe verschillend mensen ook zijn, ieder die zijn toevlucht zoekt in het boeddhisme, zal zich wat lichter kunnen gaan voelen, een beetje bevrijd van zijn eigen zwaarte en van de neerwaarts trekkend materie.’
Guy – De Boeddha is een leraar, geen profeet
Het enige wat de Boeddha voor ogen had was ons bevrijden van ons lijden (P. dukkha). Van die permanente onvrede die we, als mensen, heel ons leven meezeulen.
Coronacrisis vanuit een boeddhistisch perspectief
Tijdens een dharmales kwam de volgende vraag ter sprake: ‘Hoe zou een inzicht vanuit boeddhistisch filosofisch perspectief eruitzien dat kan bijdragen aan het gesprek over verlichting van de huidige coronacrisis?’
Haiku
…
Dick – Woorden
Voor je het weet, zijn woorden geen voertuig meer voor een vrije onbelemmerde expressie, maar gebeurt het omgekeerde. Je zit gevangen in het raamloze instituut waarin woorden makkelijk ontaarden. Dan zijn woorden begrenzers, fuiken, die niet openen, maar doden.
Geen dood, geen vrees (13) – A year to love
Hoe ik er in sta als het straks zover is weet ik niet. Ik ervaar het als een groot voorrecht van Thich Nhat Hanh te hebben geleerd in het nu te zijn. Nu in dit moment. Wanneer het zo ver is, is het tijd om een nieuw besluit te nemen.
Bestuur Ehipassiko over misbruik – ‘de haat die nu tentoongespreid wordt laat geen heling toe’
Ehipassiko: ‘We zijn niet boos. We voelen enkel een diepe pijn. Maar onze deur blijft wel volledig open staan. Met deze georkestreerde haatcampagne wordt enkel een karaktermoord georganiseerd.’
Ehipassiko-oprichter Paul Van hooydonck – ‘ik heb geleerd van mijn fouten’
‘Aan hen die vanuit rancune of haat opblazen om te beschadigen, bekladden, manipuleren of misbruik maken van het huidige maatschappelijke klaag-klimaat om oude rekeningen te vereffenen of hun grote dogmatische gelijk te halen:
Ik ga niet mee in jullie verhaal.’
Plum Village – ‘Wereldwijde stroom van liefde en dankbaarheid voor Thich Nhat Hanh’
Terwijl zijn gemeenschap zich voorbereidt op zijn uitvaart en crematie dit weekend, blijven duizenden mensen ontroerende berichten plaatsen getuigenissen van diepe dankbaarheid voor de helende invloed die hij op hun leven heeft gehad.
Wanneer het moment van sterven naderbij komt…
Er is een onbeschrijfelijke gratie wanneer we aanwezig mogen zijn als iemand van wie we houden zijn of haar overgang maakt uit deze wereld.
Om verlichting te bereiken moet je een penis hebben
‘De Boeddha heeft nooit ontkend dat vrouwen de verlichting konden bereiken. Hij sprak wel over ‘de tweeëndertig plekken in het menselijk lichaam’ waarop meditatie zich moet richten om de obsessie voor het menselijk lichaam los te laten.
Vier klokkenluiders maken zich bekend – ‘erken openlijk het misbruik binnen Ehipassiko’
De klokkenluiders: ‘Lange tijd hebben wij getracht te achterhalen wat er precies gebeurd was, alsook om het gedrag bespreekbaar te maken binnen Ehipassiko, om misbruik in de toekomst te voorkomen. We werden echter zelf slachtoffer van machtsmisbruik.’
Grensoverschrijdend gedrag in boeddhistische sangha’s – wie bewaakt de leraar?
Als het geen strafzaak is, kunnen er twee dingen gebeuren. ‘Het hangt af van wat de mensen willen. Sommigen willen dat het gewoon ergens genoteerd wordt in de cijfers, dat ze erkenning krijgen en dat dan ergens kunnen parkeren. Soms wordt er ook bemiddeld. Vaak willen mensen ook graag een verontschuldiging horen. Dat hoort er hard bij, mensen kunnen er dan vrede mee nemen.’
de Boeddhistische blik — Walk with me
Thay wordt genoemd als een van de tien invloedrijkste, belangrijkste en meest representatieve leiders uit de geschiedenis van het boeddhisme, gezien zijn invloed op het hedendaagse wereldboeddhisme.
Guy – Pali-canon
Zonder twijfel mag gesteld worden dat de Pali-canon de verwoording vormt van de leerstellingen van de Boeddha, maar apert verklaren dat de canon volkomen (als copie conforme) met de Dhamma geïdentificeerd kan worden is een paar bruggen te ver. Een experiëntiele ervaring valt immers onmogelijk exact in woorden en concepten te vangen.
VU legt activiteiten van het Cross Cultural Human Rights Centre volledig stil
Meer dan 150 Tibetanen staken zich in het verleden in brand of stierven de vuurdood in hun protesten tegen het onmenselijke beleid van China in hun land.
De bankier en de oude klant
‘Ik vind dat ik het boeddhisme nodig heb om beter in het leven te staan, de puurheid ervan spreekt me aan. Daardoor kan ik kritischer over bepaalde zaken nadenken. Een goed leven leiden, anderen niet te veroordelen. Er zijn voor elkaar.’
Oordeel als wapen
Doordat we patronen zien die er in werkelijkheid niet zijn, bedenken we verhalen die niet op feiten gebaseerd zijn. Het is ons geloofssysteem waar vanuit we de wereld benaderen.
Overlijden Thich Nath Hanh – herdenkingsbijeenkomst Nederlandse sangha’s
De begeleide meditatie vindt plaats onder begeleiding van Hilly Bol. Anh Thu neemt de deelnemers mee in de contemplatie geschreven door Thich Nhat Hanh ‘Geen komen en geen gaan’.
Dharmapelgrim – over theologie (1) – inleiding
Allereerst: of wat ik ga schrijven zinnig is, is aan de lezer om te beoordelen. Iedere lezer is vanzelfsprekend vrij mijn schrijfsels als onzinnig te bestempelen. Be my guest!
De kracht van vriendelijk leiderschap
Iemand vroeg me onlangs hoe vriendelijkheid en mildheid passen binnen onze opvattingen over leiderschap. Met name ging het om de vraag of het mogelijk is om het beste uit werknemers te halen, gewoon door vriendelijk te zijn? Wat levert vriendelijkheid eigenlijk op?
Retraite Ehipassiko – het pad van stilte in Cadzand
Vandaag de dag is het niet vanzelfsprekend om dergelijke periodes van stilte in te passen in ons jachtige leven. Toch is er ook nu een grote behoefte, misschien zelfs meer dan vroeger. Stilte is geen vlucht.
Transparantie binnen sangha’s –‘ongewenste omgangsvormen en grensoverschrijdend gedrag kan en mag niet worden getolereerd, van niemand’
‘Een seksuele relatie tussen een leraar en een student past niet in onze sangha. Mocht er sprake zijn van wederzijdse verliefdheid en er de behoefte zijn om een liefdesrelatie met elkaar aan te gaan, dan dient de leraar-leerling relatie te worden beëindigd.’