“De vlucht van de Garoeda” is een verzameling van Dzogchengedichten die bedoeld zijn als instructie in de trekchö-methode (doorbraak-methode) van meditatie, waarbij getracht wordt om een doorbraak te forceren uit het wereldse denken naar het aanschouwen van de werkelijkheid als zuiver verschijnsel. Een Garoeda is een mythische vogel, die een grote rol speelt in de Indiase godenverhalen.
Boeddhisme
Overdracht van verdienste, maar welke?
In het prille westerse boeddhisme zit het bereiken er weer goed in. We zijn in de ban van de zelfverbetering. We verwachten vooral veel van meditatie. De meeste van die verwachtingen, inclusief de verlichting, hebben daarenboven nog maar weinig met boeddhisme te maken maar zijn louter westerse fantasie en naïeve pop-psychologie.
Ad van Dun – De Weg is niet collectief, de Weg is niet functioneel
De Weg heeft geen doel, beoogt niets anders dan ieder van ons in de gelegenheid te stellen toe te komen aan échte kwaliteit van leven, die ieders individualiteit overstijgt vanwege de onpersoonlijke aard ervan.
Theravada boeddhisten vieren Magha Puja Dag
De Boeddha kondigde ook zijn overlijden aan op Magha Puja Dag. Er wordt gezegd dat zodra de Boeddha dit besluit nam, er een grote aardbeving werd gevoeld.
Jelle Seidel – doe de goeroetest
Hoewel ik al jaren zenstudent ben en leerling van een echte meester, word ik nog steeds een beetje wee van de adoratie die sommige leraren ten deel valt. Volgelingen hangen massaal en devoot aan hun lippen. Ik vertrouw dat niet, alleen al vanwege het adagium “geen goeroe zonder giro”.
Guy – Samatha
‘Leer dit van de wateren: In bergspleten en bergkloven stromen de beekjes luidruchtig. Grote rivieren echter stromen stil.’
Boeddhistische monniken willen ondanks explosies grottempel niet verlaten
Het werd een eeuw geleden gesticht door meester Laoshifu, die zich aangetrokken voelde tot de berg Kanthan omdat de vorm ervan leek op die van een liggende Boeddha. Er is een oude traditie van boeddhistische monniken die vrede zoeken in de natuur.
‘Het leven is net een restaurant, na afloop krijgen we de rekening gepresenteerd’
Vol verbazing over het feit dat mensen zo dom kunnen handelen keek de beginnende Amsterdamse strafpleiter mr. Richard Sussenbach zijn cliënten 25 jaar geleden bijna de deur uit. Zitten op het kussen maakte hem begripvoller. Iedereen is wel een beetje crimineel, vindt hij.
Massale arrestaties van Tibetaanse boeddhisten in Sichuan na protesten tegen standbeeld
In januari zijn honderden Tibetaanse boeddhisten die protesteerden tegen de anti-standbeeldencampagne in de Tibetaanse autonome prefectuur Garzê aangehouden en voor ‘heropvoeding’ naar transformatie- door opvoedingskampen gebracht.
‘Mijn clown lacht alleen maar om zichzelf’
De clown is voor mij de weg naar verlichting, is verlichting. Ik merk dat het echt zo werkt. Hij brengt je tot het midden, hier en nu, helemaal ja zeggen.
Zelf als ondefinieerbaar fenomeen
Wie je bent laat zich niet definiëren in statische termen, we zijn juist dynamisch als een soort toverbal. Des te meer we ons ontgeloven, des te meer oorspronkelijk we reageren op situaties, zoals we op dat moment, zonder cliché gedachten, cliché aannames en cliché oplossingen.
Herdenking 109e verjaardag Tibetaanse onafhankelijkheidsdag in Parijs
De demonstranten memoreerden het verdrag dat tijdens de Conventie van Shimla in 1913-1914 werd ondertekend en dat betrekking had op de status van Tibet en waarover werd onderhandeld door de toenmalige vertegenwoordigers van de Republiek China, Tibet en het Verenigd Koninkrijk.
Inkleuren traditionele mandala’s met hersensensensingtechnologieën bevordert mindfulness
Het onderzoek bracht nieuwe inzichten aan het licht op een aantal bijkomende gebieden die zouden kunnen helpen bij de ontwikkeling van nieuwe mindfulnesstechnologieën.
Over Theologie deel 4 – Het Geloof
Zelfs wetenschappers die beweren nergens in te geloven, geloven toch! Zij vertrouwen erop dat wat zij doen zin heeft.
‘Dat besef van lijden, gevoelens van compassie, meestal gaat dat zo diep’
Robert van den Berge (43) kijkt naar zijn onderwerpen als fotograaf én boeddhist. De persfotograaf gaat respectvol om met de mensen die hij onder soms vreselijke omstandigheden fotografeert. Zijn werk is verweven met de boeddhistische kijk op het leven. De intentie om goed te doen en het slechte te laten.
Een vogel op grote hoogte, geen kruipende mier
Vroeger drukte ik boosheid weg, bouwde een muur om mij heen. Ik kreeg een hartinfarct. Toen ging er een bel rinkelen. Ik vroeg mij af: ‘Als ik nu zou sterven ben ik dan tevreden met het leven dat ik heb geleid?’
Guy – Stroombetreder (P. sotapanna)
Welke zijn die drie mentale schakels die de dhammanuvatti moet doorsnijden?
De virtuele denkster 356
…
Birmese coupleider – NLD vijand van het boeddhisme – ‘voerde seksuele voorlichting in’
De Birmese dictator-generaal Min Aung Hlaing probeert de NLD, de partij van Aung San Suu Kyi, de voormalige staatsraad van Birma, af te schilderen als een vijand van het boeddhisme in een toespraak die vorige week werd gepubliceerd in door het leger gecontroleerde kranten.
‘China vernietigt boeddhisme en daarmee identiteit van Tibetanen’
De Tibetaanse leraar Ling rinpoche heeft op een persconferentie in Sri Lanka China bekritiseerd voor het vernietigen van het boeddhisme om zo de identiteit van de Tibetanen te vernietigen. Hij zei dat China de laatste decennia ‘onmenselijke en beestachtige wreedheden’ heeft begaan tegen Tibetanen.
Dick – Woorden
Voor je het weet, zijn woorden geen voertuig meer voor een vrije onbelemmerde expressie, maar gebeurt het omgekeerde. Je zit gevangen in het raamloze instituut waarin woorden makkelijk ontaarden.
Geen dood, geen vrees (15) – de dood
Waarom zouden we de dood buiten het leven plaatsen, of er niet over praten? De dood is onlosmakelijk met het leven verbonden. Immers, het enige wat we zeker weten is dat we doodgaan.
Wat is de waarde van deze mislukking?
Zo gauw het naar religie neigt en er chakra’s, wedergeboorte en dat soort zaken aan te pas komen, haak ik af. Ik vind het niet belangrijk of dit het laatste moment van dit leven is of het eerste van mijn volgende.
Edel Maex – Wij
Ik maak er voor mezelf een punt van om in iedere mindfulnessgroep die ik start, bij het openingsrondje iedereen expliciet en gemeend welkom te heten. Daarmee is, van in de eerste minuten, alles al gezegd.