Waarom identiteit? Waren wij niet de groep die onbaatzuchtigheid poneerde?
En hoe zit het eigenlijk met ‘ons’? Sluiten we mensen uit? Welke wij/zij speelt er onder boeddhistische beoefenaars en de verschillende tradities inclusief ‘onze’ Tibetaanse traditie?
Boeddhisme
Feestelijke bijeenkomst Museum of Contemporary Tibetan Art
Het museum ontvangt inmiddels veel enthousiaste bezoekers uit binnen-en buitenland. Het is gratis toegankelijk.
Tibetanen neigen naar een democratische bestuursvorm
De geleidelijke stroom van democratie bereikte zijn hoogtepunt in 2011 toen de Dalai Lama zijn politieke/tijdelijke macht formeel overdroeg aan de door het volk gekozen KalonTripa (nu bekend als Sikyong) door de Tibetaanse burgers.
Boeddhistische doeners en denkers (59) – de serie
‘Me zo te voelen (goed genoeg) is lastig omdat ik meen dat mijn naasten druk op me uitoefenen het naar hun zin te maken. Ik ben weer geneigd om me aan te passen, zoals ik dat mogelijk mijn hele leven al heb gedaan.’
De boeddhistische blik – What should you do for freedom?
Hoe gaan boeddhisten in Oekraïne om met de oorlog die woedt in hun land? Kun je pacifistisch blijven en niet oordelen volgens de boeddhistische leefregels? Of kom je in actie?
Een boze leraar van weinig woorden: het misverstand
In Japan is het een traditie dat pelgrims in tempels mogen overnachten.
Edel – Ook als ik naakt ben
In het boeddhisme vind ik een bruikbaar begrippenkader om hier naar te kijken. Aan de ene kant zijn er de ‘drie vergiften’: begeerte, afkeer en verwarring. Als ik louter vanuit begeerte en afkeer naar de wereld kijk, is iedereen loslopend wild. Er is alleen de vraag ‘wat brengt het mij op? Seks, geld, macht …?’ Wat mij past probeer ik aan mijn behoefte te onderwerpen, wat mij niet past negeer ik, wat mij in de weg staat elimineer ik. De verwarring is te denken dat alles in functie staat van mijn afkeer en begeerte.
De lotusbloem en haar wortels: economie en maatschappelijke zorg
De Boeddha stuurt altijd aan op een middenweg. In zijn tijd o.a. tussen totale lichaamsverzaking en luxe, tussen eternalisme en nihilisme. Voor onze tijd zouden daar bijvoorbeeld het vermijden van extremen als ‘ieder alleen voor zich zonder door enige wet afgeremd te worden’ (extreem roofkapitalisme) en ‘het collectief voor ons allen zonder echt privébezit’ onder kunnen vallen.
‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’
Thijssen ging, naarmate het reinigingsproces op gang kwam, door een hel. Soms werd hij geestelijk en emotioneel volledig uitgeschakeld. Hij voelde een verschrikkelijke oerpijn. Alle onopgeloste gevoelens en pijnen werden onder de microscoop gelegd. Thijssen ervoer dat hij ze nooit werkelijk gevoeld en geïntegreerd had.
Tekst in Chinese boeken moet inval China in Tibet rechtvaardigen
Elke aanval of kritiek op China’s behandeling van de Tibetanen in Tibet wordt afgedaan als desinformatie en als onwil om China’s ontwikkelingsinitiatieven in Tibet te aanvaarden, meldt de Tibet Rights Collectives.
Over vergankelijkheid
Heer, kan men eigenlijk wel geschokt zijn om wat niet aanwezig is in de buitenwereld?”
“Dat is mogelijk”, sprak de Verhevene.
Toenemende irritatie China over gedragingen Dalai Lama
Elk bezoek van de Dalai Lama aan Ladakh of Arunachal Pradesh is voor China een bron van ergernis en maakt oude wonden los.
Prinsjesdagviering en het boeddhisme
De Prinsjesdagviering is een moment van bezinning bij de opening van het parlementair jaar en wordt georganiseerd door verschillende religieuze en levensbeschouwelijke organisaties.
Einde van de voedselactie in Bagan, Myanmar (Birma)
‘Ik was getuige van de tragedie van twee monniken uit twee kleine kloosters in het gebied van Oude Bagan, die meestal onbekend zijn bij de bezoekers en toeristen. Uit de verhalen van hun medemonniken bleek dat deze oude monniken ziek waren en niet konden komen om de voedselactie bij te wonen.’
Documentaire ‘Bouddhisme, la loi du silence’ over misbruik in Tibetaanse boeddhistische gemeenschappen nu online te zien
De film bevat uitgebreide beelden van het strafproces in België tegen Robert Spatz (alias Lama Kunzang), die in afwachting is van de uitspraak van het beroep tegen zijn veroordeling terwijl hij in Spanje woont. Het werpt nieuw licht op de betrokkenheid van Matthieu Ricard bij Spatz en zijn (voor)kennis van de mishandeling en het misbruik van minderjarige kinderen.
Mathieu Ricard – ‘Ik ben geen medeplichtige aan deze ‘wet van het zwijgen’
Mathieu Ricard: ‘Een van de journalisten van de documentaire heeft een gefilmd interview afgenomen. Om die te verkrijgen, legde hij uit dat hij een film aan het voorbereiden was over de geschiedenis van het boeddhisme en de relatie ervan met neurowetenschappelijk onderzoek. Ik heb in goed vertrouwen ingestemd om deel te nemen. Toen de journalist in het midden van het interview abrupt van onderwerp veranderde en valse beschuldigingen uitte over Robert Spatz, besefte ik dat het filmproject dat ik hem had gestuurd nep was.’
Guy – De leeuwenroep van de Boeddha (P. sihanada)
De leeuwenbrul (P. sihanada) is een metafoor om aan te duiden dat de Boeddha een claim legt op de spirituele heerschappij, naar analogie met de suprematie van de leeuw op de heerschappij in het dierenrijk.
Ludo – tijdloos
…
Dick – Twee Boeddha’s
Volkomen wederzijdsheid. In de bodhisattvagelofte gaat het niet om een ik dat zulke mooie voornemens heeft of die zulke mooie dingen doet, maar in de eerste plaats om een ik dat bereid is om bevrijding te ‘ondergaan’. In de herkenning van de Boeddha in de ander gebeurt dat.
Dalai Lama rouwt om overlijden van koningin Elizabeth II
De Tibetaanse spirituele leider Dalai Lama heeft vrijdag na de dood van de langstzittende monarch van Groot-Brittannië, koningin Elizabeth II, haar familie en het Britse volk gecondoleerd.
Geen dood, geen vrees (41) – Mediteren
De Boeddha zei: ‘Alles wat geboren wordt, moet sterven.’ Als er sprake is van geboorte, is er ook sprake van dood. Als er sprake is van links, is er ook sprake van rechts. Als er een begin is, moet er ook een eind zijn. Dat is hoe de dingen er in de historische dimensie uitzien.
Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
‘In de periode voor de oprichting van ‘de Vrienden’, (van het boeddhisme) in 1963, ging ik op zoek naar de duistere romantiek van de Nederlandse kunstenaars die in de jaren vijftig Parijs hadden opgezocht. Zoals de dichter Simon Vinkenoog.
Nepal vereert pre-pubermeisjes als reïncarnatie van godin
De processie waarbij de meisjes worden vereerd, verloopt volgens drie methoden: het hindoeïsme, het boeddhisme en het tantrisme.
Het jaar 2022 – dag 250 – nieuwsmijders
Het nieuws is er wel maar wordt niet meer geconsumeerd.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.