Waar hoogleraar Evan Thompson kritiek op heeft, is het boeddhistisch modernisme. Deze vorm van boeddhisme profileert zich volgens hem als de wezenlijke en originele kern van het boeddhisme. Het ontstond in het 19de eeuwse Azië en reageerde op het Europese kolonialisme en op de vermeende superioriteit van Europa en het christendom. De westerse wetenschap had een enorm prestige in Azië. Het christendom liftte mee en zou het beste overeenkomen met die wetenschap. De boeddhistische hervormers keerden dit om en stelden dat juist het boeddhisme bij uitstek het best overeenkomt met wetenschap, omdat dit het bestaan van een schepper God en het bestaan van een eeuwige ziel ontkent. Zij kleineerden echter de rol van ritueel en devotie in het etnisch boeddhisme, die bijgeloof waren in de ogen van de 19de eeuwse Europeanen.
Mahayana
Michael Dillon – ‘Out of the Ordinary: A Life of Gender and Spiritual transitions
Michael Dillon, Lobsang Jivaka. werd op 1 mei 1915 in Engeland geboren als Laura Maud Dillon. Zij studeerde aan de universiteit van Cambridge en begon daar een proces dat zou leiden tot de eerste chirurgisch geslachtsverandering van vrouw tot man.
Het pad van de bevrijding van alle levende wezens
Santideva ziet het hoogste streven in Boeddha’s pad in de vorm van universele compassie van het bevrijden van anderen. In zijn optiek vereist de hoogste therapie van zelfbevrijding en in de kern het actief aanpakken van de noden en het lijden van anderen.
De grote schoonmaak van Buddhagosha
Pas in de moderne tijd ontstond de boeddhistische moraalfilosofie als aparte tak van de filosofie. Buddhaghosa en Santideva zijn twee prominente boeddhistische (moraal)filosofen.
Bodhicitta en racisme – mediteren op gelijkmoedigheid
Gelijkmoedigheid is de basis voor Bodhicitta, en aangezien er geen enkele vorm van geloof aan te pas komt, is het een goede beoefening voor iedereen die de vooroordelen in hun geest onder ogen wil zien.
Over deugdzaam leven en de belemmeringen
De dharma manifesteert zich door de wet van karma, dat de invloed van morele daden van individuen stuurt in het heden en in toekomstige levens. Leven overeenkomstig de dharma en het in praktijk brengen van de regels ervan leiden tot geluk, vervulling en redding. Het verwaarlozen of overtreden ervan zorgen echter voor eindeloos lijden in de cyclus van wedergeboorte, samsara.
Sterven als een wolk
Volgens de boeddhistische traditie is sterven niet het omzetten van een knopje, waarna het lampje van de geest definitief dooft, of voor eeuwig voort gloeit in een poel van jolijt of ellende. Als leven een kunst is, dan is sterven dat des te meer, zoals Philip Kapleau Roshi in zijn boek over zen, leven en sterven schrijft.
Zitten in verbondenheid – Pikuan of Muurstaren
Verlichting of ontwaken is niet buiten ons, die potentie is vanaf onze geboorte binnen ons aanwezig. Zoals Lin Chi 866 tegen zijn monniken uitroept: “Jullie kaalkoppen jullie zoeken het maar buiten jezelf (in de soetra’s, leraren) en lopen maar rond te draven in de hoop iets te vinden, maar het is er al. Alles is er, niets ontbreekt!”
Dit leven is niet alles wat er is
“Dit leven is alles wat er is.” Wie dit als zenbeoefenaar werkelijk meent, heeft nog het een en ander te leren over de bodhisattvaweg. Het westerse agnosticisme dat uit dit ene zinnetje spreekt, staat op gespannen voet met heel de ervaringshorizon van vijfentwintig eeuwen boeddhisme.
Het jaar 2020 – dag 57 – veteravolger
Boeddhisten apen met mooie kleren.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (25)
Jeroen: ‘Dus ben ik een boeddhist, of misschien een dharmist? Ik ben er nog niet helemaal uit, en ik weet ook niet of het belangrijk is.’
Politie in Larimer sluit onderzoek naar seksueel wangedrag in Shambhala Mountain Center af
Nog in december vorig jaar publiceerde het studentenmedium van de Chapman University, een privéschool in Californië, een bericht dat Chapman-studenten vorig jaar winter op een reis naar het Shambhala Mountain Center seksueel waren lastiggevallen door een instructeur. De politie werd niet op de hoogte gesteld van dat incident.
‘Stoppen met aanstelling hoofdlijnhouder Nyingmatraditie vereist moed en durf’
‘De gewoonte dat één persoon het hoofd van de hele Nyingma-lijn wordt, ontstond pas in de jaren zestig van de vorige eeuw. Gezien de situatie in die tijd, kan deze vernieuwing toen haar doel hebben gediend. Maar het wordt steeds duidelijker dat deze nieuwe gewoonte mensen zoals ik heeft gedwongen om zich af te vragen of de vroegere voordelen ervan nu wel ruimschoots opwegen tegen het kwaad en de verwarring die zo’n positie de laatste tijd heeft gecreëerd.’
Stilte in de storm
Boeddhadag/Boeddhafestival Rotterdam: ‘Het komt niet vaak voor dat 12 totaal verschillende boeddhistische groeperingen zo harmonieus samenwerken en samen een dergelijk evenement tot stand brengen. De organisatoren hebben in de loop der jaren heel veel plooien moeten gladstrijken.’
Paticca samuppada
Kruisbestuiving tussen Theravada en Mahayana heeft zin. Er is nog een wereld te winnen wanneer we ons eens werkelijk in elkaar zouden verdiepen.
Het jaar 2020 – dag 21 – voertuigen
Ik had zelf ook een klein voertuig- een Lelijke Eend.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Alles is één, behalve Theravada
Waarom praten Theravada en Mahayana niet met elkaar over de uitdagingen van het westerse boeddhisme, in plaats van met elkaar te steggelen over eeuwenoude verschillen?
Boeddhisme in de British Library
De boeddhistische leer ontwikkelde zich vanuit filosofische en kosmologische concepten van het oude India die in kosmologische verhandelingen en schilderijen in het tweede deel van de tentoonstelling worden weergegeven.
Hoe knip ik de verlichting aan? (1) geen woorden-meer
Ik heb mezelf getraind in vertrouwen op intuïtief weten. Ik kan mijn denken vaak loslaten maar toch kan ik niet volledig vertrouwen op het totaal andere, de ondefinieerbare toestand van niets moeten ‘weten’ en je totaal durven overgeven aan de realiteit.
Boeddhisme in brokken
Ook in onze tijd staat Zen met alle andere vormen van boeddhisme bovendien bloot aan de corrumperende invloed van de markt en van normoverschrijdend gedrag, met alle gevolgen vandien.
Dharma van buiten of van binnen? Reflecties op de Mahanama soetra
Zonder sangha, oftewel een netwerk van spirituele vriendschappen, zijn er geen dharma en Boeddha.
De leegte van de Hartsoetra
Hier, Śāriputra, is vorm leegte leegte juist is vorm, vorm bestaat niet zonder leegte, leegte niet zonder vorm. Wat vorm is, is leegte. Wat leegte is, is vorm. Dit geldt net zo voor gevoel, kennen, disposities en bewustzijn.
Dalai Lama – Boeddha was geen schepper
Dalai Lama: ‘ Als je het boeddhisme volgt met alleen maar geloof, zal het boeddhisme niet lang meer hebben.’
De integrale benadering van religie
Ken Wilber en het boeddhisme.