In het laatste sutta treffen we een merkwaardig verhaal, een geval van verregaande scrupulositeit, aan. Daarin verwijt een godheid een monnik, die graag aan een lotusbloem ruikt, dat hij de geur van de bloem steelt en dus in zekere zin een dief is.
Dharma en filosofie
Op deze pagina staan wat zwaardere stukken die een relevantie hebben met de leer van de Boeddha. Actuele onderwerpen belicht tegen de achtergrond van de oorspronkelijke teksten van de Boeddha. De moeite van het bewaren en bespreken waard.
André haiku – 29 januari 2022
Haiku door André Droogers.
Thich Nhat Hanh – this body is not me
Birth and death are only doors through which we pass,
sacred thresholds on our journey.
Hoe blus je een veenbrand
Plakkerige gedachten over de afwijzing dringen zich voortdurend aan me op. F*ck!
Taiwan: boeddhisme met opgestroopte mouwen
‘Volgens het boeddhisme is het onvoldoende om alleen voor je zelf voordelen te hebben, We moeten proberen om zoveel mogelijk mensen te helpen als we kunnen om het lijden op te heffen,’ zegt abt Hsin Bao van een andere belangrijke Taiwanese boeddhistische vereniging, Fo Guang Shan.
Guy – Dhamma en de Boeddha’s
Ontwaken is niet het exclusieve handelsmerk van één persoon. Ieder van ons draagt dit vermogen van ontwaken in zich. Zaak is ervoor te zorgen dat deze lotusbloem ontluikt.
Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch
Meer en meer ben ik ervan overtuigd geraakt dat mindfulness naar zijn boeddhistische wortels moet teruggebracht worden. Er mag niet vergeten worden mindfulness in zijn volheid – in boeddhistische context – te beoefenen.
Ween niet. De dood is niets, ik ben slechts aan de andere kant.
Dagen en nachten ijlen voorbij. Het leven verdwijnt snel. Evenals het water in een poel, zo droogt het leven van sterfelijken op. De Boeddha
Arjan – Geen liefde is ook niet alles
Flower power, de seventies, liefde. In het boeddhisme is het woord liefde inwisselbaar met het woord respect. Liefde voor jezelf is zelfrespect. Liefde gunt iemand zelfvertrouwen.
De krant en de lezers – betrokkenheid
Van aanvang af had de BD-redactie contact met de lezers die reageerden op artikelen en beeld in de krant.
De woorden van de Oude Cheng
Wat jullie aan het doen zijn, is net zo stom als wanneer iemand die de maan direct wil zien, daartoe het water in de plas schoonmaakt, de planten eruit haalt, een bamboeschutting om de plas zet om te voorkomen dat de wind er golfjes in maakt, of zelfs de plas laat leeglopen.
De timmerman en een monnik – dispuut over de dhamma
Er is één Dhamma (werkelijkheid, waarheid) maar deze kan op verschillende manieren verwoord worden.
De Boeddha aan het woord tijdens meditatie
In mindfulnesstraining actief mediteren op de woorden van de Boeddha? De tijd is rijp om de grenzen wat op te rekken. Laat de ervaring leidend zijn en neem de proef op de som. Tijdens het zitten knauwen op de condities van het lijden: wie durft?
Rob Janssen en Jan de Breet -academisch werk aan de eettafel
Nauwgezet waren ze, de vertalers van de Pali Canon, dr. Rob Janssen en zijn partner drs. Jan de Breet. Gisteren overleed Jan de Breet, drie jaar eerder Rob Janssen.
Taigu – ‘Zen op je ziekbed’
Hoe moet je zen beoefenen vanaf je ziekbed? De veertiende-eeuwse Japanse zenmeester Bassui kreeg deze vraag ooit per brief door een patiënt voorgelegd.“Wie is hij die ziek is?”, schreef hij terug. “Wie is hij die zen beoefent? Iemands gehele zijn is de Grote Weg. Deze Weg is naar zijn inhoud inherent rein en overstijgt alle vormen. Is er hierin enige ziekte?”
Edel – verhalen
In de hymne van Rahulabhadra spreken we Prajnaparamita aan als een jij. We personifiëren haar. Personificatie wil zeggen dat levenloze dingen of abstracties worden voorgesteld als levende wezens. We doen dit heel vaak, zelfs als we zeggen ‘de zon komt op’ personifiëren we haar. In werkelijkheid doet de zon helemaal niets.
Edel Maex – Natuurlijk
De Boeddha was een kind van zijn tijd en leefde in dit wereldbeeld. Toch komt hij uit de oudste teksten naar voren als een bijzonder pragmatische natuur, niet bereid om iets aan te nemen wat niet zintuiglijk waarneembaar was. We gaan er van uit dat de Boeddha in reïncarnatie geloofde maar hij was vooral een scherpe criticus van de gangbare opvattingen hierover.
Emmaho – Boeddha in actie…
Meditatie aan de zelfkant van de maatschappij.
Ehipassiko – dhammatalk Goedele Goetelen
Goedele: ‘Zowel christelijke meditatie als samatha en vipassana boeien mij. Zij vormen een wezenlijke meerwaarde in mijn leven, een leidraad, een vangnet, een ankerpunt. Dit wil ik graag delen met onze sangha. Mijn motto is: ik kan slechts behouden wat ik heb door het in dankbaarheid weg te geven.’
Ik ben een lucifer!
Eigenlijk steekt de lucifer geen mensen aan, ze doen het zelf, ontbranden spontaan of ontdekken opnieuw hun waakvlammetje.
‘Joods boeddhist’ Marc Lieberman (72) overleden
In 1989 bracht de Dalai Lama een bezoek aan de Verenigde Staten en organiseerde Lieberman een eendaagse dialoog tussen de Dalai Lama en Amerikaans-Joodse leiders. Die vond plaats in een Tibetaans boeddhistische tempel in New Jersey.
Ad van Dun – Aikido, vredig vechten, het verhaal
De bodhisattva-krijger staat in dienst van waarheid, niet van zichzelf – welbevinden is niet zijn hoogste goed.
‘Weinig mensen komen naar een Dhamma-voordracht om te horen hoe ze zich kunnen bevrijden van het aangename’
De Boeddha onderricht zijn zoon, Rahula (deel 3).
De kracht van negatief denken- Waarheid, melancholie en een tragisch levensgevoel
‘De obsessie met het positieve maakt dat de functie van het negatieve wordt verwaarloosd.’ Joop Romeijn in een boeiende beschouwiong over negatief denken. En de kracht die daaruit voort kan komen.