Het mahayana maakt radicaal komaf met de illusie dat we er ooit zullen zijn, dat we iets zullen bereiken waardoor we boven alle lijden uitstijgen. No man can be free unless all are free. We zullen er nooit aan wennen. We zullen altijd weer geraakt worden en geraakt blijven.
Dharma en filosofie
Op deze pagina staan wat zwaardere stukken die een relevantie hebben met de leer van de Boeddha. Actuele onderwerpen belicht tegen de achtergrond van de oorspronkelijke teksten van de Boeddha. De moeite van het bewaren en bespreken waard.
Kijken met de geest, onderzoeken met de geest?
Zonder weg te vluchten in zweverige toestanden maar durven loslaten en gewoonweg de dingen zien zoals ze zijn; vooral ze te aanvaarden zoals ze zich aandienen; zo simpel, zo complexloos kan een uurtje mediteren zijn. Maar wat is meditatie dan wel?
Interview met God
Lijden is werkelijkheid. Dat wil niet zeggen dat het moet voortbestaan. Het heeft alleen geen zin je ertegen te verzetten. Geen mens is sterker dan de werkelijkheid en ik trouwens ook niet, want ik ben het zelf.
Michael Hoek – Ik neem toevlucht tot de suttas
Het is zeer waarschijnlijk dat er omtrent 2500 jaar geleden wel degelijk een verlichte leraar leefde waarmee het boeddhisme is ontstaan en uitgebouwd, maar deze man en zijn leer zijn voor ons in wezen onkenbaar.
Het spook dat Linji heet
Een spook recht in het gezicht kijken, is een vergeefse oefening.
Wij zullen ons hier van roddelen onthouden…
Het juiste spreken (samma vaca) is een onderdeel van het edele achtvoudige pad en vormt samen met het juiste handelen en de juiste wijze van levensonderhoud de geleding moraliteit (sila).
Dzokchen: de werkelijkheid zien zoals zij is
Terwijl alle andere paden in het boeddhisme gekenmerkt worden door een specifiek doel dat door allerlei inzichten en oefeningen bereikt zou kunnen worden – nirwana, het ontwaken of de bevrijding – is er vanuit dzokchen gezien helemaal geen doel.
‘We moeten de dood regelmatig en een beetje kunstmatig in onze meditatie brengen’
Als je, je tijdens een volgende meditatie plots bewust word dat je sterft, heb je niet de tijd om dit fenomeen in alle rust , zonder je erbij betrokken te voelen, van op een afstand, als een toeschouwer, een getuige, te bekijken.
Vrijmakers
De vrijheid wordt pas compleet wanneer de vrijheid om het vlot te dumpen vanzelfsprekend is.
Wedergeboorte
En de ziel dan, die zweeft als vanouds op de wateren: Elke dag een nieuw begin.
‘Als de bel gaat, sta op’
Nog voor de gedachte ‘ik heb geen zin om nu al op te staan’ opkomt, staat de jonge Toshi al naast zijn bed. Hij stapt uit bed ‘zonder na te denken’, zonder het opkomend gevoel van tegenzin de kans te geven zich te ontwikkelen tot een negatieve gedachte.
Taigu – Onder de motorkap
Een korte verhandeling over het spel van hoofd en hart, en de kracht van geloof.
.
Echte stilte is nooit stil
Het lawaai dat je stoort, maak je zelf.
Taigu – Berouw
Voor alles waar ik scheef zit, zat en zal zitten, toon ik mijn berouw.
‘Heer Gotama, ik zeg het volgende, ik heb volgende visie: “Ik keur alles af”.
Gotama: “Deze visie van jou, Aggivessana , dat je alles afkeurt, keur je die dan ook af?”
Karma in de tijd van de Boeddha
Onvermijdelijk wierp de leer van de wedergeboorte de vraag op naar het subject van de wedergeboorte: wie of wat is het dat wedergeboren wordt?
Salla-Sutta, ‘de doorn’ een meditatie over de dood
Het uittrekken van de doorn is een metafoor voor het stoppen van de hartstochten, de drang naar het bestaan en de begeerte naar alles wat er zich in samsara aan ons presenteert.
Boeddha: ‘Ik ben niet jullie licht…’
Ik ben niet jullie autoriteit, wees een licht voor jezelf.
Aldus heb ik gehoord – de Boeddha in het land van de Angutarapa’s
Het pad dat de Boeddha beschrijft wordt gekenmerkt door loslaten, opgeven en overstijgen.
Boeddhisme beïnvloedt en wordt beïnvloed
Heel wat regeringen in China, Vietnam, Korea & Japan blijken ondertussen gebaseerd op confucianisme, maar met opname van elementen uit Taoïsme, shintoïsme & boeddhisme.
De oplossing van de misverstanden rond het ego, het zelf en het begrip identificatie
Het is dus niet zo dat ons ego verdwijnt wanneer wij verlicht worden, bevrijd worden, zelfgerealiseerd of godgerealiseerd worden. Ken je een ware spirituele meester die geen ego meer had? Krishna? Rama? Boeddha? Shankara? Jezus? Zij allen hadden een opvallend sterk en gezond ego!
TV – Van Dis en de Dalai Lama – aflevering 1
De persoonlijke zoektocht van Van Dis naar de betekenis van het boeddhisme in onze samenleving is het vertrekpunt in de 3-delige serie. Als voorbereiding op zijn reis naar Dharamsala, India, en een ontmoeting met de Dalai Lama verkent van Dis in de eerste aflevering- die morgen wordt uitgezonden, de groeiende belangstelling voor het boeddhisme in het Westen.
Toets hier het gedrag van je leraar aan…
Hoe kan je weten dat iemand, een leraar bijvoorbeeld, de realisatie heeft bereikt die hij/zij beweert te hebben of die hem/haar door anderen wordt toegeschreven?
Vrij van smetten…
“Vriend, wat de persoon betreft die een innerlijke smet heeft en dit niet weet hiervan kan verwacht worden dat hij geen wilskracht zal ontwikkelen, hij zich niet zal inspannen, geen energie zal ontplooien om die smet te verwijderen. Hij zal vol passie, vol haat, vol verwarring, met een smet, met bezoedelde geest sterven.