• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Henk – Leeftijd en dharma

Henk – Leeftijd en dharma

27 november 2024 door Henk van Kalken

Dat alles vergankelijk is zal de lezers van het BD wel bekend zijn. Pas op het moment dat je vergankelijkheid fysiek gaat ervaren begint de onvermijdelijkheid ervan tot je door te dringen. Tot dan was het allemaal nogal wat theoretisch. Dan bereik je al aftakelend een leeftijd waarop alles zo ongeveer allemaal bij elkaar zou moeten komen. Alles wat je vergaard hebt aan ervaringen, inzichten, misschien zelfs wijsheid. Je menszijn nadert wat dit leven betreft de voltooiing. Tenminste: dat zou je verwachten. Een soort van ‘af’ zijn. Als mens vervolmaakt, in de geest dan, en ver verheven boven iets ordinairs als lichamelijk verval. Dat draag je dan met de bekende glimlach van een oudere die naar spelende kinderen kijkt. Zo zou het moeten zijn, zo zou je het graag hebben. De bizarre werkelijkheid achterhaalt je natuurlijk, en houdt je voortdurend spiegels voor. Het gelaat is een beeld dat je vanuit die spiegel aanstaart, maar je herkent hetgeen je ziet nauwelijks. Je geheugen probeert je vergeefs een andere herinnering voor te houden, waar je niet meer bij kunt komen.
Ik zag een oudere buurman (ik heb inmiddels dezelfde leeftijd) op straat stilstaan, terwijl hij zoekend om zich heen keek. Hij wist achteraf niet meer waarom hij naar buiten was gegaan. Maar hij wist ook de weg naar zijn huis niet meer. Hij had een dun overhemdje aan, waar de koude regen (het was november), overheen stroomde. Ik bracht ik hem snel naar waar hij wezen moest. Hij keek zoekend om zich heen, en mompelde: ‘Ah… ja, hier woonde ik.’ Ik begeleidde hem naar binnen en zette thee, die hij dankbaar naar binnen slurpte. ‘Weet je wat het is,’ zei hij en nam nog een slokje.’ Oud worden is niet zo erg. Maar oud zijn…’ Hij schudde het hoofd. ‘Dat geeft veel problemen,’ hernam hij. Gelukkig ben je die ook zomaar weer vergeten.’ Ik verliet buurman nadat zijn zoon zich aan de voordeur meldde. ‘Ik ga naar huis,’ riep buurman me nog na.
Buurman was toegewijd areligieus. Ook met een bevrijdingsleer had hij niets. ‘Allemaal bedrog en voor de dommen,’ placht hij te zeggen. Was hij wel een bevrijdingsleer toegewijd geweest, hoe had hij deze dan moeten beoefenen op latere leeftijd? Als je niet meer in staat bent teksten te onthouden of te begrijpen, hoe kun je dan nog effectief dharma, of ongeacht welke religie dan ook beoefenen, begrijpen, beleven?
Toen ik in de karma Kagyu actief was had ik ook al weleens twijfels bij het reciteren van teksten en mantra’s in het Tibetaans of Sanskriet, ik zag mezelf op een oncomfortabel kussentje zitten en voelde me soms een idioot. De laatste tijd heb ik dat in toenemende mate. Ik word ouder, vergeetachtiger, moet soms meer moeite doen om samenhangen te begrijpen. Omdat ik een christelijk-culturele achtergrond heb speelt onwillekeurig een soort schuldgevoel, een soort angst voor straf-en-beloning op. Te vergelijken met dat wat sommige voormalig gereformeerde schrijvers hun hele leven hielden zodra ze een kerkklok hoorden luiden. Ik moet praktijk doen, zegt mij iets innerlijks, anders…Er kan zich dan een hele innerlijke dialoog ontwikkelen. Maar ik kan er toch niks aan doen, mijn vermogens zijn niet meer wat ze geweest zijn, zou dat negatief karma opleveren? Mijn ratio (voor zover nog helemaal intact) houdt me vervolgens voor dat karma oorzaak en gevolg is, en niets met straf en beloning te maken heeft. Niettemin blijft een ja-maar gevoelsstemmetje op me inpraten. Dus ga ik af en toe nog in mijn Pujakamertje zitten en reciteer, zing, bel en doe mudra’s voor zover ik ze nog weet. En probeer het gevoel dat ik me belachelijk zit te maken te negeren.
Heeft dat iets met mijn vertrouwen in dzogchen te maken? Nee, eerder iets met mezelf en mijn langzaam minder wordende vermogens. De aftakeling. De levende ervaring van de vergankelijkheid.
Het heeft ook voordelen. Vroeger, toen ik nog niet zolang met boeddhisme en later vooral dzogchen bezig was, romantiseerde ik het beoefenen en alles wat ermee samenhangt wel wat. Zittend op mijn kussentje voelde ik me soms een soort halve heilige. Mijn fantasie ging weleens met me op de loop en als ik niet oppaste zag ik mezelf soms als een halve boeddha. Wat ik duidelijk niet ben, want ik ben een héle, al moet ik terwijl ik dit opschrijf het honende gelach uit de restanten van mijn Zelf met enige kracht verdringen. Maar wat ik wil zeggen is, dat het niet alleen het uiterlijk is dat vergankelijkheid demonstreert. Ook het innerlijk heeft intussen zodanig veel laagjes van het ego afgeschraapt dat het romantiseren achterwege blijft. Ik vind mezelf terug als datgene wat ik altijd geweest ben: een twijfelaar, bedenkend dat alle dharmafranje niet bestaat en door mijn eigen fantasie in leven is geroepen. Dus ga ik zo dapper mogelijk de laatste fase in en hoop dat het flakkerende boterlampje van toewijding, nou ja, waxinelichtje dus, mijn kronkelige, oneffen pad zal blijven verlichten.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Henk van Kalken, meditatie Tags: afzijn, alles is vergankelijk, dementie, dharmafranje, dzogchen, Karma Kagyu, ouder worden, twijfelaar, vergankelijk, volmaakt

Lees ook:

  1. Op een waarheid kun je niet lopen
  2. Golden Letters – Herken de aard van gedachten en ervaringen (I)
  3. Spiritueel materialisme
  4. ‘Als je je mind eenmaal meer en meer herkent, is dat best ontnuchterend’    

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    27 november 2024 om 13:37

    Maar kan er zoiets als twijfel en een twijfelaar bestaan als je niet al in het verhaal zit? Niet al geabsorbeerd bent in verbeelding? Is dat het niet altijd? Dat we menen dat de realiteit en wijzelf verhalend van karakter is? Tekent dit niet onze intense betrokkenheid op verbeelding? Altijd maar met beelden bezig. En die beelden aanzien voor de realiteit? Misschien kun je ook blij zijn dat het oude brein niet meer al die samenhangende beelden produceert maar je nu met rust laat? Misschien kan het een uitnodiging zijn tot dat wat geen beeld is?

    • Willem zegt

      28 november 2024 om 00:38

      Maar hetzelfde geldt voor woorden en begrippen. Daar zijn we ook altijd mee bezig. We verzinnen ze, we geven er waarde aan, we framen ermee. Altijd met woorden bezig zijn. Begrippen die we als realiteit zien.
      Misschien kan het ook een uitnodiging zijn tot dat wat zonder woorden is.
      Oh… maar dan is er ook geen BD meer met columns waar je op kunt reageren.

      • Henk van van Kalken zegt

        28 november 2024 om 13:07

        Ja, Willem, we zijn altijd bezig om lege begrippen van betekenis te voorzien. En daar vormen we begrippen van, die we middels woorden tot uiting brengen. Maar woorden, taal, communicatie, het maakt allemaal deel uit van onze natuur. Zoals het BD en de columns dat ook zijn. En reacties. En geen reacties.

  2. Marcel zegt

    28 november 2024 om 08:38

    “Ook het innerlijk heeft intussen zodanig veel laagjes van het ego afgeschraapt dat het romantiseren achterwege blijft. Ik vind mezelf terug als datgene wat ik altijd geweest ben: een twijfelaar (..)”

    Kaal!

    Schitterend, Henk.

    Mvg,
    Marcel.

    • Henk van van Kalken zegt

      28 november 2024 om 13:08

      Dank, Marcel. Ik voel me gezien. Al komt de twijfel tegelijkertijd op.

  3. Louis zegt

    28 november 2024 om 09:56

    ‘Je kunt er niet uitvallen’ zei Ton Lathouwers altijd en ‘van hart tot hart’. Onlangs is hij overleden. Toen ik je bijdrage las kwamen deze vertroostingen langs. Ik herken mezelf zeer in je bespiegelingen, samen op pad in een steeds groter wordend gezelschap. Allemaal op weg naar de kern.

    • Henk van van Kalken zegt

      28 november 2024 om 13:09

      Dank, Marcel. Ik voel me gezien. Al komt de twijfel tegelijkertijd op.

  4. Martrees zegt

    28 november 2024 om 13:01

    Zowel Henk als Marcel, dank voor het geschrevene.
    Ik voeg me graag al twijfelend toe aan het gezelschap dat op weg is naar de kern.

    • Henk van van Kalken zegt

      28 november 2024 om 19:35

      Weet je, Matrees, Ik hoorde innerlijk de stem van mijn overleden leraar. Hoewel hij de volgende woorden waarschijnlijk nooit in het echt zal hebben uitgesproken: ‘Uiteindelijk bestaat er geen kern. en geen twijfel. En geen columns. En geen aftakeling. Dat zijn allemaal voortbrengselen van de denkende geest.’
      Hetgeen ons er niet van hoeft te weerhouden om al twijfelend, aftakelend en columns schrijvend onderweg te blijven naar de kern.

  5. Henk van van Kalken zegt

    28 november 2024 om 13:12

    Dus zal ik, indachtig de woorden van Ton Lathouwrs voortsukkelen op weg naar…

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 3: neti neti neti…
    • Het jaar 2025 – dag 135 – boomzaad
    • Eigenwijze monnik in anti-kraakpand
    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.