• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dhamma zonder wedergeboorte?

Dhamma zonder wedergeboorte?

15 september 2024 door gastauteur

Conform de huidige nadrukkelijke behoefte aan religieuze leringen die persoonlijk relevant en direct verifieerbaar zijn, wordt de aloude boeddhistische wedergeboorteleer in bepaalde Dhamma-kringen aan een strenge herbeoordeling onderworpen. Hoewel slechts enkele hedendaagse boeddhistische denkers er nog steeds voor pleiten dat deze leer als ‘onwetenschappelijk’ wordt geschrapt, wint een andere mening terrein, die erop neerkomt dat, of wedergeboorte nu een feit is of niet, de leer van wedergeboorte geen wezenlijke invloed heeft op het beoefenen van de Dhamma, en dus geen aanspraak kan maken op een vaste plaats in de boeddhistische leringen. Er wordt dan gezegd dat de Dhamma zich alleen bezighoudt met het hier en nu, met hulp bieden bij het oplossen van privéproblemen via een toegenomen zelfbewustzijn en innerlijke eerlijkheid. De rest van het boeddhisme kunnen we loslaten als religieuze attributen van een oude cultuur, die uiterst ongeschikt zijn voor de Dhamma van ons technologische tijdperk.

Doel en pad van de Dhamma

Als we onze eigen voorkeuren even terzijde schuiven en in plaats daarvan teruggaan naar de bron, komen we bij het onweerlegbare feit dat wedergeboorte onderdeel was van de leringen van de Boeddha zelf, als een grondbeginsel ervan. Over het geheel genomen blijkt uit de toespraken van de Boeddha dat de wedergeboorteleer zeker niet zomaar een tegemoetkoming aan de heersende visie van zijn tijd was, of een Aziatisch cultureel bedenksel, maar enorme consequenties heeft voor de beoefening van Dhamma, want hij heeft invloed op het doel waarmee de beoefening wordt begonnen en op de motivatie die tot het eind toe wordt volgehouden.

Het doel van het boeddhistische pad is bevrijding van lijden, en de Boeddha maakt het overduidelijk dat het lijden waarvan bevrijding noodzakelijk is, het lijden is van gebondenheid aan samsara, de cirkel van geboorte en dood. Het is waar dat de Dhamma een aspect heeft dat direct zichtbaar en persoonlijk verifieerbaar is. Als we onze eigen ervaring rechtstreeks inspecteren, kunnen we zien dat verdriet, spanning, angst en rouw altijd worden veroorzaakt door onze begeerte, afkeer en onwetendheid, en dus kunnen worden uitgeschakeld als we deze vergiften verwijderen. Het belang van deze direct zichtbare kant van de Dhamma-beoefening kan niet worden onderschat, want hij dient om ons vertrouwen in de bevrijdende doeltreffendheid van het boeddhistische pad te bevestigen. Maar als we de wedergeboorteleer bagatelliseren en het hele belang van de Dhamma uitleggen als het verminderen van geestelijk lijden door verhoogd zelfbewustzijn, ontnemen we de Dhamma die ruimere perspectieven waaraan hij zijn volle breedte en diepte ontleent. Als je dat doet, loop je het risico dat je de Dhamma uiteindelijk reduceert tot weinig meer dan een verfijnd oeroud systeem van humanistische psychotherapie.

Bevrijding uit de totale cyclus van leven en dood

De Boeddha heeft zelf duidelijk aangegeven dat het hoofdprobleem van het menselijke bestaan niet simpelweg het feit is dat we gevoelig zijn voor verdriet, rouw en angst, maar dat we onszelf, door het egoïstische vastklampen, ketenen aan een zich steeds hernieuwend patroon van geboorte, ouder worden, ziekte en dood, waarbinnen we de meer specifieke vormen van mentale kwelling ondergaan. Hij heeft ook laten zien dat het voornaamste gevaar van de vergiften hun oorzakelijke rol bij het in stand houden van de cirkel van wedergeboorte is. Zolang zij onuitgedreven in de diepe lagen van de geest blijven, slepen ze ons door de cirkel van wording waarin wij een vloed van tranen plengen “groter dan het water van de oceaan”. Als deze punten zorgvuldig worden overwogen, zien we dat het doel van de Dhammabeoefening niet is een comfortabele verzoening met ons huidige karakter en onze situatie in de wereld, maar het begin van een verreikende innerlijke transformatie die zal leiden tot onze verlossing van de totale cyclus van het werelds bestaan.

Persoonlijke drijfveren en dieper begrip van de Dhamma

Weliswaar is de voornaamste drijfveer om het pad van de Dhamma op te gaan voor de meeste mensen, een knagend gevoel van onvrede met de standaard loop van ons onverlichte leven, en niet een scherpe waarneming van de gevaren in de cirkel van wedergeboortes. Maar als we de Dhamma tot het eind gaan volgen en alle mogelijkheden benutten om vrede en hogere wijsheid te bereiken, dan moet de beweegreden voor onze beoefening rijper worden dan dat wat ons oorspronkelijk op het pad bracht. De onderliggende drijfveer moet naar de essentiële waarheden toe groeien die de Boeddha onthulde, en door die waarheden te omvatten, moet de drijfveer zijn eigen vermogen voeden om ons naar de verwezenlijking van het doel te leiden.

De Dhamma biedt meer dan alleen inzichtmeditatie

Onze drijfveer krijgt de benodigde rijpheid door het ontwikkelen van de juiste visie, de eerste factor van het edele achtvoudige pad, dat, zoals de Boeddha zei, ook inhoudt dat je begrijpt dat de principes van karma en wedergeboorte fundamenteel zijn voor de structuur van ons bestaan. Hoewel het beschouwen van het moment de sleutel is tot het ontwikkelen van inzichtmeditatie, zou het extreem onjuist zijn om vol te houden dat Dhamma-beoefening geheel bestaat uit het handhaven van opmerkzaamheid op het heden. Het boeddhistische pad benadrukt de rol van wijsheid als het instrument van verlossing, en wijsheid moet niet alleen het doordringen van het moment tot in de verticale diepte behelzen, maar het begrijpen van de voorbije en toekomstige horizonten waartussen ons huidige bestaan zich ontvouwt. Als we volledig op de hoogte zijn van het wedergeboorte-principe, krijgen we dat panoramische perspectief van waaruit we ons leven kunnen onderzoeken in zijn bredere context en gehele relatienetwerk. Dit zal ons stimuleren bij ons eigen nastreven van het pad en zal de diepere betekenis onthullen van het doel waarnaar onze beoefening wijst, het einde van de wedergeboortecyclus als de uiteindelijke bevrijding uit het geestelijk lijden.

Tekst Bhikkhu Bodhi. Vertaling: Titia de Graaf. Nederlandse bron:  SIMsara, uitgave juni 2024. SIMsara is een uitgave van de Stichting Inzichts Meditatie.
Bron: “Dhamma Without Rebirth?”, by Bhikkhu Bodhi. Access to Insight (BCBS Edition), 5 June 2010, http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/bodhi/bps-essay_06.html
Voorwaarden voor verspreiding:
©1987 Buddhist Publication Society.
You may copy, reformat, reprint, republish, and redistribute this work in any medium whatsoever, provided that: (1) you only make such copies, etc. available free of charge and, in the case of reprinting, only in quantities of no more than 50 copies; (2) you clearly indicate that any derivatives of this work (including translations) are derived from this source document; and (3) you include the full text of this license in any copies or derivatives of this work. Otherwise, all rights reserved.

 

Categorie: Boeddhisme, Theravada Tags: achtvoudige pad, Aziatisch bedenksel, bevrijding van lijden, dhamma, herbeoordeling, hier en nu, instrument, juiste visie, karma, privéproblemen, verlossing, wedergeboorte, wijsheid

Lees ook:

  1. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  2. Tine Vekemans – Jainisme, leer van geweldloosheid
  3. Evan Thompson is geen boeddhist, maar wel een vriend
  4. Breuklijn door de menselijke conditie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.