• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Groot vertrouwen in godverloren samsara

Taigu – Groot vertrouwen in godverloren samsara

27 augustus 2023 door Jules Prast

Een zaaier ging uit om te zaaien,
Hij zaaide zo wijd als de wind,
Zo wijd als de winden waaien
waar niemand een spoor van vindt.

Een deel van het zaad ging verloren,
een deel van het zaad werd brood,
maar niemand weet van te voren
de weg van het zaad in de schoot.

Het wordt op de wegen vertreden,
het valt in een vruchteloos graf,
het sterft aan de doornen beneden,
de vogels van boven af.

De lage, de hoge gevaren
bedreigen het kiemende graan,
maar soms kan het openbaren
de zin van het aardse bestaan.

Liedboek voor de Kerken 1973,
gezang 54, 1-4

Aan de lezer die schrijft dat Taigu’s aandacht altijd maar uitgaat naar samsara: broeder, wij leven temidden van samsara, jij en ik, allebei. Hoe veel en hoe hard je je ook bezighoudt met de dharma, de wereld wordt er niet vanzelf beter van. De relatie tussen dharma en samsara, tussen de leer en het leven, is diffuus. Thich Nhat Hanh vergeleek de dharma wel met regen die in ons moet indalen opdat onze gedachten, gevoelens en gedrag heilzamer worden. Maar evenals het zaaigoed dat de zaaier zaait, treft de dharmaregen niet één op één doel. De regendruppels en de dharmazaadjes worden óók op de wegen vertreden en alleen soms openbaren ze de zin van het aardse bestaan.

Volgens de overlevering mompelde Bodhidharma “niets heiligs” toen de Chinese keizer hem om commentaar vroeg om zijn ambitieuze bouw van een groot aantal boeddhistische tempels. Dezelfde reactie past op de sutra’s (‘heilige’ teksten) die in deze krant worden gespeld of uitgelegd. De geur van heiligheid die sommige boeddhistische letterknechten hier achterlaten, is als een onwelriekende spruitjeslucht en verraadt een diepgeworteld vals bewustzijn.

“Niets heiligs” was ook de naoorlogse Japanse zenvernieuwer Hisamatsu op het lijf geschreven. Heiligheid is in ons deel van de wereld een residu van een voorheen christelijke cultuur, een voedingsbodem voor een religieus verlangen om hetzelfde terug te vinden in bijvoorbeeld boeddhisme. En daar word je goed bediend, want heiligheid doordrenkt tal van boeddhistische tradities. Ieder geïnstitutionaliseerd geloofssysteem loopt het risico het charisma buiten de wereldse orde te plaatsen. Westers boeddhisme gaat al te vaak mank aan een onbewust van kloostertradities uit de eeuwen der eeuwen overgenomen hang naar een onwereldse perfectie. De teksten die worden gelezen zijn in overgrote meerderheid het product van zulke tradities. Te veel boeddhisten spiegelen zich aan idealen die onbereikbaar en niet van toepassing zijn in de samsarische werkelijkheid van een geseculariseerde wereld.

En waarom houden wij ons eigenlijk bezig met cryptische, selectief gekozen sutra’s wanneer een gezang uit het Liedboek voor de Kerken klinkt alsof het uit de pen zou hebben kunnen komen van wijlen Thich Nhat Hanh? De Vietnamese zenleraar en zijn Tibetaanse dharmabroeder, de Dalai Lama, hebben op reis door de westerse wereld nooit zieltjes proberen te winnen voor het boeddhisme. Wat zij wel gedaan hebben is een gemoderniseerde interpretatie van boeddhisme ten voorbeeld houden aan een godverloren gehoor, dat zij hebben opgeroepen de wortels van hun religieuze cultuur op een eigentijdse wijze te vernieuwen. Maar dit was aan dovemansoren gesproken, omdat de afkeer en het zinsverlies van de christelijke kerken bij ons diepe wonden hebben geslagen, even diep als de geloofwaardigheid van boeddhisme in de bronlanden van Zuid- en Oost-Azië is ondermijnd in een ook daar geseculariseerde werkelijkheid.

Taigu zal zich nooit kunnen onttrekken aan de karmische belasting van ruim zestig jaar leven temidden van samsara. De gemaakte keuzes in een verwarrende werkelijkheid hebben zich van jongsafaan vertaald in gedragspatronen die je niet wegspoelt met zestien jaar zenbeoefening in deeltijd, waarbij moet worden aangetekend dat hij na een jaar of vijf geleidelijk is gaan overhellen naar een vrije combinatie met Shinrans reine-landpraktijk. Natuurlijk, de inspiratie van de dharma maakt je bewuster om goed te doen waar je goed kunt doen en het is niet alsof Taigu voordat hij begon met de zenbeoefening, nooit goed gedaan heeft. Voor zover je dat met de wetenschap van nu kunt zeggen, want de kern van Mahayana is dat je nooit precies weet welk gedrag heilzaam is of niet. Vervuld van existentiële twijfel ploeteren wij ons een weg door het rulle zand en alleen soms ervaren wij even een voorbijgaande mirage van licht in het duister. Geen weg, geen bereiken; samsara is nirvana.

Een voordeel van Shinran is dat begrip voor dat geploeter centraal staat in zijn dharmabeschouwing. Dit onderscheidt hem van het zenboeddhisme, van oudsher meer een wijze van beoefening voor een kleine elite die zich welbevond in volledige toewijding aan veeleisende meditatie en confronterende geestelijke acrobatiek. Shinran wilde Mahayana na duizend jaar pretentie van ‘Groot Voertuig’ eindelijk echt openleggen voor de gewone man en vrouw. Hij en zijn leraar, Honen, zijn om hun geschriften twee boeiende ‘theologen’ van het boeddhisme. Honen analyseert onverschrokken zin en onzin van vijftienhonderd jaar boeddhistische stromingen. Shinran neemt van hem de nembutsu over als voor ieder toegankelijke vorm van beoefening en richt zijn focus op de weg van hoop en groot vertrouwen en op de mogelijkheid van een innerlijke religieuze ommekeer juist van de mens die in zonde leeft, die wordt opgeslokt door samsara.

Wat Taigu van zen meeneemt, is o.a. het doorzien van wat mensen zich aan fata morgana voor de geest kunnen halen. De verbeelding is aan de macht wanneer wij ons de tijd als uitspansel voorstellen en broeder Gautama als ‘de Ontwaakte’ laten verschijnen. Je mag er best de Pali Canon op naslaan, zolang je maar beseft dat het verbeelding op verbeelding is, geen geopenbaarde realiteit. Er is behalve in onze voorstelling verder geen uitspansel; heden, verleden en toekomst zijn in elkaar verpakt, samengebald in dit moment. Wanneer de dharmaregen neerslaat in boeddhanatuur, wat soms gebeurt, kan boeddhaschap in levende wezens groeien. Maar even zo vaak valt deze regen temidden van de samsara in een vruchteloos graf. Als je dit allemaal onderkent, dat transcendent en immanent samenvallen, en dat er niets heiligs bestaat, dan zijn nembutsu en groot vertrouwen een mooi complement, en kunnen Bodhidharma en Shinran met recht en reden goede vrienden van elkaar worden genoemd.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dalai Lama, Geluk, Jules Prast, Mahayana, Pali-Canon, Zen Tags: bodhidharma, dharma, Hisamatsu, Honen, kloostertradities, Liedboek voor de Kerken, niets heiligs, samsara, Shinran, Thich Nhat Hanh, zaaigoed

Lees ook:

  1. Taigu – De smalle en de brede weg
  2. Taigu – Bevrijd door religieuze verbeelding
  3. Dialectiek der Verlichting
  4. Jules – Boeddhistische bevrijdingsparadigma’s

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.