• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Spanningsvelden binnen een kwetsbaar zen

Spanningsvelden binnen een kwetsbaar zen

11 juni 2023 door Jules Prast

Mahayana noemt zichzelf van oudsher het Grote Voertuig. Evenals een venndiagram in de wiskunde is Mahayana een verzameling die bestaat uit deelverzamelingen. Zenboeddhisme is een van deze deelverzamelingen, een school die leunt op mahayanateksten en de nadruk legt op meditatie en ontwaken tot het oorspronkelijk gelaat. Ook reine-landboeddhisme is een deelverzameling, evenals Tibetaans boeddhisme en tal van scholen die een korter of langer bestaan hebben geleid, zoals verschillende tradities die geïnspireerd werden of worden door de Lotus sutra, en Hosso en Huayen. In de historische ontwikkeling hebben al deze scholen en stromingen raakvlakken en overlappingen gekend.

Dat het zich het Grote Voertuig noemt, geschikt voor alle beoefenaars en niet alleen voor van de wereld afgekeerde monnikengemeenschappen, betekent niet dat Mahayana deze naam altijd heeft verdiend. De kritiek van Honen en Shinran (Japan, twaalfde/dertiende eeuw) was dat zen zich in feite had ontwikkeld tot een klein voertuig, tot een smal pad voor gekwalificeerde ingewijden in zenkloosters. Shinran legde met zijn vorm van reine-landboeddhisme de basis voor een traditie die het potentieel van Mahayana ten volle ontsloot.

Zen is van nature een kwetsbare traditie, wat veel zorg en onderhoud vergt van zijn beoefenaars. Zen is kwetsbaar omdat ook hier het gevaar op de loer kan liggen dat beoefenaars meer bezig zijn met hun eigen ervaring van ontwaken dan met het lijden en het bevrijden van andere levende wezens. De Vietnamese leraar Thich Nhat Hanh (1926-2022) heeft in zijn oeuvre bij herhaling beklemtoond dat zitten op de mat niet volstaat voor boeddhisten. De meditatierage is eigen aan het westerse boeddhisme; in Azië heeft de geschiedenis door slechts een kleine minderheid van gespecialiseerde boeddhisten gemediteerd.

Zen is eveneens kwetsbaar omdat leraren dualismen zoals die van goed en kwaad altijd hebben gerelativeerd, met het risico van ethisch uitglijden, seksschandalen en andere vormen van machtsmisbruik. In zen hebben zich soms ook ideeën opgehoopt die op gespannen voet staan met het gezonde verstand of de uitgangspunten van de dharma. Een voorbeeld van het eerste is dat denken vaak in de ban is gedaan ten faveure van de intuïtie, terwijl beide een plaats hebben in de beoefening en het leven; een voorbeeld van het tweede is het idee van de oorspronkelijke verlichting (hongaku). We moeten voorts durven de mogelijkheid tot ons toe te laten dat de Japanse zenmeester Eihei Dogen (twaalfde/dertiende eeuw) zich vergiste toen hij zitmeditatie gelijkstelde met verlichting, met alle consequenties vandien. Als wij zulke spanningsvelden niet actief benoemen, zullen weeffouten uit het verleden zich blijven herhalen.

Er zijn beoefenaars die een onderscheid willen maken tussen de kenmerkende zenervaring enerzijds en zenboeddhisme anderzijds. De zenervaring zou een toegangspoort zijn tot een realisatie die ook mogelijk is binnen andere religies. Zenboeddhisme is in deze voorstelling een historische gestalte van de traditie, met inbegrip van de bijbehorende geloofsartikelen. De vraag ligt voor de hand of zenervaring en zenboeddhisme als begrippenpaar zelf geen dualisme vormen. Een focus op de ervaring kan zen in ieder geval loszingen van zijn wortels en het tot een speelbal maken op een onderstroom van speculeren die teruggaat tot de Europese Romantiek.

Het idee dat alle religies delen in een gemeenschappelijke kern, is een product van die Romantiek. Sommige zenprotagonisten hebben na de Tweede Wereldoorlog ‘zen als ervaring’ in de aanbieding gedaan aan een cultureel vatbaar Westen om iets van het Japanse erfgoed te redden uit de failliete boedel van de reactionair-nationalistische zenkerken in het land. Een probleem van zen positioneren als een bron voor revitalisatie van een wereldreligie, is dat speculeren en conferenties bezoeken de aandacht kunnen afleiden van de primaire opdracht om boeddha’s te kweken en andere levende wezens te bevrijden, hoe talloos zij ook zijn. Eerst de handen in de modder dus!

De Chinese zenboeddhist Sheng-yen (1931-2009) doopte zijn receptuur ‘de methode van geen-methode’. Hij bracht deze naar het Westen om te benadrukken dat het pad naar ontwaken voor iedere zenboeddhist bestaat uit een pakket van op de persoon toegesneden bouwstenen en hinderpalen, afhankelijk van iemands voorgeschiedenis en zijn of haar aanvliegroutes van de beoefening. Zen beoefenen houdt niet in om klakkeloos de methode te volgen die leraar of sangha belijden. Het zenleraarschap en de scholing van beoefenaren moeten het volledige palet aan alle mogelijke leerpaden bestrijken. Beoefenaren moeten worden gestimuleerd om een kritische zin te ontwikkelen bij de studie van historische scholen en hun teksten, en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het samenstellen van een eigen, min of meer coherent ideeënpakket. Het dondert niet of Yogacara je meer ligt dan Madhyamaka, Huayen of welke andere school dan ook. Het kan eveneens voorkomen dat je in meer dan één school of stroming uitkomt. Er is niets heilig, exclusief of stoer aan zen. Je mag zelfs boeddhisme verruilen voor een andere religie.

Sheng-yen en Thich Nhat Hanh beklemtonen het belang van een propere intellectuele vorming van zenboeddhisten door zich ruim van geest te oriënteren op de ideeën die ten grondslag liggen aan de beoefening. De Japanse filosoof Hisamatsu (1889-1980) combineerde na de Tweede Wereldoorlog als zenleraar een gemoderniseerde versie van de beoefening met een focus op de maatschappelijke praxis. Er loopt een rechte lijn van Bodhidharma, de mythische stichter van het zenboeddhisme in China, naar Hisamatsu. Zen hecht niet aan woord of teken ten onderscheid van eerdere boeddhistische tradities die sutra’s memoriseerden. Studeren, lezen en schrijven mogen echter, nee moeten! Bij Hisamatsu geen niet-weten-fetisjisme; hij heeft zijn zaakjes in balans.

Bij Thich Nhat Hanh, Sheng-yen en Hisamatsu doet zich in de benadering van zenboeddhisme een ‘franciscaanse wending’ voor. Kerkvernieuwer Franciscus van Assisi (Italië, 1181-1226) en de naar hem vernoemde orde van franciscaanse monniken waren, en zijn, volop van de maatschappelijke praxis in combinatie met beoefening. Sommigen noemen het boeddhisme van Thich Nhat Hanh, Sheng-yen en Hisamatsu ‘geëngageerd boeddhisme’, anderen vinden deze aanduiding zonder betekenis. Niemands bevrijding kan in Mahayana immers volkomen zijn als die van alle andere levende wezens niet eveneens is gerealiseerd; het lijden van de een is het lijden van alle anderen. Zenboeddhisme kan niet zonder sociale bewogenheid en sociale actie. Dit zet altijd het spanningsveld van meditatie en maatschappij op scherp. Is deze verhouding uit evenwicht, dan mankeert er iets aan de zenbeoefening.

Aldus overwoog Taigu, terwijl hij zachtjes de woorden murmelde van de nembutsu, zijn levensechte koan, die zich steeds weer vernieuwt.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Japans boeddhisme, Jules Prast, Mahayana, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen Tags: actie, denken, dualismen, Eihei Dogen, Europese Romantiek, Hisamatsu, intuïtie, meditatierage, Sheng yen, sociale bewogenheid, Thich Nath Hanh, zenboeddhisme, zenervaring

Lees ook:

  1. Dick – De ware stem van je hart
  2. Taigu – Oude en nieuwe zenideologie ontleed
  3. Taigu – Zen is geen mystiek
  4. Totaalboeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Asanga zegt

    11 juni 2023 om 18:43

    Onder Dogens volgelingen in Oost en West is de nadruk te veel komen liggen op zitmeditatie en quiëtistische beoefening. De Dogen van de ‘Ehei Koroku’ doet niet onder voor Linji, terwijl volgelingen het meest putten uit de beschouwingen in de ‘Shobogenzo’.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.