• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Baptisme en boeddhisme

3 augustus 2020 door Taigu

Wat zoeken wij in de boeddhaweg dat het het waard maakt ons de beproevingen van een niet cultuureigen pad te getroosten?

Wat is de zenpraktijk? Zitten en mediteren, zou menigeen waarschijnlijk zeggen.

Mispoes. ‘Wat is de zenpraktijk?’ is een koan, zo je wilt. Het antwoord luidt: ‘Leven in aandacht’. Maar zo’n antwoord voldoet niet voor een koan. Laat maar zien dat je het doet.

‘Zitten en mediteren’ gelijkstellen met ‘leven in aandacht’ is verwarren van een specifieke vorm met een generieke vorm.

Leven in aandacht is er voor de hele dag, ook zonder zitten en mediteren.

Wie is aangeraakt door de geest van bevrijding is vrij om het vlot van zen en boeddhisme achter zich te laten.

* * *

De afgelopen week werd Amerika’s legendarische burgerrechtenactivist John Lewis begraven.

Hij had de tegenwoordigheid van geest om het lampje nog eenmaal door te geven in een afscheidsbrief, geschreven op zijn sterfbed. De brief, zo had hij beschikt, moest op de ochtend van zijn uitvaart in de krant staan.

Compassie vindt hij bij zijn medemensen. Praktische lotsverbetering op een aarde die bol staat van lijden, is een moeizaam, maar onvermijdbaar pad.

In John Lewis ontwaar ik de gestalte van Thich Nhat Hanh.

Beiden geïnspireerd door Martin Luther King Jr. en de weg van de geweldloze actie.

In de kerk in Atlanta zingen en swingen baptistische congreganten dat het een lieve lust is. Het geluid van één klappende hand klinkt wanneer zij, ogen dicht, tasten naar de aanwezigheid van de geest van waarheid en bevrijding.

Oh Yeah!

Baptisme lijkt meer kaas van bevrijding te hebben gegeten dan boeddhisme.

In het christendom zitten zaden van bevrijding en van gelijkmaking die de Amerikaanse burgerrechtenbeweging en bevrijdingsbewegingen de wereld rond vleugels hebben gegeven en geven.

Wat zoeken wij in de boeddhaweg dat het het waard maakt ons de beproevingen van een niet cultuureigen pad te getroosten?

Is leven in aandacht met, te midden van baptisme niet vruchtbaarder dan mediteren op een wijze die historisch gezien bedoeld is voor monniken?

En dan: dat oeverloze gezwam: ‘wat is boeddhisme?’

Wat drijft ons? Wat beelden wij ons in?

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast, Mensenrechten, Zen Tags: baptisme, Bevrijding, John Lewis, Martin Luther King jr., Thich Nhat Hanh, zen, zitten

Lees ook:

  1. Taigu – verlichting onnodig voor geëngageerd zen
  2. Beroepsgelovigen en amateurzitters
  3. Een boeddhistische maatschappijvisie?
  4. Dit leven is niet alles wat er is

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    3 augustus 2020 om 14:39

    Ik zie dat je vragen over boeddhisme hebt en niet onderbouwde bezwaren. Ook iets over bevrijding en je teleurstelling daarover i.v.m. boeddhisme. Vervolgens verwacht je meer van baptisme, waarin je boeddhisme juist herkent.

    ‘En dan: dat oeverloos gezwam: ‘wat is boeddhisme?’ Zwammen, Taigu toch!

    Sorry hoor, maar ik kan dit niet meer volgen: wat is hier werkelijk aan de hand?

  2. Ujukarin zegt

    3 augustus 2020 om 17:45

    Oeverloos gezwam, ook over de identiteit van hun geloof, ervaar ik minstens even vaak van missionarissen van Christelijken huize. Inclusief baptisten, alleen al hun boeken over waarom-geen-kinderdoop kunnen hele bibliotheken vullen ;-)

    With folded palms,

  3. Arina zegt

    3 augustus 2020 om 22:44

    Omdat ons ‘ cultuureigen pad’ zijn eigen beproevingen heeft, denk ik, met voor sommigen van ons onoverkomelijke bezwaren.
    Maar begrijp je punt.

  4. Piet Nusteleijn zegt

    4 augustus 2020 om 09:34

    Wat beweegt je? Wat drijft ons? Wat beelden we ons in?
    Ontzettend belangrijke vragen, Taigu.

    We beelden ons veel in, we bedenken heel veel. We bedenken godsdiensten. We bedenken zelfs God. We bedenken vele oevers en inderdaad, oeverloos zwammen we over de oevers en de stroom van de rivier tussen oevers. Over hoe levens verlopen.
    We gebruiken zogenaamde godsdienstoefeningen om voorbij dat denken te gaan en voorbij dat gezwam en gezever.

    Je bent vrij en maakt een keuze voor hetgeen je het meeste biedt: vrijheid/inzicht/verlichting.
    En helemaal je verliezen en los gaan in de gospel, samen zingen, aanroepen en schreeuwen is een fantastische beleving en meditatievorm.
    Thich Nhat Hanh (over de weg van geluk, begrip en liefde) is een groot therapeut/genezer.
    Met groet.

  5. Taigu zegt

    4 augustus 2020 om 17:13

    Dank allen voor het commentaar…

    “Het godsdienstig leven, juist omdat het leven is, kent zijn periodes van ups en downs, van stilstaand water en stroomversnelling, van Réveil en Revival.”

    Elisabeth Kluit (1903-1977), Het Protestantse Réveil 1815-1865, diss. 1936

    Verder zie de Sutra van Mattëus 7:1-6

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Historicus en auteur Jules Prast (Taigu), dobbert ergens tussen zen en reine land. Ondertussen laat hij zijn geest vrijmoedig zweven over de wereld en het boeddhisme. Zijn website is bereikbaar op www.julesprast.com (Twitter @julesprast). 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 21 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 22 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 25 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Van de bergen naar de stad

Kees Moerbeek - 18 april 2021

De leiders van het Nieuwe Boeddhisme (shin bukkyō) beweerden dat het Japanse boeddhisme evolutionair de meest geavanceerde vorm was van Boeddha’s leer. Anderen gingen zelfs zover om te beweren dat het zuivere boeddhisme alleen in Japan bewaard is gebleven.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten als passe-partout: maya
  • Van de bergen naar de stad
  • Dick – De zin van zen
  • Lente
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens