• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Baptisme en boeddhisme

Baptisme en boeddhisme

3 augustus 2020 door Jules Prast

Wat zoeken wij in de boeddhaweg dat het het waard maakt ons de beproevingen van een niet cultuureigen pad te getroosten?

Wat is de zenpraktijk? Zitten en mediteren, zou menigeen waarschijnlijk zeggen.

Mispoes. ‘Wat is de zenpraktijk?’ is een koan, zo je wilt. Het antwoord luidt: ‘Leven in aandacht’. Maar zo’n antwoord voldoet niet voor een koan. Laat maar zien dat je het doet.

‘Zitten en mediteren’ gelijkstellen met ‘leven in aandacht’ is verwarren van een specifieke vorm met een generieke vorm.

Leven in aandacht is er voor de hele dag, ook zonder zitten en mediteren.

Wie is aangeraakt door de geest van bevrijding is vrij om het vlot van zen en boeddhisme achter zich te laten.

* * *

De afgelopen week werd Amerika’s legendarische burgerrechtenactivist John Lewis begraven.

Hij had de tegenwoordigheid van geest om het lampje nog eenmaal door te geven in een afscheidsbrief, geschreven op zijn sterfbed. De brief, zo had hij beschikt, moest op de ochtend van zijn uitvaart in de krant staan.

Compassie vindt hij bij zijn medemensen. Praktische lotsverbetering op een aarde die bol staat van lijden, is een moeizaam, maar onvermijdbaar pad.

In John Lewis ontwaar ik de gestalte van Thich Nhat Hanh.

Beiden geïnspireerd door Martin Luther King Jr. en de weg van de geweldloze actie.

In de kerk in Atlanta zingen en swingen baptistische congreganten dat het een lieve lust is. Het geluid van één klappende hand klinkt wanneer zij, ogen dicht, tasten naar de aanwezigheid van de geest van waarheid en bevrijding.

Oh Yeah!

Baptisme lijkt meer kaas van bevrijding te hebben gegeten dan boeddhisme.

In het christendom zitten zaden van bevrijding en van gelijkmaking die de Amerikaanse burgerrechtenbeweging en bevrijdingsbewegingen de wereld rond vleugels hebben gegeven en geven.

Wat zoeken wij in de boeddhaweg dat het het waard maakt ons de beproevingen van een niet cultuureigen pad te getroosten?

Is leven in aandacht met, te midden van baptisme niet vruchtbaarder dan mediteren op een wijze die historisch gezien bedoeld is voor monniken?

En dan: dat oeverloze gezwam: ‘wat is boeddhisme?’

Wat drijft ons? Wat beelden wij ons in?

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast, Mensenrechten, Zen Tags: baptisme, Bevrijding, John Lewis, Martin Luther King jr., Thich Nhat Hanh, zen, zitten

Lees ook:

  1. Dialectiek der Verlichting
  2. Taigu – verlichting onnodig voor geëngageerd zen
  3. Shin en Zen, het beste van twee werelden
  4. Beroepsgelovigen en amateurzitters

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    3 augustus 2020 om 14:39

    Ik zie dat je vragen over boeddhisme hebt en niet onderbouwde bezwaren. Ook iets over bevrijding en je teleurstelling daarover i.v.m. boeddhisme. Vervolgens verwacht je meer van baptisme, waarin je boeddhisme juist herkent.

    ‘En dan: dat oeverloos gezwam: ‘wat is boeddhisme?’ Zwammen, Taigu toch!

    Sorry hoor, maar ik kan dit niet meer volgen: wat is hier werkelijk aan de hand?

  2. Ujukarin zegt

    3 augustus 2020 om 17:45

    Oeverloos gezwam, ook over de identiteit van hun geloof, ervaar ik minstens even vaak van missionarissen van Christelijken huize. Inclusief baptisten, alleen al hun boeken over waarom-geen-kinderdoop kunnen hele bibliotheken vullen ;-)

    With folded palms,

  3. Arina zegt

    3 augustus 2020 om 22:44

    Omdat ons ‘ cultuureigen pad’ zijn eigen beproevingen heeft, denk ik, met voor sommigen van ons onoverkomelijke bezwaren.
    Maar begrijp je punt.

  4. Piet Nusteleijn zegt

    4 augustus 2020 om 09:34

    Wat beweegt je? Wat drijft ons? Wat beelden we ons in?
    Ontzettend belangrijke vragen, Taigu.

    We beelden ons veel in, we bedenken heel veel. We bedenken godsdiensten. We bedenken zelfs God. We bedenken vele oevers en inderdaad, oeverloos zwammen we over de oevers en de stroom van de rivier tussen oevers. Over hoe levens verlopen.
    We gebruiken zogenaamde godsdienstoefeningen om voorbij dat denken te gaan en voorbij dat gezwam en gezever.

    Je bent vrij en maakt een keuze voor hetgeen je het meeste biedt: vrijheid/inzicht/verlichting.
    En helemaal je verliezen en los gaan in de gospel, samen zingen, aanroepen en schreeuwen is een fantastische beleving en meditatievorm.
    Thich Nhat Hanh (over de weg van geluk, begrip en liefde) is een groot therapeut/genezer.
    Met groet.

  5. Taigu zegt

    4 augustus 2020 om 17:13

    Dank allen voor het commentaar…

    “Het godsdienstig leven, juist omdat het leven is, kent zijn periodes van ups en downs, van stilstaand water en stroomversnelling, van Réveil en Revival.”

    Elisabeth Kluit (1903-1977), Het Protestantse Réveil 1815-1865, diss. 1936

    Verder zie de Sutra van Mattëus 7:1-6

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.