De spiritueel leider van Shambhala International, Sakyong Mipham rinpoche (de heer Mukpo) heeft onder druk van de acharyas binnen de Shambhalagemeenschap besloten om terug te blijven treden als leraar in het Shambhala onderwijs. Daarentegen wil hij contact blijven houden met studenten die dat willen. ‘Ik ben van plan om verbonden te blijven door af en toe boodschappen te schrijven en zal de komende dagen in contact staan met mijn Vajrayana studenten.’
In algemene zin, schrijft hij in een verklaring van 21 februari aan de Shambhalagemeenschap, betuigt hij zijn medeleven ‘met alles wat er gebeurd is’ maar lijkt geen verantwoordelijkheid te nemen voor het leed dat hij heeft aangericht door in al zijn functies en hoedanigheden af te treden. Gisteren publiceerde het Boeddhistisch Dagblad persoonlijke verklaringen van een aantal voormalige Shambhalaleden die geestelijk zwaar gewond de organisatie hebben verlaten door het gedrag van Mukpo. Tientallen jaren heerste er binnen deze boeddhistische organisatie een sfeer van machtsmisbruik, zelfverrijking, seksueel wangedrag en vernedering van volgelingen door deze Sakyong (koning) en zijn (staf)medewerkers, stellen volgelingen die zich slachtoffer noemen van de Sakyong en medewerkers.
De brief van 21 februari 2019:
Aan de Shambhala gemeenschap:
Ik weet dat u in deze periode van enorme pijn en onrust in onze sangha veel te lijden heeft. Ook ik heb pijn, ben bezorgd en maak me zorgen over u allen en onze gemeenschap. Ik wil van ganser harte mijn medeleven betuigen met alles wat er is gebeurd. Ik begrijp dat ik de belangrijkste bron van dat lijden en verwarring ben en ik wil me hiervoor opnieuw verontschuldigen. Het spijt me ten zeerste.
Ik ontvang veel boodschappen en luister naar uw zorgen. Gisteren ontving ik een brief van de Acharyas met het verzoek om terug te stappen uit het onderwijs. Ik heb besloten deze verzoeken te honoreren en zal in de nabije toekomst afstand blijven nemen van mijn onderwijs en administratieve taken in Shambhala.
Ik hoop dat dit de gemeenschap in staat zal stellen om te genezen en te bepalen hoe Shambhala zich in de toekomst kan manifesteren en organiseren. Wat mijzelf betreft, deze tijd geeft mij de mogelijkheid om een proces van genezing voort te zetten. Ik heb veel suggesties en adviezen gekregen over hoe dit kan gebeuren, en ik onderzoek deze als mogelijkheden. Echt begrijpen en verwerken wat er is gebeurd zal tijd kosten. Er is geen snelle oplossing. Daarom vraag ik om uw geduld, zodat echte genezing en begrip kan plaatsvinden.
Hoewel ik niet betrokken ben bij de activiteiten van Shambhala, zal ik mijn liefde en steun sturen.
Voor de studenten die een relatie met mij willen onderhouden, zal ik beschikbaar zijn voor contact en zal ik jullie in mijn gedachten en gebeden houden. Ik ben van plan om verbonden te blijven door af en toe boodschappen te schrijven en zal de komende dagen in contact staan met mijn Vajrayana studenten. Het is erg triest en moeilijk voor mij om dit aan jullie allemaal uit te drukken en ik hoop dat dit ieder van ons in staat stelt om een weg voorwaarts te vinden en dat we de leringen nog steeds kunnen gebruiken als een manier van genezing en inspiratie.
Met een triest en teder hart,
De Sakyong
G.J. Smeets zegt
Met name de laatste alinea van die brief lees ik als zelfingenomen lompheid:
“Voor de studenten die een relatie met mij willen onderhouden, zal ik beschikbaar zijn voor contact en zal ik jullie in mijn gedachten en gebeden houden.”
Bovendien is die alinea uiterst verwarrend omdat ze in flagrante tegenspraak is met wat de briefschrijver even daarvòòr kenbaar maakte:
“Gisteren ontving ik een brief van de Acharyas met het verzoek om terug te stappen uit het onderwijs. Ik heb besloten deze verzoeken te honoreren en zal in de nabije toekomst afstand blijven nemen van mijn onderwijs…”
Voorbeeld van “Why Doing Good Makes It Easier To Be Bad.”