• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Sakyong aan Shambhalagemeenschap – ‘Ook ik heb pijn, ben bezorgd en maak me zorgen over u allen en onze gemeenschap’

Sakyong aan Shambhalagemeenschap – ‘Ook ik heb pijn, ben bezorgd en maak me zorgen over u allen en onze gemeenschap’

22 februari 2019 door de redactie

De spiritueel leider van Shambhala International, Sakyong Mipham rinpoche (de heer Mukpo) heeft onder druk van de acharyas binnen de Shambhalagemeenschap besloten om terug te blijven treden als leraar in het Shambhala onderwijs. Daarentegen wil hij contact blijven houden met studenten die dat willen. ‘Ik ben van plan om verbonden te blijven door af en toe boodschappen te schrijven en zal de komende dagen in contact staan met mijn Vajrayana studenten.’

In algemene zin, schrijft hij in een verklaring van 21 februari aan de Shambhalagemeenschap, betuigt hij zijn medeleven ‘met alles wat er gebeurd is’ maar lijkt geen verantwoordelijkheid te nemen voor het leed dat hij heeft aangericht door in al zijn functies en hoedanigheden af te treden. Gisteren publiceerde het Boeddhistisch Dagblad persoonlijke verklaringen van een aantal voormalige Shambhalaleden die geestelijk zwaar gewond de organisatie hebben verlaten door het gedrag van Mukpo. Tientallen jaren heerste er binnen deze boeddhistische organisatie een sfeer van machtsmisbruik, zelfverrijking, seksueel wangedrag en vernedering van volgelingen door deze Sakyong (koning) en zijn (staf)medewerkers, stellen volgelingen die zich slachtoffer noemen van de Sakyong en medewerkers.

De brief van 21 februari 2019:

Aan de Shambhala gemeenschap:

Ik weet dat u in deze periode van enorme pijn en onrust in onze sangha veel te lijden heeft. Ook ik heb pijn, ben bezorgd en maak me zorgen over u allen en onze gemeenschap. Ik wil van ganser harte mijn medeleven betuigen met alles wat er is gebeurd. Ik begrijp dat ik de belangrijkste bron van dat lijden en verwarring ben en ik wil me hiervoor opnieuw verontschuldigen. Het spijt me ten zeerste.

Ik ontvang veel boodschappen en luister naar uw zorgen. Gisteren ontving ik een brief van de Acharyas met het verzoek om terug te stappen uit het onderwijs. Ik heb besloten deze verzoeken te honoreren en zal in de nabije toekomst afstand blijven nemen van mijn onderwijs en administratieve taken in Shambhala.

Ik hoop dat dit de gemeenschap in staat zal stellen om te genezen en te bepalen hoe Shambhala zich in de toekomst kan manifesteren en organiseren. Wat mijzelf betreft, deze tijd geeft mij de mogelijkheid om een proces van genezing voort te zetten. Ik heb veel suggesties en adviezen gekregen over hoe dit kan gebeuren, en ik onderzoek deze als mogelijkheden. Echt begrijpen en verwerken wat er is gebeurd zal tijd kosten. Er is geen snelle oplossing. Daarom vraag ik om uw geduld, zodat echte genezing en begrip kan plaatsvinden.

Hoewel ik niet betrokken ben bij de activiteiten van Shambhala, zal ik mijn liefde en steun sturen.

Voor de studenten die een relatie met mij willen onderhouden, zal ik beschikbaar zijn voor contact en zal ik jullie in mijn gedachten en gebeden houden. Ik ben van plan om verbonden te blijven door af en toe boodschappen te schrijven en zal de komende dagen in contact staan met mijn Vajrayana studenten. Het is erg triest en moeilijk voor mij om dit aan jullie allemaal uit te drukken en ik hoop dat dit ieder van ons in staat stelt om een weg voorwaarts te vinden en dat we de leringen nog steeds kunnen gebruiken als een manier van genezing en inspiratie.

Met een triest en teder hart,

De Sakyong

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Misbruik, Zorg Tags: brief, bron ellende, contact, macht, misbruik, Sakyong Mipham Rinpoche, seksueel wangedrag, Shambhala International, spijt

Lees ook:

  1. Grote druk en ontnemen functies leidden tot vertrek Sakyong Mipham
  2. Onderzoek naar wangedrag binnen Shambhala International – getuige Craig Morman
  3. Damcho Dyson – ‘flashbacks van geweld en verbale misbruik door Sogyal rinpoche’
  4. Pema Chödron treedt terug als leraar – Sakyong door Shambhala weer op het schild gehesen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    22 februari 2019 om 14:31

    Met name de laatste alinea van die brief lees ik als zelfingenomen lompheid:
    “Voor de studenten die een relatie met mij willen onderhouden, zal ik beschikbaar zijn voor contact en zal ik jullie in mijn gedachten en gebeden houden.”
    Bovendien is die alinea uiterst verwarrend omdat ze in flagrante tegenspraak is met wat de briefschrijver even daarvòòr kenbaar maakte:
    “Gisteren ontving ik een brief van de Acharyas met het verzoek om terug te stappen uit het onderwijs. Ik heb besloten deze verzoeken te honoreren en zal in de nabije toekomst afstand blijven nemen van mijn onderwijs…”

    Voorbeeld van “Why Doing Good Makes It Easier To Be Bad.”

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Baas over eigen karma
  • Guy – Kijk. Zie. Observeer.
  • Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
  • Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens