• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » politiek leider zoektocht » Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (9)

Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (9)

18 augustus 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

Onze politiek is gericht op groei, toename en vooruitgang. Er wordt in 2020 worldwide 600 miljard uitgegeven aan reclame. Een geestvervuilende infrastructuur, voor een groot gedeelte bedoeld om ons aan te zetten tot onnodige consumptie. We worden systematisch aangezet om een koopziekte te ontwikkelen.

De groei-economie was in de tweede helft van de vorige eeuw van groot belang. Maar als er in principe genoeg welstand is, helaas schandelijk ongelijk verdeeld, gaat het kapitalistische systeem zoeken naar nieuwe markten en één van die nieuwe markten zijn wij zelf. Het kapitalisme heeft ervoor gezorgd dat we, ondanks dat we genoeg hebben, toch steeds meer willen. De mens zelf is zo veranderd dat het dwangmatig wil consumeren. Niet alleen producten die we nodig hebben willen we kopen, maar we kopen inmiddels omdat we ons hebben laten conditioneren in meer willen. Alles al hebben, maar je toch ongelukkig voelen, omdat je het nieuwste model niet hebt. En als je het nieuwste model niet hebt, dan verlies je je zelfvertrouwen of laat je je marginaliseren. Je voelt je pas iemand als je groeit, je ontwikkelt, een groter huis kunt kopen, verder kunt reizen.

We zijn een sociaal dier, genetisch komen we voor ruim 98% overeen met de om hun onderlinge verbondenheid en sociale gedrag bekendstaande Bonobo’s. De huidige nadruk op hyperindividualisme maakt ons ongelukkig. Geluk vinden we als we onderlinge solidariteit ervaren, duurzame en betekenisvolle sociale relaties kunnen opbouwen. De verregaande balansverstoring tussen individualisering en verbondenheid is het probleem van deze tijd. Verbondenheid lijkt storend te zijn ten aanzien van het individualiseren.

De Duitse psycholoog Harald Welzer pleit ervoor om als daad van verzet uit de ratrace van de ‘totalitaire consumptiemaatschappij’ te stappen. De eerste stap in de herovering van de toekomst begint bij Welzer in onze eigen geest en ons eigen handelen. Stel jezelf de vraag waarom je maar doorgaat met het groei-denken, waarom is genoeg niet genoeg voor je. Waarom leef je met de idee dat je alleen gelukkig kunt zijn als je groeit in het “ik-zijn”, door steeds meer te hebben. Politiek leiders zijn overlevers, gericht op toename van macht en succes. Wij zijn ook overlevers, hypocriet, verslaafd aan meer, A zeggen en B doen en eigen belang eerst en daarna ook weer eigen belang. We zijn geen haar beter dan de liegende politici. We leven in een totalitair systeem, zonder dat we het doorhebben, omdat ons denken aangetast is door wat we zijn gaan geloven, met als gevolg overconsumptie, ongelijke verdeling van wat de aarde ons geeft, uitputten van de aarde, zeeën vol plastic en onbeschrijfelijk veel dierenleed.

Harald Welzer vroeg zichzelf af hoe hij zich hieraan kon onttrekken. Waar vind je elementen die je de kracht geven iets anders te gaan doen, om te kunnen zeggen “zonder mij, ik doe niet meer mee”. In de eerste plaats moet je de producten die je opgedrongen worden stupide durven vinden en verontwaardigd zijn dat mensen je dit proberen aan te smeren. Besef dat je geen deel wilt zijn van een industrie die individuen zo ontwerpt en programmeert dat de enige reden van hun bestaan is dat ze behoeften hebben en steeds nieuwe behoeften. Hierin zit ook een vergissing namelijk dat we attracties aanzien voor behoeftes. Als we meer willen hebben, kunnen we geloven dat dit een behoefte is. Het is echter geen behoefte, het is een middel waarvan we zijn gaan geloven dat dat het een behoefte is. Als we de nieuwste auto kunnen bemachtigen gaan we geloven dat we mogelijk in aanzien stijgen in de gemeenschap waar we in leven. De behoefte is dan mogelijk ertoe te willen doen, gezien te willen worden en dergelijke. Behoefte en oplossing voor die behoefte wordt dan op een hoop gegooid. Dat we bijvoorbeeld de behoefte hebben om ertoe te doen is het probleem niet, maar dat we dat denken te realiseren met dingen in plaats van wezenlijk contact met onze buitenwereld wel. Harald Welzer roept op tot verzet en zijn oproep doet denken aan het verzet van Gandhi of Martin Luther King.

Zou het kunnen, geweldloos verzet om de toekomst te heroveren? Een beweging die mensen stimuleert zich los te maken van het consumptie-totalitarisme en zich richt op toekomstgerichtheid van ons handelen. Harald Welzer richtte Futurzwei (toekomst 2.0) op. Een stichting die experimenten die toekomstgeschikt zijn wil promoten. Positieve voorbeelden en succesverhalen zichtbaar wil maken en mensen helpt om hun bestaan weer zelf in handen te nemen d.m.v. bijvoorbeeld lokaal produceren, koopboycots, stoppen met winstmaximalisatie. Laten we een voorbeeld nemen van de hedendaagse slavernij die er vandaag de dag nog is in China. Een aanzienlijk deel van alle kleding door China verkocht, wordt gemaakt door gevangen genomen Oeigoeren. Deze verblijven in Chinese werk- en opvoedingskampen*. We dragen massaal kleding gemaakt door tot slaaf gemaakten. Een koopboycot, ondersteund door de overheid en de media zou toch het minste zijn wat we kunnen doen.

Eerder hebben we uiteengezet dat het onze visie is dat de mens een verdeeld zelf heeft. Enerzijds ons Bonobo instinct en anderzijds als menselijk bewustzijn, een aangeboren levensopvatting en een geleerde levensopvatting. We hebben nu voldoende bewustzijn, er zijn voldoende mensen wakker, om beide zelven tot hun recht te laten komen. Kritiekloos meevaren in de bestaande structuur van de maatschappij, waar alles om succes en geld draait, is een keuze. Streven naar zelf denken, gemeenschapszin, matiging en liefde is een andere keuze.

* info: Erdal Balci, Volkskrant 27 juli 2020, Als het om slavernij in onze eigen tijd gaat blijft het stil in Nederland.

 

Categorie: Economie, Geluk, Gezondheid, Politiek, politiek leider zoektocht, Voedsel Tags: behoeftes kweken, Bonobo, China, Gandhi, genoeg is genoeg, groei, Harald Welzer, ik, kapitalisme, liegende politici, Martin Luther King, Oeigoeren, reclame, verslaving

Lees ook:

  1. Chinees katoen door marteling Oeigoeren in de ban
  2. Negen landen sluiten zich aan bij kritiek op China aangaande Xinjiang, Tibet, Hong Kong- en vluchtelingen uit China
  3. Europarlement stemt vóór wet die fatsoenlijk ondernemen verplicht
  4. Mensenrechtengroepen  – herdenk de slachtoffers van China

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    19 augustus 2020 om 12:07

    We zien inmiddels attracties aan voor behoeften. Ja, een goede constatering.
    Zo zijn we het gaan zien;
    Noodzakelijke behoeften.
    Nog even en we zijn ook daaraan, allemaal verslaafd.
    Er zijn al attractie-junken.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.