• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules Prast » De schriftgeleerde en de sukkel

De schriftgeleerde en de sukkel

10 december 2014 door Taigu

Meditatie: ik kwam ooit om de mentale pijn van ziekte weg te mediteren, maar er gebeurde iets heel anders; na de nodige verwarring in het begin, opende zich een venster op een geheel andere manier om de werkelijkheid te ervaren.

In woordeloosheid ontvouwde zich nieuwe ruimte. Dat was een hele ontdekking voor iemand die vaak en veel redeneerde, die leefde tussen de woorden en van het woord. Eenmaal geland in de wereld van Zen gingen en gaan er nog steeds veel meer ramen en deuren voor me open.

Een andere grote ontdekking deed ik toen ik in de zomer van 2012 in het Boeddhistisch Dagblad een artikel las van Edel Maex over Reine Land-boeddhisme. Over de ervaringswerkelijkheid daarvan is, net als over die van Zen, in woorden niet veel te zeggen. Ja, “Namu Amida Butsu.” De betekenis van de nembutsu echter is, zoals Shinran zei, dat deze zich onttrekt aan alle logica, berekening, verklaring en begrip.

Desondanks wordt er binnen bestaande Reine Land-scholen lustig over gefilosofeerd. Met de productie daarvan kun je rustig hele boekenkasten vullen. Het lijkt Zen wel.

Ik houd mij bij de nuchtere, pragmatische kijk van Zen op de nembutsu. Het is een vorm van beoefening tussen andere vormen van beoefening in, een uitbreiding en ondersteuning van de zenpraktijk. Het ligt je of het ligt je niet. Wie de schoen past, trekke hem aan.

De schoen past mij. Als je niet in staat bent geregeld de zendo te bezoeken, als je niet altijd in staat bent zittend te mediteren, dan is daar de nembutsu. Niets moet. Er is geen dwang de nembutsu te zeggen. En als de woorden zich vormen, dan spreekt Amida door jou heen. (Amida, zei Bassui, is boeddhanatuur voor de gewone man.)

En wanneer Amida maar genoeg door jou spreekt, dan wórd je vanzelf nembutsu.

Ik ben gewoon mijn domme ik dat maar al te vaak toch weer als een hovaardige schriftgeleerde de pen grijpt om zich te roeren tussen de andere schriftgeleerden. Bombu meer dan bodhisattva.

Voor mijn ogen onthult de wereld zich in onmetelijk licht als oneindig leven, maar toch grijp ik graag een boek om uit te pluizen hoe het zit met oorspronkelijke verlichting. Met het opslagbewustzijn. Met voorwaardelijk ontstaan. Enzovoorts, enzovoorts. Dat moet worden omgezet in woorden, woorden en nog eens woorden.

Maar nembutsu en meditatie slijten desondanks geleidelijk die gewoonte-energie weg. De nembutsu verandert de meditatie ook, in een oefening in toevertrouwen en dankbaarheid.

De nembutsu en de meditatie vervloeien soms in wat je eerder gebed of epifanie noemt. Ik kniel, ik buig voor het mysterie in rituelen van ‘eigen’ choreografie. Zen en yoga leveren mede vormen aan voor deze creativiteit. En wat geeft het ook?

Uit het opslagbewustzijn (zoals schriftgeleerden Amida noemen) lichten oude christelijke zaden op. Jezus reikt de hand aan de Boeddha. Waarom trekken zij in het dagelijks leven zo weinig met elkaar op?

Vóór alles is de nembutsu eenvoud. De eenvoud van hoe het is, en dat het zo goed is. Leid een eerlijk, ethisch leven, maar houd je bij de eenvoud. Lukt dit niet, dan ontfermt Amida zich met alle liefde ook over zondaars en dwazen.

In de eenvoud valt, in Reine Land evenals in Zen, de noodzaak van profilering van identiteit en traditie weg. De sukkel, dat ik dit nu pas inzie. Daar heb ik een tijdje geleden nog een schriftgeleerd polemiekje met Edel Maex over gevoerd in het Boeddhistisch Dagblad.

Gaat het me lukken me in leven, woord en geschrift bij de eenvoud te houden? We zullen zien.

Namu Amida Butsu.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: Edel Maex, Jules Prast, Reine Land, schriftgeleerde, sukkel, zen

Lees ook:

  1. Durven boeddhist te zijn
  2. Shin en Zen, het beste van twee werelden
  3. Waar blijven de Nederlandstalige boeddhistische podcasts?
  4. Mindfulness behoeft boeddhisme als context

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nic Schrijver zegt

    10 december 2014 om 12:17

    ‘We zullen zien.’
    Het einde is ook het begin.
    We zullen zien.

  2. Kees Moerbeek zegt

    10 december 2014 om 12:40

    ‘Gaat het me lukken me in leven, woord en geschrift bij de eenvoud te houden?’
    Wat een hersengekronkel toch weer, Jules. Wat geschrift betreft lijkt het me kinderlijk eenvoudig. Gewoon de gehechtheid aan het schrijven loslaten :-) Dreigt er toch weer een neiging tot schrijven op te komen? Gewoon jezelf flink toespreken en niet toegeven :-)

    Met open en lege handen

    • Sjoerd Windemuller zegt

      10 december 2014 om 20:57

      Hey Kees, wat doe jij nu???

      • Kees Moerbeek zegt

        10 december 2014 om 22:20

        De les van mijn leven(ik ben 60 en dat gebeurt zomaar) is dat harmonie in de omgang met mezelf en anderen (= Verlichting) vooral gebaseerd is op ‘juist inzicht’ in o.a. alledaagse dingen als tanden poetsen, handen wassen, naar het toilet gaan… en vooral in- en uitademen.

        Heus, ik dacht lang met belezenheid, diep nadenken en toveren met woorden die harmonie te bereiken, maar dat bleek voor mij onvruchtbaar. Dit is wat “Hey Kees” doet :-)
        https://www.youtube.com/watch?v=EcKea-10–E

        Met open en lege handen en op weg naar de markt

    • Marja Baars zegt

      10 december 2014 om 21:22

      Kees: Zou zeggen, luister naar je eigen advies :)

      • Nic Schrijver zegt

        10 december 2014 om 22:59

        Wat een mooie interactie.
        Voor allemaal lessen dankzij de tekst van Jules!

      • Kees Moerbeek zegt

        11 december 2014 om 07:31

        Het gaat steeds beter, Marja :-)

        • Nic Schrijver zegt

          11 december 2014 om 13:19

          Het was altijd al goed,Kees. ;-)

          • Kees Moerbeek zegt

            11 december 2014 om 18:50

            De Kees-soetra van Annie M. ;-) Vul iedere naam maar in!
            https://www.youtube.com/watch?v=GLVc1PLcD_o

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan
    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta
    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens