• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules Prast » Boeddhisme behoeft een sociale dimensie (deel 2)

Boeddhisme behoeft een sociale dimensie (deel 2)

3 december 2014 door Jules Prast

Kanttekeningen bij een radio-interview met de Amerikaanse hoogleraar en zenmeester David Loy bij de boeddhistische omroep. Hij ziet een deel van de boeddhistische mogelijkheden op sociaal gebied over het hoofd.

Interessant om gisteravond de podcast met David Loy te beluisteren tegen de achtergrond van de discussie over mijn artikel ‘Boeddhisme behoeft een sociale dimensie’.

Dhukka is niet alleen individueel, maar ook collectief, zei Loy. Dus hoe gaan we de ‘collectieve dukkha’ te lijf? In de eerste plaats door deze te begrijpen. Veel boeddhisten, aldus Loy, vertonen een houding van verzet of onverschilligheid (!) tegenover die sociale dimensie. Maar er begint langzamerhand gelukkig wel iets te veranderen, meent hij.

Moeten we een boeddhistische politieke partij oprichten, vroeg de interviewster? Nee, boeddhisme heeft geen politiek programma van zichzelf, zei Loy. (Behalve dan ‘Tibet Vrij’ schoot mij door het hoofd.) Maar, zei hij, boeddhisten kunnen binnen bestaande verbanden wel vanuit hun gezichtspunt bijdragen. Ik dacht meteen aan geestelijke verzorgers in gevangenissen en ziekenhuizen.

Organisaties
‘Kent u wel boeddhistische maatschappelijke organisaties?’, was een andere vraag. Loy noemde de Buddhist Peace Fellowship, Bernie Glassman’s Zen Peacemakers, Ecobuddhism.org en het International Network of Engaged Buddhists.

Het beeld kwam bij mij op van de antroposofische beweging die haar van oorsprong theosofische inspiratie vermaatschappelijkte. Onderwijs, kunst, geneeskunde, landbouw, bewegingstherapie, ethisch bankieren. Zou dat met de Boeddha-Dharma ook kunnen?

En het viel mij op dat Loy in zijn lijstje wel Amerikaanse en Aziatische organisaties noemde, maar geen Europese.

Ik weet het, er zijn overal kleinschalige initiatieven die pionieren en ik zou niet meer durven schrijven over deze materie zonder daar wat waarderends over te zeggen. Bij deze dus.

hospicedeliefdebeeldmerk_trimIn Europa zou ik op het gebied van maatschappelijke organisaties alleen Thich Nhat Hanh weten te noemen met zijn woongemeenschappen in Frankrijk en het European Institute of Applied Buddhism in Duitsland. Maar ik er zie vast over het hoofd.

Psychologie
Het is opmerkelijk dat de vraag naar een eigen sociaal programma door boeddhisten wordt beperkt tot een vraag naar een sociaal-politiek programma.

Stel, boeddhistisch basis- en middelbaar onderwijs; dat is toch niet sociaal-politiek? En kinderopvang? Slachtofferhulp? Boeddhistische psychologie? Ziekenzorg? Boeddhistisch maatschappelijk werk? Revalidatie? Dialoog met andere religies? Mensenrechteneducatie? Vredeshuizen, waar in de geest van Thich Nhat Hanh, mensen uit conflictgebieden kunnen leren elkaars pijn te voelen?

Met een beetje nadenken is er vast wel op meer te komen. Wat boeddhisme goed zou kunnen gebruiken is een aantal doeners, mensen met een praktische organisatiezin en het vermogen boeddhisme op een creatieve manier toe te passen. En een fonds dat zulke initiatieven financiert, op basis van donaties. Dana!

Er is meer boeddhisme dan mediteren. Er is meer op sociaal gebied dan politiek. En het woord ‘onverschillig’ zou in boeddhistenland niet van toepassing horen te zijn.

In het verleden heb ik geschreven over de wenselijkheid van een ‘franciscaanse’ impuls voor het boeddhisme. Daar komt nu bij: een sociale en cultuurvormende impuls. Zichtbaar de Dharma manifesteren in het publieke domein, gestalte geven aan leegte in de vorm van georganiseerde interactie met de medemens, kan ook een manier zijn om bij te dragen aan de bevrijding van andere levende wezens.

Met alle respect voor David Loy die goed werk verricht, maar hij ziet een deel van de mogelijkheden over het hoofd, en veel boeddhisten in zijn voetspoor eveneens. Vandaag bestaat de kans nog hem deze vraag voor te leggen bij zijn voordracht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daarna is er werk aan de winkel.

Omslagfoto David Loy.

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: David Loy, Jules Prast, politiek, sociaal boeddhisme

Lees ook:

  1. De farma en de dharma: boeddhisme op de beurs
  2. Veertig boeken over zen en boeddhisme
  3. God, Spinoza en boeddhanatuur – deel twee
  4. Het menselijk tekort

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Petra Hubbeling zegt

    3 december 2014 om 11:21

    Ook in Nederland en België zijn de Zen Peacemakers van Bernie Glassman actief. Ook al zijn we nog maar klein en hebben we nog geen projecten als de Greyston Bakery, we zijn wel groeiend. Steeds meer mensen weten ons te vinden en wij kunnen hen in contact brengen met sociaal geëngageerde projecten die niet persé onder de naam van de Zen Peacemakers werken. Voor meer informatie kijk op onze website: http://zenpeacemakers.nl/

    • Jules Prast zegt

      3 december 2014 om 11:44

      Fijn, dank je je voor de toevoeging, Petra!

  2. Nic Schrijver zegt

    3 december 2014 om 18:20

    Er worden wel pogingen gedaan boeddhisme in de samenleving te verweven.
    Zie in het artikel ook het belang van de zichtbaarheid van Boeddhisme.
    https://boeddhistischdagblad.nl/3491-mandalaschool-gaat-niet-door-laatste-bericht-van-drie/

  3. Hans Baaijens zegt

    4 december 2014 om 09:45

    In het boekje “Oosterse denkers in de polder” (uitgave Internationale School voor Wijsbegeerte) hebben Jan Flameling en Hans Baaijens verslag gedaan van hun zoektocht naar de relatie tussen Boeddhisme en het politieke. Het bevat onder andere interviews met Jan Bor, Ton Lathouwers, Henk Oosterling en Han de Wit. In de bijgevoegde DVD geeft ook minister Melanie Schultz haar ervaringen in deze.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.